Legázolta a teljes amerikai luxusautó-piacot a Tesla, amely az eladási statisztikákban is átvette a vezetést, nem akármilyen előnyre szert téve a 2021-es nyertes BMW előtt. A Tesla a villanyautók és az abszolút kategória mezőnyéből is kimagaslott a 2022-ben eladott 484 351 autójával, amely ráadásul a riválisaihoz képest csupán négy modellre szorítkozott. Értékesítésben 41 százalékot vert 2021-es önmagára, miközben a korábbi listavezető BMW forgalma 5,3 százalékos visszaeséssel 327 929 autóra csökkent az Experian adatai szerint.
A harmadik helyre beparkoló Mercedes-Benz eladásai stagnáltak, a globálisan erős évet záró stuttgartiaktól összesen 269 511 autót vásároltak az Egyesült Államokban. Megjegyzendő, hogy cége nem közli se részletes bontásban, (se sehogy) amerikai értékesítési statisztikáit, viszont az Experian a forgalomba helyező hatóságoktól begyűjtött adatokkal ezt a hiányosságot könnyűszerrel pótolni tudta. Teslát pedig nem azért vesz még az amerikai ember sem, hogy a nappaliba leparkolva gyönyörködjön a szépségében.
Nyilván akad ilyen extrém eset is, de a statisztikán ez nem változtat. Korábban voltak viták arról, hogy valamennyi Tesla modell a luxuskategóriát képviseli-e, de konszenzussal az a döntés született, hogy a család legkisebb tagja, a Model 3 is bőven megfelel a luxuskövetelményeknek. Ahogy a 44 630 dolláros induló ára is.
A Tesla ráadásul egy szűkülő piacon növelte dinamikusan az eladásait:
tavaly a 15 nagy luxusautó-gyártó összesen 2,18 millió álomautót adott el, 3,5 százalékkal kevesebbet a megelőző évinél. A Tesla számai nélkül 11 százalékos lett volna a csökkenés.
A luxuskategóriában továbbra is a belső égésű motorral szerelt járművek viszik a prímet, a Tesla- riválisok amerikai elektromosautó-eladásai egyelőre igencsak szerények. A BMW eladási statisztikájában feltüntetett 14 159 villanyautó azt jelenti, hogy 25 benzinesre vagy dízelre jutott egy-egy villanymotoros változat.
A Mercedesnél ugyanakkora az arány. E téren az Audi sokkal jobban szerepel a maga 8,8 százalékos mutatójával, de a németek közül a Taycan modelljével hasító Porsche emelkedik ki, méghozzá 10,5 százalékkal. A Cadillac az első villanyautó-modelljével, a tavaly debütált Lyriq-kel vélhetően tarolni fog az idén, ledolgozva a luxusmárka 10 százalékos éves visszaesését
A legnagyobb bukást tavaly a Honda luxusmárkája, az Acura szenvedte el (mínusz 36 százalék), de a Volvo és a Lexus sem dicsekedhet a teljesítményével
(mínusz 21 és mínusz 16 százalék). A 15-os toplista végén a Land Rover, a Genesis (Hyundai), az Infiniti (Nissan), Alfa Romeo és a Jaguar szerepel.