A holdújév idején minden hadra fogható repülőgépre szükség lesz ahhoz, hogy a zéró-Covid-politika nyomása alól felszabaduló kínaiak fennakadások nélkül utazhassanak el rokonaikhoz, ha már nem tehették ezt meg korábban a szigorú járványkorlátozások miatt. A repülés iránt hatványozottan megnövekedett igényeknek a kínai légitársaságok igyekeznek megfelelni, köztük a China Southern is, amely most váratlant lépett: pénteken egy Boeing 737 MAX gépet állít a menetrendjébe, ezzel szállít utasokat Kantonból Csengcsouba.
Ha így lesz, akkor ezzel történelmet ír, a kínai légitársaságok közül elsőként rehabilitálja a globális légi közlekedésből 2019 tavaszán két lezuhant gépe miatt átmenetileg kitiltott típust. Bár az Egyesült Államokban 2020 decemberétől már újra repülhetnek az átalakított és biztonságossá tett MAX-ok, s immár a világon mindenhol megkapták ehhez az engedélyt, Kína (és Oroszország) még adós volt ezzel. Oroszország esetében tiszta a kép, az Ukrajna ellen indított háborújuk nyomában járó szankciók ellenszankciójaként értelmezhető, hogy nem foglalkoznak a repülési engedély újbóli kiadásával, de Kína más tészta.
Ott az Amerikával vívott kereskedelmi háború és a saját repülőgép-gyártásuk alapjainak letétele miatt húzták-halasztották a döntést. Tavaly októberben ugyanakkor a MIAT Mongolian Airlines nemzeti légitársaságnak megengedték, hogy a flottájukban lévő egyetlen, a 2019-es nemzetközi repülési tilalom elrendelése előtt pár nappal átvett Boeing 737 MAX-ukkal menetrendszerűen szállítsanak utasokat Kantonba, de
a hazai légitársaságok gépei előtt a kifutópálya csak most nyílt meg.
A légteret ugyanis a helyi légügyi hatóság októberben már megnyitotta a Boeing 737 MAX-ok előtt, de a repülésbiztonsági hatóság késlekedett a MAX-okra vonatkozó frissített repülési engedély kiadásával. Ha a China Southern gépe pénteken a magasba emelkedik, akkor azzal az is biztossá válik, hogy időközben a nagy titkolózások közepette mégiscsak megkapták a szükséges típusengedélyt, és a modellfrissítés miatt megkívánt pilótaképzési kötelezettségeknek is eleget tettek.
A China Southern maga is októberre tervezte Boeingjeinek újraindítását, de ebben meggátolták az adminisztrációs problémák.
A Reuters a légitársaság online applikációjából tudta meg az újraindítási szándékot,
de a légitársaság nem reagált a hírügynökség megkeresésére. Lehet, hogy nyílt tájékoztatás helyett a többi légitársaság applikációit is érdemes lesz követni, a birtokukban ugyanis együttesen 97 Boeing 737 MAX van, amelyek közel négy évet töltöttek tétlenül a földön, s lassan ideje lenne, hogy megszolgálják a vételárukat.
A világ egyik legkorszerűbb keskeny törzsű utasszállítójából tavaly
októberi adatok szerint 138 darab vár arra, hogy a megrendelő kínai légitársaságok legyenek szívesek átvenni őket.
Vonakodásukat látva a Boeing közölte, hogy megkezdi a kínai ügyfeleknek szánt gépek egy részének újraértékesítését. Hogy ebből mi lett, mi nem, arról egyelőre hallgatnak a felek, mindenesetre a polgári légi közlekedés pandémiát követő fellendülésével keltett géphiány idején annyira nem lehet nehéz „elpasszolni” a kínaiak gépeit.
Kínában a közelgő holdújévi ünnepek alatt becslések szerint 2,1 milliárd utazásra kerül sor földön, vízen és a levegőben, ez a tavalyi mennyiség kereken duplája lenne. Ennek zavartalan lebonyolításához pedig vélhetően érdemes lesz elővenni a hangárban porosodó Boeingeket is.