Ázsiában nem csak a mostani kereslet gyenge, a jövőbeli nyersanyagigény is bizonytalan. A helyzetre a kereskedők is gyorsan reagáltak, néhány héttel ezelőtt még jövedelmezőbb volt az amerikai LNG-t Ázsiába szállítani. Nagyot fordult azóta a világ, ugyanis most már a szállítmányok 68 százaléka Európába érkezik – a Kpler adatai szerint.

2022-09-08 17:46:49 EEMSHAVEN - Two FSRUs (Floating Storage Regasification Unit) are in the dock of the new EemsEnergyTerminal. In order to be less dependent on Russian gas, the terminal will convert liquefied natural gas into gaseous natural gas after which it can be fed into the national natural gas network. ANP SIESE VEENSTRA netherlands out - belgium out
Jóformán ömlenek Európába az LNG-tartályhajók

Európa számára az is kedvező, hogy az ázsiai kereslet összeomlása miatt az LNG ára is mélyrepülésbe került. Korábban azt feltételezték, hogy az ázsiai kereslet berobban a kínai Covid-korlátozások feloldásával, de mostanra világossá vált, hogy az újranyitás nehezen megy, és a holdújév is közeledik. 

Nem számítunk az ázsiai kereslet növekedésére, és vele a cseppfolyós földgáz árának emelkedésére az ünnep vége előtt 

– összegzett Arun Toora, a BloombergNEF kutatója.

Az LNG ára februári szállításra
 

Az Európába tartó LNG-szállítmányok nagyban hozzájárultak az orosz gáz kiesése miatti csökkentéséhez. Gyakorlatilag a cseppfolyós földgáz volt Európa egyetlen reménye, és bár a kereslet lanyha az enyhe időjárásnak köszönhetően, a kereskedők jó eséllyel találnak vevőt az energiahordozóra Spanyolországban, Franciaországban vagy éppen az Egyesült Királyságban.

Nem harap viszont a készletekre Ázsia, ugyanis a mérsékelt időjárás miatt nem nőtt az ottani fogyasztás sem. Persze a tél hátralévő része még okozhat meglepetéseket mindkét régióban, így tehát a viszonylagos nyugalom törékeny. Azt is nehéz hosszabb távon előre jelezni, hogy a kínai ipari kereslet hogyan alakul. Ez azonban 

nem elég indok a legalább 26 napos hajóutat vállaló kereskedőknek arra, hogy elinduljanak a tengerentúlról Ázsiába.  

30 December 2022, Mecklenburg-Western Pomerania, Lubmin: The LNG shuttle tanker "Coral Furcata" calls at the industrial port of Lubmin. For the first time, a tanker loaded with liquefied natural gas (LNG) has called at the floating LNG terminal "Neptune" in Lubmin in the German province of Pomerania. The "Neptune", which is more than 280 meters long, is an FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). These special ships can take in LNG, heat it and turn it into gas. The LNG is to be used primarily for cooling down the systems of the "Neptune" terminal and for technical tests, explained the company Deutsche Regas.
Fotó: Stefan Sauer / AFP

„Ha Ázsiában bekeményít a tél, akkor akár Európából is indulhatnak szállítmányok, de ennek egyelőre semmi jelét sem látjuk. Emellett az ottani kereslet sem emelkedik számottevően addig, amíg az árak nem esnek le 15-18 dollárra millió brit hőegységenként” – mondta Toora.

A cseppfolyós földgáz importja az alacsony fogyasztásnak köszönhetően mérséklődött, de továbbra is bőven a szezonális átlag felett van.

 A Morgan Stanley ugyan felére csökkentette gázár-előrejelzését,

de azt is hozzáteszik, hogy a Hollandiában kereskedett TTF-árnak nem kell csúcsra ugrania ahhoz, hogy az LNG-import felpörögjön.

A bő ellátottságra utal a tartályhajók mozgása is. Egy tanker például Északnyugat-Európából Ázsia felé indult, egy másik pedig elhagyta eredeti úti célját, az Egyesült Királyságot, és Törökország felé vette az irányt. A legtöbb hajó azonban a nyugat-európai partoknál marad, ami kedvező lehet, ha elindul az Egyesült Államokban lévő Freeport LNG-létesítmény.