A Nagy-Britanniában működő autógyártók az angol kormánytól, az Európában dolgozó társaik pedig Brüsszeltől várják a segítséget, hogy megoldást találjanak az elektromosautó-gyártás és -kereskedelem alapvető problémájára. 

A brit járműipar nem a fénykorát éli, de még rosszabb is lehet a helyzet.
Fotó: AFP

Az autóipart a jövő januártól a kétoldalú kereskedelemben hatályba lépő vámszabályok aggasztják, ennek a lényege, hogy a vámmentesség eléréséhez az kell, hogy a villanyautó értékének több mint 45 százalékát helyi származású komponensek adják.

Mikor lép be az új vámszabály?

Ha ez nem igazolható, akkor a járművet 10 százalékos vámmal kell sújtani. Ez a Brexit kereskedelmi szerződéshalmazából kiragadott szabály viszont alkalmazása esetén hazavágja az elektromos átállásra költő brit autóipart, és a viszonosság alapján a másik irányban ugyanolyan negatív hatásokkal jár, mivel a szigetországba exportált uniós járművekben sem haladja meg a 45 százalékot a hazai rész.

Ennek pofonegyszerű a magyarázata, a villanyautók értékének jellemzően 35–45 százalékát teszi ki az akkumulátor (teherautóknál az 50 százalék sem ritka), amely vagy készen, összeszerelve, vagy alkatrészenként, vagy nyersanyagként érkezik Európába, ahol beleszerelik a villanyautóba.

Mit szeretne elérni a járműipari lobbi?

Az autóipari lobbi azt szeretné elérni, hogy a vámrendelkezést ne léptessék életbe 2024. január 1-jével, adjanak három év átmeneti időt ahhoz, hogy mind Nagy-Britannia, mind az felépítse saját akkumulátorgyártását, amennyire csak lehet, függetlenítve magát az ágazatot uraló kínai vállalatoktól – amelyek egyébként sorra jelentik be beruházásaikat a kontinensen. 

Egy 10 százalékos vám versenyképtelenné teheti a villanyautó-exportot, 

és éves szinten 3 milliárd eurós pluszkiadást jelentene a gyártóknak, exportőröknek. Igaz, nem most, hiszen tavaly a szigetországba csupán 4,3 milliárd euró értékben exportáltak európai gyártású villanyautókat, viszont a kereslet és a gyártás is rohamléptekkel bővül.

Mekkora kár éri a fogyasztókat?

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a teljes értékesítés 2026-ra 25-30 milliárd euró körül lesz, innen ered a 3 milliárdos becslés – fejtette ki a The Guardiannek Jonathan O’Riordan, az ACEA nemzetközi kereskedelmi igazgatója. Ezt az összeget vagy az autóiparnak, vagy a fogyasztónak kellene állnia valamilyen megosztásban. 

Az EU-ból importált elektromos járművek már most is nagyon drágának számítanak, vámmal megspékelve pedig el is veszíthetnék a piacukat. Az ACEA konkrét költségelemzéssel alátámasztott beadvánnyal fordult az Európai Bizottsághoz, hogy adjon hároméves moratóriumot az új vámszabályok bevezetésére, s a világ harmadik legnagyobb autógyártó csoportja, a Stellantis ugyanezt kezdeményezte a brit kormánynál. 

A brit járműpark megoszlása hajtóanyag szerint

Ők azzal toldották meg levelüket, hogy ha nem történik előrelépés, akkor tervezett beruházásaikat kénytelenek lesznek máshová vinni. Mi több, még működő üzemeket zárhatnak be, ezerszámra elküldve a dolgozókat. A legrosszabb verzió pedig a teljes kivonulás. 

A hatályos kereskedelmi megállapodás csak azt írja elő, hogy az akkumulátorcellát Európában kell összeszerelni, de a jövő évtől kezdve az alkatrészeknek, köztük a katódanyagnak is Európából kell származniuk, beleértve az Egyesült Királyságot is, ami az ACEA szerint kivitelezhetetlen a kínai dominancia miatt.

Van-e még visszaút?

A szabály megváltoztatásának esélye egyelőre csekélynek látszik. Maros Sefcovic, az Európai Bizottság alelnöke ugyanis eloszlatta azokat a reményeket, amelyek a kereskedelmi megállapodás 2026 előtti felülvizsgálatára vonatkoztak. Rossz hírt közölt Stefan Führing, a Brexittel kapcsolatos kereskedelmi tárgyalások egyik uniós kulcsfigurája.

A Vauxhall márka tulajdonosa, a Stellantis már előre jelezte, hogy baj lesz a brexites vámszabályból.
Fotó: AFP

Arra figyelmeztetett, hogy a szerződésben szereplő felülvizsgálati záradékok nem az újratárgyalás lehetőségét ecsetelik, hanem a végrehajtás szabályairól rendelkeznek. Az autóipari lobbitevékenység ezt követően kapott újult erőre, de hogy meddig jut el, azt most nem lehet egyértelműen megmondani. Az viszont számtalan esetben bebizonyosodott, ha megvan a mindkét oldalról a politikai akarat, akkor a dolgok megváltoztathatók.

Tönkreteheti a Brexit a brit autóipar jövőjét

Meghiúsulhatnak a Stellantis nagy-britanniai autóipari beruházásai, ha hatályba lépnek a Brexitet követő kereskedelmi szabályok, ezért a csoport az Európai Unióval kötött szerződések sürgős újratárgyalására ösztökéli a brit kormányt.