India januárban is növelte az oroszországi eredetű olaj behozatalát, ami elérte a napi 1,7 millió hordós mennyiséget, ami jóval több a decemberi napi 1,2 milliónál. Mindezzel párhuzamosan az Egyesült Államok lett az indiai finomított termékek kivitelének első számú célpontja.
Mindez azt is jelzi, hogy India még mindig képes a korábbiaknál több orosz olajat felszívni a világpiacon, miközben az orosz olajra és finomított termékekre embargót kivető amerikaiak mintegy napi 200 ezer hordóra növelték az Indiából származó termékek, főként a VGO – ez egyfajta félkész, főként dízel és benzin termelésére alkalmas árucikk – importját.
A VGO az Ukrajnával szembeni orosz támadás előtt hagyományosan Oroszországból érkezett a tengerentúlra.
Mivel erre már nincs mód, helyette a Reliance Energy és a Nayara Energy finomítóiból szállítják azt Amerikába, ám ezek a létesítmények jelenleg orosz olajat dolgoznak fel – írja a Telegraph India.
A Reliance és a Nayara a két legnagyobb vásárlója az orosz olajnak az országban, de újabban az olyan állami óriások, mint az IndianOil Corporation, a Bharat Petroleum vagy a Hindustan Petroleum is egyre szívesebben vesznek az olcsó olajból.
A Reliance napi 600 ezer hordós orosz importja a cég finomítói kapacitásainak felét teszi ki, míg a Nayara szinte csak orosz olajjal dolgozik. Mintegy 68 tanker érkezett már meg Oroszországból Indiába, vagy tart az ország kikötői felé, ami nem csoda, hiszen
a feltételezések szerint hordónként mintegy 10 dolláros kedvezményt kapnak az indiai vevők, ami tankerenként 10 milliós megtakarítás.
A háború kitörése óta India bár párbeszédet sürgetett, a nyugat kéréseit az orosz olajimport mellőzése kapcsán elengedte a füle mellett, mondván arra szüksége van 1,4 milliárd fős lakossága energiabiztonságának megőrzése céljából, ráadásul az orosz olaj olcsóbb is versenytársainál. A finomított indiai termékek első számú piaca így az Egyesült Államok, amit az Egyesült Arab Emírségek, majd Szingapúr követ.
A friss adatok azt mutatják, hogy a napi 5,4 millió hordós indiai kereslet 30 százaléka Oroszországból érkezik, amit 15-20 százalékos belföldi termelés egészít ki, míg az olajigény másik fele más forrásokból jön, ám a szaúdi eredetű szállítások csökkentek.