Az idén már másodszor próbálják megbénítani Spanyolországot a fuvarozók
A spanyol kormány több mint ötvenezer rendőrt vezényelt az utcákra a fuvarozók újabb sztrájkja miatt, amelyet hétfőn hirdettek meg határozatlan időre. Az egyenruhásokat olyan stratégiai pontokra küldték ki, mint a barcelonai kikötő és a madridi, valamint sevillai nagybani piac. Raquel Sanchez közlekedési miniszter szerint az első napon még nem voltak jelentős fennakadások az ellátásban. „A rendőrök feladata, hogy segítsék a fuvarozók döntő többségét, akik el akarják végezni a munkájukat – közölte a tárcavezető, aki szerint semmi értelme a sztrájknak. – Nem fog segíteni senkinek, épp ellenkezőleg.

Fotó: Paco Freire / Getty Images
Ez már a második fuvarossztrájk az idén, amelyet egy nem hivatalos csoportosulás, a Platform a Szállítási Szektor Védelméért szervezett. A Platform elsősorban önfoglalkoztató sofőröket és kicsi, csupán pár teherautós flottát fenntartott cégeket tömörít. A szállítmányozási szabályozás módosítását követelik és a megélhetési költségek növekedése ellen tiltakoznak. A márciusi és áprilisi húsznapos sztrájkjuk gyakorlatilag megbénította a spanyol ellátási láncot, élelmiszerhiányhoz és inflációs hullámhoz vezetett, és az első negyedévben 0,2 százalékkal csökkentette a gazdasági növekedést.
A sofőrök akkor kiharcoltak egy egymilliárd eurós csomagot, amely a dízelüzemanyag árára vonatkozó kedvezményeket és 1200 eurós készpénzbónuszt tartalmazott. (Egy euró 405,2 forint.) A tiltakozók szerint a kormányzati segítség nem volt elegendő ahhoz, hogy megbirkózzanak a növekvő költségekkel, és a hatóságok sem tartják be azokat a törvényeket, amelyek megakadályoznák, hogy veszteséget termelve kelljen dolgozniuk.
Sokan mennek csődbe a szállítási ágazatban, mert nem tudják fedezni a kiadásaikat. Nem éri meg már dolgozni sem
– mondta a Reutersnek Nuria Hernan, akinek a férje teherautót vezet. Éppen ezért szólította fel a sztrájkból egyelőre kimaradókat Manuel Hernandez, a Platform vezetője, hogy „minden fuvarozó, aki dolgozik, gondolkodjon el, pakolja ki a kamionját, menjen haza és csatlakozzon hozzánk”.

Fotó: Paco Freire / Getty Images
A Platform munkabeszüntetését azonban nem támogatják sem a nagy fuvarozási cégek, sem a két legnagyobb spanyol szakszervezet, a Munkások Általános Szövetsége (Unión General de Trabajadores) és a Munkásbizottságok (Comisiones Obreras). Bár a munkabeszüntetés hatása az első nap után még elhanyagolható, Eduardo Irastorza, az OBS Business School professzora szerint a sztrájk, amely mindössze 11 nappal a Black Friday és hetekkel a karácsonyi ünnepek előtt zajlik, napi 600 millió euróba kerülhet a spanyol gazdaságnak, különösen, mivel a kiskereskedelmi forgalom ebben az időszakban 70 százalékkal is nőhet.


