Az ukrán invázió kezdete óta talán az autóipar sínylette meg leginkább Vlagyimir Putyin nagyhatalmi ambícióit. A személygépjárművek gyártása a februárban elkezdődött háború nyomán május–júniusban 97 százalékkal zuhant, az autóeladások több mint 80 százalékkal estek.

MOSCOW, RUSSIA - SEPTEMBER 05: A model poses next to Lada Xray Concept 2 exhibited during the Moscow International Motor Show 'Autosalon 2014' the leading automotive event of the year in Moscow, September 5, 2014. Moscow International Automobile Salon becomes the main platform of the country from which to demonstrate the latest novelties of national and global automotive industries. Sefa Karacan / Anadolu Agency (Photo by SEFA KARACAN / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Amikor még minden szépnek látszott – egy Lada Xray a 2014-es moszkvai autószalon kiállításán. Fotó: Sefa Karacan / AFP

Az orosz piacot sorra hagyták ott a nyugati márkák, a szankciók nyomán ellehetetlenült a gyártás, megszűntek a korábbi együttműködések. Május környékén aztán elkezdődött egy óvatos növekedés, a jelentős állami támogatások, valamint a kínai autók megugró importja következtében. A moszkvai statisztikusok előzetes adatai szerint az orosz az elmúlt negyedévben 4 százalékkal esett, ugyanakkor a szezonális hatások kiszűrése után a Bloomberg közgazdászai az előző negyedévhez képest 1 százalékos növekedést hoztak ki.

Az orosz ipari termelés alakulása
 

„Az autóipar az egyik legjobb előrejelzője az orosz gazdaságnak, ez a szektor alkalmazkodik a leggyorsabban a megváltozott feltételekhez” – mondta a hírügynökségnek Olga Belekaja, a Finam közgazdásza, hozzátéve, hogy egyáltalán nem biztos, hogy az orosz gazdasági visszaesés már elérte a mélypontot, ez talán valamikor jövőre következhet be. A Bloomberg előrejelzése szerint a bruttó hazai össztermék jövőre 3 százalékkal eshet, miután életbe lépnek a nyersolajra és az olajtermékekre bevezetett szankciók. 

Tripláztak a kínai autók

Az orosz egykor Európa legnagyobb autópiaca volt, a dominanciáért a Toyota az AvtoVAZ-zal küzdött, ám a korábban versengő mintegy 60 márkából mára csupán 14-15 van jelen. Közülük három orosz, a többi kínai – az Orosz Autókereskedők Szövetségének kimutatásai szerint. A kínai gépjárművek a piac nagyjából 30 százalékát fedik le, az év eleje óta azonban részarányuk megháromszorozódott. Az ágazati szövetség várakozásai szerint, ha folytatódik a trend, 2023-ra piaci jelenlétük 40 százalékra emelkedhet, s ha nem sikerül felpörgetni az orosz saját márkás autógyártást, akkor néhány éven belül 70 százalékra növekedhet.

 

A Balti-tenger mellett elhelyezkedő orosz enklávéban, Kalinyingrádban a BMW és helyi partnere, az Avtotor korábbi üzemében már elkezdték a kínai modellek tesztgyártását, s hamarosan követheti őket a Nissan korábbi szentpétervári üzeme is. A Ladákat gyártó AvtoVAZ-zal májusban szakította meg az együttműködést a Renault. 

A szakítást követően a gyár az alkatrészhiány miatt a mai modern autókban már alapvetőnek számító biztonsági felszerelések nélkül folytatta a termelést.

Azóta valamelyest javult a helyzet, légzsákokat már beépítenek, s mint Maxim Szokolov, az üzem igazgatója a Forbes orosz kiadásának elmondta, jövőre már az ABS-ek is az alapfelszereltség részei lesznek. Az AvtoVAZ novemberi eladásai már nagyjából a háború előtti szintre emelkedtek, a cégnél munkaerő-felvétel van. 

A háborús gazdaságra jellemző a szürke- és a feketepiac, s nincs ez másképp az autók esetében sem. A Bloombergnek nyilatkozva Andrej Olhovszkij, az Avtodom autókereskedői lánc vezetője elmondta, hogy egyedi megrendelésre tudnak külföldi modelleket behozni – Audikat, Volvókat, de ez az nyilván nem pótolja a korábbi gyártás és behozatal volumenét.