Magyarország után egy újabb uniós tagállam megrendszabályozza a légitársaságokat: ezúttal Olaszország fogadott el egy olyan jogszabályt, amely megtiltja a légitársaságoknak, hogy a repülőjegyek árát egy bizonyos szint felé emeljék. A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary most keresetlen szavakkal reagált a fejleményre. 

2020.02.20,Palermo,,Punta,Raisi,Airport,,Ryanair,Low,Cost,Airline,In 2020.02.20 Palermo, Punta Raisi Airport, Ryanair low cost airline in flight to Italy, Plane parked
Ryanair-gép Palermo repülőterén. Az írek nem voltak szégyellősek, alaposan megemelték a jegyárakat.
Fotó: Shutterstock

Ez az árrendelet egyszerre illegális és végrehajthatatlan

– fakadt ki a Bloombergnek az augusztusban elfogadott kormányrendelet ellen Michael O’Leary, aki egyúttal belengette, hogy a vállalat fontolóra veszi a belföldi repülőjáratainak szűkítését, ha az olasz kormány ragaszkodik az ársapkához. Azok helyett pedig a nemzetközi járatait sűrítené Szardíniába és Szicíliába.

A légi közlekedés, a szállás és az üdülési csomagok óriási drágulása megváltoztatta az olaszok nyaralási szokásait. A kormány azután fogadta el a korlátozó rendeletet, hogy a nyáron brutálisan megugrottak a repülőjegyárak, különösen a Szardínia és Szicília szigetére induló járatokon. A törvényerejű rendelet számos szerteágazó témát érint, beleértve a stratégiai iparágak támogatását, a taxiengedélyeket, az invazív kék tarisznyarák elterjedésének visszaszorítását, valamint a légitársaságok árait.

A légitarifa-rendelet megtiltja a cégeknek, hogy belföldről Szicíliára vagy Szardíniára a viteldíjait az átlagár duplájára emeljék. 

Néhány légitársaság már korábban szót emelt a kormány jegyárak csökkentésére irányuló terve ellen, mondván, hogy az sértheti az szabadpiaci rendelkezéseit. Az olasz légitársaságok képviselői testülete (IBAR) és az Assaereo kereskedelmi szövetségei közös közleményben nehezményezték, hogy a kormány nem egyeztetett velük, pedig akkor egy kevésbé büntető jellegű megoldás születhetett volna. 

Szerintük az árszabályozás ellentétes a vonatkozó ágazati szabályozásokkal.

Az Európai Unió ugyanis lehetővé teszi a viteldíjak szabad meghatározását – írja a Reuters. Az Európai Bizottság azóta felvette a kapcsolatot az olasz hatóságokkal és részletesebb információkat kért be.

Miért és mekkora mértékben ugrottak meg a jegyárak Olaszországban?

Szicília és Szardínia a szárazfölddel gyenge összeköttetésekkel rendelkezik, így a lakosoknak és a turistáknak sem marad más választása, mint a komp- vagy a légi járatok igénybevétele. A vállalatok pedig ki is használják az erőfölényüket. 

A római Fiumicino repülőtér és a szardíniai Cagliari közötti turistaosztályon egy út májusban átlagosan 99 dollárba került, míg ezért egy éve csak 46 dollárt kellett kicsengetni a Cirium elemzőcég adatai szerint. 

Az árak több útvonalon legalább a másfélszeresükre ugrottak.

A Cirium árinformációkra és a légi ipar számait nyomon követő Official Airline Guide (OAG) piacrészesedésekre vonatkozó adatai összefüggést fednek fel a nagyobb viteldíjemelések és a verseny hiánya között a Szicíliába és Szardíniába tartó útvonalakon.

 

A Ryanair, valamint az Alitalia romjain létrehozott új, még állami tulajdonban lévő ITA Airways együtt lefedik az olasz piac 53 százalékát az Euromonitor idei összesítése szerint. Az ír légitársaság részesedése gyorsan nő, ugyanis abban a piaci résben terjeszkedik, ami az Alitalia 2021-es összeomlásával és mások kivonulásával keletkezett a koronavírus-járvány idején. A Ryanair és az Alitalia 2019-ben együtt még csak 44 százalékot értek el. Az Alitaliát felváltó ITA pedig, továbbra is kisebb, de jelentős szereplőnek számít Olaszországban.

A törvényerejű rendelet kihirdetésével azonnal hatályba lép, ám ha azt a parlament két hónapon belül nem ratifikálja, azzal a hatályát veszti. Az országgyűlés a ratifikációs eljárás során is módosíthatja a jogszabályt. A kormány jelenleg is tárgyal a légitársaságokkal.

Giogia Meloni kormánya számos fogyasztó- és a belső piacot védő jogszabályt hozott

Olaszország bevezette a banki nyereséget terhelő rendkívüli adót, az energiacégek extraprofitadóját, és megtiltotta a technológiatranszfereket. Sőt, 

a kormány azt is lehetővé tenné, hogy a kisvállalkozások és a magánszemélyek csak a töredékét fizessék vissza a bedőlt hiteleiknek.

A repülőjegyek máshol is drágultak, a kormányok pedig a fogyasztók védelme érdekében vizsgálatot indítottak. Az Egyesült Királyság illetékes minisztériuma például a rejtett díjakat elemzi, míg a spanyol társszerv a fapados légitársaságok díjkalkulációját ellenőrzi  – írja a Bloomberg. A drágulás egyébként az elmúlt hónapokban az egész világon jellemző volt, amelynek számos oka van.

Kényes helyzetben a kormány: megszorítások nélkül kellene hiányt csökkentenie

Giorgia Meloni koalíciójának a gazdaság lassulása és az egyre nagyobb költségvetési hiány mellett kell teljesítenie a választási ígéreteit, miközben jövőre akár uniós eljárás is indulhat az állami gazdálkodás miatt.