Az UkrTranszNafta, az ukrán olajhálózat üzemeltetője a Bloomberg értesülése szerint tudatta orosz partnerével, a Transznyefttyel, hogy „az ukrán infrastruktúra folyamatos pusztítása jelentős áramkimaradásokhoz, a költségek növekedéséhez, üzemanyag- és alkatrészhiányhoz” vezetett. A levelet az ukrán cég vezérigazgatója írta alá.

Operations at MOL Hungarian Oil & Gas Plc Refinery, A plaque marks the site of the Friendship 2 crude oil pipeline at the Duna oil refinery, operated by MOL Hungarian Oil & Gas Plc, in Szazhalombatta, Hungary, on Thursday, May 26, 2022. Hungarian Prime Minister Viktor Orban said there was no consensus among European Union leaders on banning Russian oil but signaled he was ready to agree if the bloc guarantees his country still receives the fuel via a pipeline and other measures in case that avenue is disrupted. Photographer: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images
Áprilisban már emeltek árat az ukránok. 
Fotó: Bloomberg / Getty Images

Az UkrTranszNafta ezért január elsejétől megemeli a Magyarországra és Szlovákiába szállított olaj után fizetendő transzferdíjat, tonnánként 2,3 euróval, 13,6 euróra. A Bloomberg emlékeztet, hogy a díjat áprilisban már megemelték, így most összesen éves szinten 51 százalékkal emelkedik a tranzitdíj. A Transznyefty nem kommentálta a hírt.

November 15-én egy időre leállt az orosz kőolajszállítás Kelet-Európa felé a Barátság-vezetéken, miután a Lengyelországot ért rakétabecsapódásokat követően kiderült, hogy rakétatalálat érte az áramellátót is a fehérorosz–ukrán határon, a azonban nem sérült meg. Herman Haluscsenko ukrán energetikai miniszter a Facebookon közölte, hogy az átfogó orosz rakétatámadás az Ukrajnával szomszédos több ország energiarendszerére is hatással volt. Kiemelte, hogy az energiarendszer elleni mostani támadás volt a legsúlyosabb a háború kezdete óta, miután tüzérségi tűz alá került egy, a vezetéket kiszolgáló erőmű. Az ukrán légierő szerint oroszok aznap mintegy száz rakétát lőttek Ukrajnára.

Szijjártó Péter külügyminiszter a múlt héten szerdán a Facebookon jelentette be, hogy a műszaki munkálatokat sikerült olyan mértékben elvégezni, hogy a kőolajszállítás Magyarország irányába hamarosan újraindul. A külgazdasági és külügyminiszter korábban azt is közölte, hogy 

Magyarország energiaellátása akkor sem volt veszélyben, amikor a kőolajvezetéken nem jött olaj, mivel jelentős készletekkel rendelkezik az ország.

Korábban a VG megírta, hogy a hazai, három hónapra elegendő stratégiai tartalékon felül általában a finomítóknak is van egy 30 napos tartalékuk, hogy a finomítás zökkenőmentes legyen, s ez így van Százhalombattán is. Vagyis a mostani pár napos fennakadás semmilyen érdemi zavart nem okozhatott az üzemanyag-ellátásban.