Oroszország a brit Refinitiv tőkepiaci adatszolgáltató szerint főként Afrikába és Ázsiába, valamint ismeretlen felségjelű hajókra (STS) irányította át dízelexportját az orosz eredetű üzemanyagokat sújtó legújabb uniós szankciók február 5-i bevezetése után.

40.000 tons of diesel from Russia
Fotó: Picture Alliance

Az embargó előtt az orosz vállalatok voltak a saját igényeiknél jóval kisebb mennyiséget finomító európai országok fő beszállítói.

A fekete-tengeri kikötőkből, Tuapszéből és Novorosszijszkból az alacsony kéntartalmú gázolaj- szállítmányok nagy része Törökország, valamint Omán, Togo és Tunézia felé tart 

– tette hozzá a Refinitiv. 

Az orosz fekete-tengeri kikötők már korábban is kihasználták Törökország közelségét, míg a balti-tengeri Primorszk és Viszockij kikötőkből induló exportőröknek sokkal nehezebb dolguk van, hiszen hosszabb utakkal kellett helyettesíteniük az európai célállomásokat, ami növeli a fuvarköltségeiket.

Ennek ellenére innen is megindultak a szállítmányok, elsősorban Marokkóba, Algériába, Ghánába, Tunéziába és Brazíliába.  

A hosszú útvonalakra és a magas fuvardíjakra tekintettel valószínűleg a hajótulajdonosok az új helyzet fő haszonélvezői

– mondta a Reutersnek az egyik kereskedő.

Emellett két, mintegy 130 ezer hordót szállító rakomány is úton van Primorszkból a szaúd-arábiai Dzsidda kikötőjébe.

A rakományokra sokszor csupán annyit írnak, hogy „gibraltári megrendelésre”, „ceutai megrendelésre” vagy csak „megrendelésre”. A kereskedők úgy vélik, hogy ezeknek a szállítmányoknak egyelőre nincsen vevőjük, vagy egy másik tankerre rakodják át (Ship to ship; STS) őket.

Az európai országok a kieső orosz gázolajszállítmányokat jellemzően Indiából, Szaúd-Arábiából, Kínából, Kuvaitból, Malajziából, sőt Togóból pótolják.

 

Újabb brüsszeli csavar: kettős ársapkát kaphatnak a finomított orosz olajtermékek

Az orosz dízelre 100 dolláros, a fűtőolajra 45 dolláros ársapkát készít elő az