Az amerikai United Airlines Holdings Inc. légitársaság 100 darab 787-es Dreamliner megvásárlásáról állapodott meg a Boeinggal egy több milliárd dolláros, akár 300 új repülőgépre szóló megrendelés részeként, megújítva a légitársaság flottáját az utóbbi évek egyik legnagyobb ágazati üzletével – írta a Bloomberg.

Daily Life In New York, United Airlines planes are seen at Newark Liberty International Airport in Newark, New Jersey, United States, on October 26, 2022. (Photo by Beata Zawrzel/NurPhoto) (Photo by Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Beata Zawrzel / AFP

A United a széles törzsű 787-esek mellett további 56 Boeing 737 Maxot és 44 keskenyebb modellt is megrendelt, ezeket a gyártó várhatóan 2024 és 2028 között szállítja le. A nagyszabású üzlet alig 18 hónappal azután jött létre, hogy a légitársaság leadta története legnagyobb „egyfolyosós” repülőgép-rendelését, az új Boeing-vásárlással együtt pedig ez biztosítja, hogy a vállalatnak a következő években folyamatos lesz az utánpótlása új gépekből. 

A United Airlines árfolyama
 

Az elmúlt időszakban az új repülőgépek gyártása lelassult, a légitársaságoknak egyre nehezebb új modelleket beszerezniük. A mostani beszerzéssel a United igyekszik megerősíteni flottáját, kihasználni a kereslet fellendülését a világjárvány után.

A légitársaság kedden bejelentette, hogy a következő évtizedben mintegy 700 új, keskeny és széles törzsű repülőgéppel számol, eszerint jövőre átlagosan heti két, 2024-ben pedig több mint heti három gépet vezet be a flottájába.

Az új modellek nemcsak a piaci igények várható növekedése szempontjából fontosak, hanem a könnyebb felépítés miatt gyorsabbak, kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és ezáltal környezetkímélőbbek is.

A megállapodás a Boeingnak is kedvező, ugyanis ezzel felgyorsíthatják a 787-esek gyártási ütemét, és végre kilábalhatnak a szállítások hosszú leállásából. Legfőbb riválisával, az Airbusszal is folynak a tárgyalások, hogy a United óriási rendelését teljesíteni tudják.

Etihad Airways Boeing 787 Dreamliner Landing At London Heathrow, Etihad Airways Boeing 787 Dreamliner aircraft as seen on final approach flying over the houses of Myrtle avenue in London, a famous location for plane spotting, for landing at London Heathrow Airport LHR. The modern wide-body airliner a Boeing 787-9 Dreamliner passenger airplane has the registration A6-BLT and is powered by 2x GE jet engines. Etihad Airways is one of the 2 flag carriers of United Arab Emirates UAE, second largest airline of the country based in Abu Dhabi International Airport with a fleet size of 180 aircraft and 130 destinations. During the summer of 2022 the European Aviation industry is facing long delays, cancellations and travel chaos mostly because of staff shortages at the airports after the Covid-19 Coronavirus pandemic era, air travel had an increased demand. London, Heathrow on August 2022 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Boeing 787-es Dreamliner.
Fotó: Nicolas Economou / AFP

Bár hatalmas megrendelésről van szó, nem ez a legnagyobb az elmúlt időszakban. 

A nemrég privatizált India Airlines pár napja egy történelmi, csaknem 500 utasszállítót tartalmazó megrendeléssel bővítené a flottáját, amelyet a Boeing és az Airbus szállítana le.

Az akár 100 milliárd dollárt is érő üzlet nagy megkönnyebbülést jelent a két repülőgépgyártónak, ugyanis az évek óta veszteséges vállalatoknak a kínai Comac 919-es átadásával új versenytárssal is számolniuk kell a jövőben.

Az amerikai és az európai gyártók, valamint a légitársaságok is veszélybe kerültek az ágazat felborulásával, a koronavírus-járvány után egyre több ázsiai vállalat tör be mindkét piacra. Bár az oroszok gyakorlatilag kiestek a szektorból, az Air India többmilliárdos adósságban úszik, Kínát pedig egy újabb fertőzési hullám fenyegeti, stabil bővítések és megrendelések nélkül a nyugati cégek könnyen elveszíthetik az előnyüket, ha nem figyelnek a riválisokra.