Franciaországban kedden avatják az első, elektromos autókhoz szánt akkumulátorokat gyártó üzemet, ezzel az ország nagy lépést tesz a kínai dominancia elleni küzdelemben – írja az AFP híre nyomán a France 24 online portál.

Középen Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter a gyáravatáson. Fotó: Pascal Rossignol / AFP

Az akkumulátoripar kiépítése amúgy Emmanuel Macron francia államfő újraiparosítási tervének a középpontjában áll, és az ország északi részén a következő három évben számos további gyárat is felépítenek.

A Billy-Berclau-ban kedden megnyíló „gigagyár” a TotalEnergies, a Mercedes-Benz és a Stellantis által alapított Automotive Cells Company tulajdonában áll.

Az avatáson részt vesz Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter, valamint az érdekelt német és olasz üzletemberek, továbbá politikusok mellett jelen lesz a francia energiaügyi és ipari miniszter is.

A hat futballpályányi hosszúságú gyárban várhatóan nyáron kezdődik a termelés.

A francia kormány az Hauts-de-France régiót úgynevezett Battery Valley-vé, azaz az elektromosautó-ipar Szilícium-völgyévé tenné.

Közben az AESC-Envision kínai-japán csoport Douai városának közelében épít hasonló profilú üzemet, amely 2025 elejétől a Renault-nak szállít majd be.

A francia Verkor startup pedig a tervek szerint 2025 közepétől kezdi meg a termelést dunkerque-i üzemében, míg az ugyanazt a tengerparti várost választó tajvani ProLogium első európai gyárában 2026-ban indulnak a futószalagok.

A francia portál szerint fel kell pörgetni Európa-szerte az akkumulátorok és az elektromos járművek gyártását, mert az 2035-ig fokozatosan leállítja a fosszilis üzemanyaggal működő új autók értékesítését.

Az elmúlt években mintegy 50 akkumulátorgyár-projektet jelentettek be az EU-ban.

A párizsi kormány pedig azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra évi kétmillió elektromos jármű készüljön Franciaországban, amelyekhez a kedden átadott üzemben a számítások szerint addigra már évi 500 ezer akkumulátort gyártanak majd.

Európának ugyanakkor kemény ellenfelekkel kell megküzdenie, hiszen jelenleg Kína a világelső az elektromos autók akkumulátorainak gyártásában, és a gyártáshoz szükséges nyersanyagok előállításában is dominál.

Emellett az Egyesült Államok az amerikai inflációcsökkentő törvény (IRA) révén összesen 370 milliárd dollárral ösztönzi az ágazatot.