Az állami tulajdonban lévő Commercial Aircraft Corp of China (Comac) ünnepélyes keretek között adta át pénteken Sanghajban a China Eastern Airlinesnak a C919 jelzésű, keskeny törzsű repülőgépet. Az Új Kína hírügynökség jelentése szerint az átadás keretében a gép mindjárt meg is tette az első, tizenöt perces utat a város két repülőtere, Putung és Hungcsi között, és a jövő év elejétől már szállít utasokat Sanghaj és Peking között.

Az ünnepélyes átadás után a gép meg is tette az első tizenöt perces utat. 
Fotó: AFP

Hosszú úton jutottak idáig, hiszen a program 2008-ban kezdődött, és az Airportal beszámolója szerint a gép csak idén szeptember végén szerezte meg a forgalomba állításhoz szükséges hatósági tanúsítványt. 

Egyelőre öt példányt rendeltek belőle, a maradék négyet várhatóan a következő két évben szállítja le a Comac. 

A cél azonban ambiciózus, hiszen egy nap majd a Boeing és az Airbus vetélytársává akarnak válni. Ez azonban csak a távoli jövő, hiszen 2030-ig 25 C919 gyártását tervezik, ami eltörpül az amerikai és az európai óriás teljesítménye mellett. (Az Airbus 2019-ben 863, az idén 611 gépet szállított le, a Boeing csak a C919-eshez hasonló 737 Maxből az idén több mint négyszázat.)  

A kínaiak egyelőre a repülőgépgyártásban is a külföldi alkatrészektől függenek, bár folyamatosan dolgoznak hazai alternatívák megteremtésén.

A C919 hajtóműve és repülésirányító rendszerei is nyugati gyártmányúak, az előbbit az amerikai General Electric és a francia Safran közös vállalata, a CFM gyártja, az utóbbit a szintén amerikai Honeywell International, míg a futóműveket és kormányfelületeket működtető rendszereket a francia Liebherr Aerospace.
Fejlesztés alatt van azonban a CNN beszámolója szerint a kínai CJ-1000A hajtómű, amelyet a későbbiekben használni akarnak. Az egyre erősödő amerikai–kínai feszültség miatt ugyanis Peking egyrészt meg akarja szüntetni a nyugati technológiától való függést sok területen, a csipgyártás mellett a repülőgépiparban is. 

Kína egyébként továbbra is vásárol külföldi utasszállítókat, az év elején 16,08 milliárd euró értékben írt alá megállapodást az Airbusszal, amely a múlt hónapban megkezdte az A321-es típusok gyártását az északkeleti Tiencsin városában található üzemben. A Boeingnek nehezebb dolga van Kínában, miután a két halálos kimenetelű baleset miatt a hatóságok 2019 óta az összes 737 Max típust leállították.