Az által elfogadott tengeri szállítású olaj embargója után leginkább a kínai és indiai vevőkre támaszkodhat Oroszország. Az exportlehetőségek beszűkülése meg is látszik az olajfajta árán, ugyanis az Ural alaptípust a nemzetközi benchmark olajtípusokhoz képest fél áron adják.

Russian Oil Drilling And Pumping Operations At Tatneft OAO Oilfield
Még a kitermelés csökkentése is szóba jöhet

Az Argus Media szerint a többi orosz olajfajtánál jobb minőségű Ural alaptípus hordójáért 37,8 dollárt adtak pénteken a balti-tengeri kikötőkben, miközben az északi-tengeri Brent piaci ára súrolta a 80 dollárt. A Bloomberg szerint

nehéz megmondani, hogy a Kreml hogyan reagál az olajár mélyrepülésére. Egyfelől minden bevételre szüksége van az ukrajnai háború finanszírozásához, ugyanakkor Moszkva már korábban is meglebegtette, hogy elzárja a csapokat, ha az olaj ára túl alacsonyra esne.

December 5-én az Európai Unió teljesen leállította az országból származó tengeri kőolajimportot, ezzel Oroszország elveszítette legfontosabb felvevőpiacát. Emellett csatlakozott a G7-országokhoz, amelyek 60 dollárban határozták meg az orosz olaj legmagasabb hordónkénti átvételi árát. Megfigyelők szerint az orosz olaj árát eddig leginkább az európai felvásárlás mozgatta. 

Most viszont az árszint zuhanása mellett az költségei is megnőttek, ugyanis a tartályhajóknak több ezer kilométert kell megtenniük, hogy elérjék a potenciális vásárlóikat. Moszkvának le kellett értékelnie saját energiahordozóját, hogy versenyezhessen a Közel-Keletről érkező szállítmányokkal.

A G7-országok bármikor felülvizsgálhatják a legmagasabb átvételi árat, emellett február 5-től a finomított üzemanyagárakra is sapkát tesznek. 

Érdekesség, hogy az oroszországi ESPO-olaj ára – amit egy kelet-szibériai vezetékről neveztek el –, továbbra is valamivel a határ felett mozog. Ennek oka az lehet, hogy a kitermelés helye jóval közelebb esik a vásárlókhoz, így a szállítási távolságok is rövidebbek.