Európa 20 országának 43 vezető ár-összehasonlító vállalkozásainak képviselői ismét arra szólítják fel az Európai Bizottságot, hogy hatékonyabban tartassa be 2017-es döntését a piaci fölénnyel való visszaélés terén – ismertette a vállalatok közös, hétfőn nyilvánosságra hozott közleménye.

A lady picks a facial smiling emoticon on the virtual screen. A survey, poll, or questionnaire based on user experience or customer satisfaction.
Fotó: Umnat Seebuaphan /Getty Images

A szóban forgó cégek azt szeretnék elérni, hogy a Google vessen véget gyakorlatának, miszerint pozícióját kihasználva saját ár-összehasonlításának biztosít előnyt. Ez már a második olyan felhívás a versenyellenes, illegális gyakorlatok megszüntetésére, amit az Európai Bizottság versenyjogi ügyekért felelős biztosának, Margrethe Verstagernek címeznek.

A közép-európai Heureka Group – aminek tagja az Árukereső.hu is – mellett a nyílt levelet aláírta a német LadenZeile és az Idealo, az olasz Trovaprezzi, a svéd Prisjak és a francia leGuide.

A vállalatok kérése nem új keletű, 13 éve kezdődtek a hivatalos panaszok,

miszerint a Google saját ár-összehasonlító szolgáltatásának, a Google Shoppingnak biztosít előnyt a kereséseknél. 2017-ben az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a Google visszaélt vezető pozíciójával saját szolgáltatása javára, és 2,42 milliár euró befizetésére kötelezte az amerikai vállalatot, valamint felszólította, hogy tegyen a helyzet megszüntetéséért.

A nyílt levelet aláíró vállalatok ugyanakkor azt sérelmezik, hogy a döntés után 5 évvel a Google még mindig nem módosította keresési módszereit eléggé ahhoz, hogy a versenyjogi előírásoknak eleget tegyen.

A levél a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) októberi érvénybe lépését követi, az Európai Gazdasági Térségben működő vállalatok szövetsége pedig szeretné emlékeztetni az Európai Bizottságot arra, hogy

a Google-t el kell tiltani attól, hogy a keresési eredményeknél előnyhöz juttassa a Google Shopping szolgáltatást.

A Google a világ leggyakrabban használt internetes keresőmotorját működteti. Saját ár-összehasonlítója a keresések legelején jelenik meg, amivel árt versenytársainak.

Tisztítótűz jöhet az internetes kereskedelemben – VG Podcast

A visszaeső kereslet csődhullámot indíthat el a webáruházak között. Önmagában a 14,5 százalékos növekedés nyilván nem rossz adat, de ha a havi eladásokat nézzük, akkor nagy csökkenés rajzolódik ki.