Ismét bevezetik az országos kedvezményes közlekedési bérletet Németországban, hogy ezzel is enyhítsék a magas negatív hatásait – döntött a tartományi kormányokat összefogó kamara (Bundesrat). 

Public transport 
19 May 2022, Baden-Wuerttemberg, Stuttgart: People wait for the S-Bahn at a track of the underground station in the main train station. With special 9-euro monthly tickets, millions of people will be able to board buses and trains all over the country in June, July and August. Photo: Marijan Murat/dpa (Photo by MARIJAN MURAT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Marijan Murat / AFP

Tavaly már teszt jelleggel bevezették a 9 eurós bérletet, amely érvényes volt a távolsági és helyi járatokra is, kivéve az ICE és az első osztályú kocsikat. A bérletet a nyári hónapokban lehetett használni, június és augusztus között, ám a tapasztalatokról megoszlanak a vélemények. 

Az alacsony ár igazán vonzóvá tette ezt a bérletkonstrukciót, a helyiek és a turisták körében is óriási népszerűségnek örvendett, a statisztikai adatok szerint körülbelül 30 millióan, azaz a németek több mint egyharmada élt tavaly a lehetőséggel, így nem véletlen, hogy a lakosság és a politikusok nagy része is hosszabbítást követelt. 

A közlekedési társaságok fenntartói azonban a gazdaságosság és a költségfedezet miatt kongatják a vészharangot. Christian Lindner pénzügyminiszter határozottan ellenezte a korábbi rendszer meghosszabbítását, hangsúlyozva, hogy a rendszer üzemeltetésére 14 milliárd euróra lesz szükség, amelyből vagy más inflációkezelő csomagot tudnának létrehozni, vagy modernizálni tudnák Németország omladozó vasúti hálózatát.

A költségek enyhítése érdekében a döntéshozók kompenzációt kívánnak biztosítani a közösségi közlekedés üzemeltetőinek. A 2025-ig tartó megállapodás keretében a szövetségi kormány és a tartományok fele-fele arányban, évi 3 milliárd eurós anyagi segítséget nyújtanak a társaságok számára.

A kedvezményes bérlet mellett korábban azzal is kampányoltak, hogy a lakosság nagy része az autóhasználat helyett inkább a tömegközlekedést választja majd, ám egy frissen napvilágot látott tanulmányból kiderült, hogy 

a városban élők alig 3 százaléka használta kevesebbet gépjárművét a bérlet bevezetése után.

A Deutschlandticket április 3-tól kapható, havonta fizetendő, és bármikor lemondható éves bérletként. Az okostelefon-alkalmazással, csipkártyaként vagy kinyomtatott QR-kódként használható bérlet az egész országban érvényes lesz a helyi közösségi közlekedési vállalatok járatain és a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain.