Az ukrán invázió kezdete óta talán az autóipar sínylette meg leginkább Vlagyimir Putyin nagyhatalmi ambícióit. A személygépjárművek gyártása a februárban elkezdődött háború nyomán május–júniusban 97 százalékkal zuhant, az autóeladások több mint 80 százalékkal estek.
Az orosz piacot sorra hagyták ott a nyugati márkák, a szankciók nyomán ellehetetlenült a gyártás, megszűntek a korábbi együttműködések. Május környékén aztán elkezdődött egy óvatos növekedés, a jelentős állami támogatások, valamint a kínai autók megugró importja következtében. A moszkvai statisztikusok előzetes adatai szerint az orosz az elmúlt negyedévben 4 százalékkal esett, ugyanakkor a szezonális hatások kiszűrése után a Bloomberg közgazdászai az előző negyedévhez képest 1 százalékos növekedést hoztak ki.
„Az autóipar az egyik legjobb előrejelzője az orosz gazdaságnak, ez a szektor alkalmazkodik a leggyorsabban a megváltozott feltételekhez” – mondta a hírügynökségnek Olga Belekaja, a Finam közgazdásza, hozzátéve, hogy egyáltalán nem biztos, hogy az orosz gazdasági visszaesés már elérte a mélypontot, ez talán valamikor jövőre következhet be. A Bloomberg előrejelzése szerint a bruttó hazai össztermék jövőre 3 százalékkal eshet, miután életbe lépnek a nyersolajra és az olajtermékekre bevezetett szankciók.
Tripláztak a kínai autók
Az orosz egykor Európa legnagyobb autópiaca volt, a dominanciáért a Toyota az AvtoVAZ-zal küzdött, ám a korábban versengő mintegy 60 márkából mára csupán 14-15 van jelen. Közülük három orosz, a többi kínai – az Orosz Autókereskedők Szövetségének kimutatásai szerint. A kínai gépjárművek a piac nagyjából 30 százalékát fedik le, az év eleje óta azonban részarányuk megháromszorozódott. Az ágazati szövetség várakozásai szerint, ha folytatódik a trend, 2023-ra piaci jelenlétük 40 százalékra emelkedhet, s ha nem sikerül felpörgetni az orosz saját márkás autógyártást, akkor néhány éven belül 70 százalékra növekedhet.
A Balti-tenger mellett elhelyezkedő orosz enklávéban, Kalinyingrádban a BMW és helyi partnere, az Avtotor korábbi üzemében már elkezdték a kínai modellek tesztgyártását, s hamarosan követheti őket a Nissan korábbi szentpétervári üzeme is. A Ladákat gyártó AvtoVAZ-zal májusban szakította meg az együttműködést a Renault.
A szakítást követően a gyár az alkatrészhiány miatt a mai modern autókban már alapvetőnek számító biztonsági felszerelések nélkül folytatta a termelést.
Azóta valamelyest javult a helyzet, légzsákokat már beépítenek, s mint Maxim Szokolov, az üzem igazgatója a Forbes orosz kiadásának elmondta, jövőre már az ABS-ek is az alapfelszereltség részei lesznek. Az AvtoVAZ novemberi eladásai már nagyjából a háború előtti szintre emelkedtek, a cégnél munkaerő-felvétel van.
A háborús gazdaságra jellemző a szürke- és a feketepiac, s nincs ez másképp az autók esetében sem. A Bloombergnek nyilatkozva Andrej Olhovszkij, az Avtodom autókereskedői lánc vezetője elmondta, hogy egyedi megrendelésre tudnak külföldi modelleket behozni – Audikat, Volvókat, de ez az nyilván nem pótolja a korábbi gyártás és behozatal volumenét.