A kőolaj-finomítói kapacitások szűkössége legalább az évtized közepéig fennmaradhat, mivel az üzemanyagok iránti kereslet növekedésével nehezen tud lépést tartani a kínálat – derül ki a Nemzetközi Energia Fórum (International Energy Forum, IEF) és az S&P Global gazdaságkutató intézet kedden megjelent jelentéséből.

 A globális kőolaj-finomítói kapacitás rekordot jelentő, napi 3,8 millió hordóval esett vissza 2020. március és 2022. június között, miközben az üzemanyagok iránti kereslet 5,6 millióval emelkedett ugyanebben az időszakban.

Azonban a finomítói kapacitások hiába emelkedhetnek napi mintegy 2 millió hordóval 2023 végig, a beruházások befejezése csúszhat, és ez tovább növelheti a nyomást a már így is magas kapacitással működő finomítókon.

A jelentésben arra figyelmeztetnek, hogy finomítói rekordárrések sem vezetnek a kapacitások növekedéséhez, az olajcégek a zöldátmenet időszakában visszafogottabban dönthetnek a beruházásaikról.

MOL százhalombattai Dunai Finomítója, kőolaj,
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Az IEF és az S&P Global előrejelzése szerint az évtized végére mintegy 35,7 millió plug-in hibrid járművet adhatnak el évente a jelenlegi 6,6 millióhoz képest, mindez pedig napi 4 millió hordóval csökkenheti a globális üzemanyag-keresletet. 

A jelentésben kitérnek a háború olajpiaci hatásaira és a kínai piac változására. A szankciók, valamint az embargók napi közel hárommillió hordónyi feldolgozott orosz olaj szállításában okoztak fennakadást, míg Kína üzemanyagexportja 2019-hez képest 30 százalékkal esett vissza, miután a hazai piac igényeinek kielégítése élvezett elsőbbséget.

A pandémia idején világszerte megcsappant a feldolgozott olajtermékek iránti kereslet, és ez lenyomta a finomítói árréséket. Az ezt követő gazdasági fellendülés, valamint az ukrajnai háború miatt Oroszországgal szemben bevezetett nyugati szankciók hatására az üzemanyag-kínálat nem tudott lépést tartani a kereslettel, az olajcégek pedig rekordárrést könyvelhettek el – áll az elemzésben.