Ismét bevezetik az országos kedvezményes közlekedési bérletet Németországban, hogy ezzel is enyhítsék a magas infláció negatív hatásait – döntött a tartományi kormányokat összefogó kamara (Bundesrat).

Tavaly már teszt jelleggel bevezették a 9 eurós bérletet, amely érvényes volt a távolsági és helyi járatokra is, kivéve az ICE és az első osztályú kocsikat. A bérletet a nyári hónapokban lehetett használni, június és augusztus között, ám a tapasztalatokról megoszlanak a vélemények.
Az alacsony ár igazán vonzóvá tette ezt a bérletkonstrukciót, a helyiek és a turisták körében is óriási népszerűségnek örvendett, a statisztikai adatok szerint körülbelül 30 millióan, azaz a németek több mint egyharmada élt tavaly a lehetőséggel, így nem véletlen, hogy a lakosság és a politikusok nagy része is hosszabbítást követelt.
A közlekedési társaságok fenntartói azonban a gazdaságosság és a költségfedezet miatt kongatják a vészharangot. Christian Lindner pénzügyminiszter határozottan ellenezte a korábbi rendszer meghosszabbítását, hangsúlyozva, hogy a rendszer üzemeltetésére 14 milliárd euróra lesz szükség, amelyből vagy más inflációkezelő csomagot tudnának létrehozni, vagy modernizálni tudnák Németország omladozó vasúti hálózatát.
A költségek enyhítése érdekében a döntéshozók kompenzációt kívánnak biztosítani a közösségi közlekedés üzemeltetőinek. A 2025-ig tartó megállapodás keretében a szövetségi kormány és a tartományok fele-fele arányban, évi 3 milliárd eurós anyagi segítséget nyújtanak a társaságok számára.
A kedvezményes bérlet mellett korábban azzal is kampányoltak, hogy a lakosság nagy része az autóhasználat helyett inkább a tömegközlekedést választja majd, ám egy frissen napvilágot látott tanulmányból kiderült, hogy
a városban élők alig 3 százaléka használta kevesebbet gépjárművét a bérlet bevezetése után.
A Deutschlandticket április 3-tól kapható, havonta fizetendő, és bármikor lemondható éves bérletként. Az okostelefon-alkalmazással, csipkártyaként vagy kinyomtatott QR-kódként használható bérlet az egész országban érvényes lesz a helyi közösségi közlekedési vállalatok járatain és a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain.