Az autógyári munkások sztrájkja egyelőre csak az amerikai munkaerő kicsiny részét érinti, így korlátozott hatással van a szélesebb gazdaságra, ez azonban megváltozhat, ha a többi munkabeszüntetéssel együtt tartós lesz. A washingtoni munkaügyi minisztérium legfrissebb adatai szerint ugyanis 23 éve nem esett ki annyi munkaóra sztrájk miatt, mint eddig idén.

A szakszervezet péntekig adott határidőt s tárgyalásra, aztán kiszélesítik a sztrájkot.
Fotó: MATTHEW HATCHER

A United Auto Workers (UAW) szakszervezet újfajta módszert vetett be azzal, hogy csak három nagy detroiti autógyártó egy-egy üzemében és a tagjainak mindössze az egy tizedével kezdett munkabeszüntetést. Ha nem oldódik meg a helyzet, és teljes körűvé teszik a sztrájkot, akkor a Fordnál, a General Motorsnál és a Stellantisnál alkalmazott 146 ezer szervezett munkás teszi le a szerszámot, és ez megváltoztathatja a dolgot.

Ez pedig hamarosan bekövetkezhet, a UAW ugyanis bejelentette, hogy amennyiben péntekig nem érnek el komoly haladást a tárgyalásokon, akkor újabb sztrájkok várhatóak. 

Nem fogunk örökké várni, míg a tulajdonosok húzzák az időt. Nem szórakozunk

 – jelentette be videóüzenetében Shawn Fain, a szakszervezet elnöke.

A sztrájkok miatt kiesett munkaórák száma az Egyesült Államokban
 

Ian Shepherdson, a Pantheon Macroeconomics vezető közgazdásza szerint teljes körű autósztrájk esetében akár 1,7 százalékponttal visszaeshet a negyedéves amerikai egy olyan időszakban, amikor a szakértők egyébként is attól tartanak, hogy recesszióba fordul a világ legnagyobb gazdasága. Az autógyártás ugyanis az amerikai GDP 2,9 százalékát adja, emlékeztetett a CNBC.

A széles körű sztrájk megnehezítené a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve dolgát is, amely úgy próbálja közelíteni az inflációs a két százalékos célhoz, hogy közben nem dönti visszaesésbe a gazdaságot. 

A Fed számára az a probléma, hogy lehetetlen lenne valós időben tudni, hogy a lassulásának mekkora részét lehetne magabiztosan a sztrájkra fogni, és mekkora részét más tényezőknek tulajdonítani, nevezetesen a diákhitelek törlesztésének újraindulásából eredő fogyasztáscsökkenésnek

 – hangsúlyozta a klienseknek írt jegyzetében Shepherdson.

(FILES) United Auto Workers (UAW) union president Shawn Fain speaks to members of the United Auto Workers (UAW) union during a rally in Detroit, Michigan, on September 15, 2023. The United Auto Workers chief warned on September 17, 2023 that a historic strike at the nation's top three car manufacturers will expand if the companies do not raise their wage offers in ongoing negotiations. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
Shawn Fain, az UAW elnöke nem szórakozik.
Fotó: MATTHEW HATCHER

Az amerikai gazdaságot már így is jelentős csapás érte az sztrájkok miatt az idén, a munkaügyi minisztérium szerint csak augusztusban 4,1 millió munkaóra esett ki – a legtöbb 2000 azonos hónapja óta. Júliussal együtt a kiesés húsz sztrájk miatt már majdnem 6,4 millió munkaóra, az egész évben pedig 7,4 millió. Összehasonlításképpen tavaly összesen 636 munkaórát veszítettek sztrájk miatt. Beszüntették az idén a munkát Hollywoodban, sztrájkoltak a University of Michigan állami alkalmazottai és a Los Angeles-i szállodák munkatársai, 60 ezer egészségügyi dolgozó Kaliforniában, Oregonban és Washingtonban pedig készül a munkabeszüntetésre.

Több éves viszonylagos nyugalom után a szakszervezetek ismét megtalálták az erejüket, és készek a végsőkig elmenni a magas inflációt követő béremelések kiharcolásáért.

Elszakadt a valóságtól az a vállalati vezérigazgató, aki nem számol előre a munkások igényeivel. Az átélt inflációs sokk után a munkavállalók több pénzt és nagyobb munkahelyi rugalmasságot fognak követelni

 – nyilatkozta Joseph Brusuelas, az RSM vezető közgazdásza. A tények őt igazolják: a New York-i Fed közelmúltban nyilvánosságra hozott adatai alapján a munkavállalók átlagosan évi 80 ezer dollárhoz körüli fizetést kérnek, amikor munkahelyet váltanak. (Egy dollár 358,9 forint.)

US Senator Bernie Sanders (I-VT) speaks to members of the United Auto Workers (UAW) union during a rally in Detroit, Michigan, on September 15, 2023. Workers at the "Big Three" US auto manufacturers went on strike on September 15, 2023, in a first-ever coordinated action to demand pay raises, testing the resilience of the US economy and threatening President Joe Biden's 2024 re-election momentum. A dramatic walkout -- observed outside a Detroit-area Ford plant with rowdy honking and cheers at the arrival of the United Auto Workers' leader -- followed a failed last-minute push by General Motors, Ford and Stellantis to produce an agreement before the deadline late on September 14, 2023. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
Bernie Sanders szenátor kiáll a sztrájkolók mellett.
Fotó: MATTHEW HATCHER

Az UAW 36 százalékos emelést kért négy évre elosztva, mert számításaik szerint hasonló arányban nőtt a vezérigazgatók javadalmazása.

Ilyen mértékű béremelés azonban tartósabbá teheti az inflációt, amely egy éve még négy évtizedes csúcson volt, és lassul ugyan, de még messze jár a két százaléktól. Brusuelas szerint azonban egy évi kilenc százalékos béremelés az UAW tagjai esetében gyakorolna jelentős hatást a makrogazdasági feltételekre, beleértve az inflációt is.

Igaz ez a teljes munkaerőpiacra is, mivel fokozatosan csökkent a szakszervezeti tagok aránya, fele csak a negyven évvel ezelőttinek: a magánszektorban alkalmazottaknak mindössze hat, a közalkalmazottaknak pedig 33 százaléka szervezett munkás. 

Nem kongatja egyelőre a vészharangot a gazdasági hatások miatt az újraválasztásra készülő Joe Biden adminisztrációja sem.

Janet Yellen pénzügyminiszter is azt hangsúlyozta hétfőn este a CNBC-nek, hogy 

korai még megmondani, mit jelent az autósztrájk a gazdaságra nézve. Ez nagyban függ attól, hogy meddig tart a sztrájk, és pontosan kiket érint. A fontos pont azonban véleményem szerint az, hogy a két félnek közelíteni kell az álláspontját, és arra kell törekednie, hogy mindenki nyerjen

 – jelentette ki.


 

Kanadára is átterjedhet a sztrájk

A Fordnak három gyára van Kanadában 5600 szervezett munkással, és helyi idő szerint hétfőn éjfélkor lejárt a kollektív szerződés. A szakszervezet 24 órával meghosszabbította az egyeztetéseket, miután „lényegi ajánlatot” kapott a tulajdonostól, figyelmeztetett azonban, hogy „a szakszervezeti tagoknak fenn kell tartaniuk a sztrájkkészültséget”.
A három kanadai üzem közül kettőben motort gyártanak az Egyesült Államokban összeszerelt F-sorozathoz és a Super Duty pickupokhoz. A Reuters szerint az ottani sztrájk megbéníthatja a Ford legnyereségesebb modelljeinek gyártását még akkor is, ha az UAW nem szünteti be a munkát az érintett amerikai üzemekben.