A United Auto Workers (UAW) szakszervezetnek és a három nagy detroiti autógyárnak már csak a csütörtöki nap maradt az egyeztetésre, mielőtt a munkavállalói érdekképviselet kiterjeszti a sztrájkot.

Members of the United Auto Workers (UAW) union march through the streets of downtown Detroit following a rally on the first day of the UAW strike in Detroit, Michigan, on September 15, 2023. Workers at the "Big Three" US auto manufacturers went on strike on September 15, 2023, in a first-ever coordinated action to demand pay raises, testing the resilience of the US economy and threatening President Joe Biden's 2024 re-election momentum. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
Pénteken jelentik be, mely üzemekre terjesztik ki a sztrájkot.
Fotó: AFP

Egyre erősödik az aggodalom, hogy egy tartós munkabeszüntetés zavarokat okozhat a gyártásban, végighullámzik az egész ellátási láncon, ami ronthatja az amerikai gazdaság növekedését, és megadhatja a végső lökést a recesszióhoz. A Ford és a General Motors (GM) után szerdán a harmadik érintett cég, a Stellantis is bejelentette, hogy megkezdte az elbocsátásokat a többi gyárában a sztrájk tovagyűrűző hatása, így többek között az alkatrészhiány és a csökkenő tárolókapacitás miatt.

Shawn Fain, az UAW elnöke hétfőn videóüzenetben jelezte, hogy helyi idő szerint péntek délben jelenti be a sztrájk kiterjesztését, ha addig nem érnek el „számottevő haladást” az egyeztetéseken. A szakszervezet támaszkodhat a közvéleményre is, a Reuters és az Ipsos közös felmérése szerint az amerikaiak 58 százaléka támogatja az autógyári munkások sztrájkját.

Az előzetes tervek szerint az UAW tagjai csütörtök este nagygyűlést tartanak a Ford két, a Kentucky állambeli Louisville-ben található összeszerelő üzemében, hogy támogassák a sztrájkolókat. Az egyik gyárban az F-sorozat teherautóit szerelik össze, és Jim Farley, a Ford vezérigazgatója szerint ez a cég globálisan legnyereségesebb üzeme.

Ford Motor Co. battery powered F-150 Lightning trucks under production at their Rouge Electric Vehicle Center in Dearborn, Michigan on September 20, 2022. Construction crews are back at Dearborn, remaking Ford's century-old industrial complex once again, this time for a post-petroleum era that is finally beginning to feel possible.The manufacturing operation's prime mission in recent times has been to assemble the best-selling F-150, a gasoline-powered vehicle (Photo by JEFF KOWALSKY / AFP)
Az F-150-est összeszerelő Ford üzem lehet az egyik, amelyre elemzők szerint kiterjeszthetik a sztrájkot.
Fotó: AFP

A Reuters által megkérdezett elemzők szerint a többek között a Fordnál az F-150-est, a GM-nél a Chevy Silveradót és a Stellantisnál a Ramot összeszerelő üzemek lesznek a következők, amelyekre a szakszervezet kiterjeszti a sztrájkot. Adam Jones, a Morgan Stanley elemzője úgy becsüli, hogy egy teljes hónapnyi leállás 7-8 milliárd dolláros profitkiesést okozna a három autógyárnak.

Fain azzal érvel, hogy a cégek nem osztoznak a munkásokkal a hatalmas nyereségükön, miközben jelentősen emelték a vezetők fizetését, és megtömték a befektetők zsebét. Mark Reuss, a GM elnöke azzal hárította el a vádakat, hogy a profit tetemes részét visszaforgatták a gyártásba. A Detroit Free Press számára írt vezércikkben 

„tarthatatlannak” nevezte az UAW 40 százalékos béremelési követelését, jelezve, hogy a két fél még igen messze van a megegyezéstől ebben a kulcsfontosságú kérdésben.

 A három autógyártó négy és fél év alatt 20 százalékos béremelést ajánlott.

Members of the United Auto Workers (UAW) union hold a practice picket in front of Stellantis headquarters in Auburn Hills, Michigan, on September 20, 2023. The picket comes as Chrysler’s parent company, Stellantis, is reportedly planning to sell the center as part of a union deal. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
Az amerikaiak többsége támogatja a sztrájkolókat. Fotó: AFP

A Standard and Poor’s előrejelzése szerint a sztrájk valószínűleg több hétig tart majd, és potenciálisan 0,39 százalékkal csökkentheti a harmadik negyedévi amerikai GDP-t, „felfordulást” okozva a globális autóipari ellátási láncokban. A hitelminősítő emlékeztetett, hogy kedvez a középkategóriás teherautógyárakban rivális Toyotának, amelynek az amerikai gyáraiban nincsenek szakszervezetek, és amely hamarosan piacra dobja az újratervezett Tacoma pickupot.

A Tesla befektetői szerint a detroiti versenytársaknál a bérek és juttatások esetleges emelése tovább növelné az EV-óriás munkaerőköltség-szerkezeti előnyeit. 

Az egyértelmű győztes a nehézsúlyúaknak ebben a bokszmeccsében és a Tesla, már be is hűtötték a pezsgőt

– írta kutatási jegyzetében Daniel Ives, a Wedbush elemzője.