„Nagyon messze vagyunk még attól, hogy importvámokat vessünk ki a kínai járművekre, a vizsgálatainknak tisztességesnek kell lenniük, és megfelelően kell a vámszabást végrehajtani” – nyilatkozta a CNBC-nek Maros Sefcovic, az Európai Bizottság alelnöke.

An aerial view of over 200 Tesla Model 3 arrayed in Tesla Gigafactory 3 while more vehicles of the kind coming out of the factory, implying that mass production of made-in-China Tesla vehicles are about to come into the market, Shanghai, China, 8 December 2019. (Photo by Wu Ming / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Európai szállításra váró kínai autók. Az Európában eladott EV-k nyolc százaléka kínai.
 Fotó: AFP

Sokakat meglepett a múlt héten, amikor Ursula von der Leyen, a bizottság elnöke évértékelőjében bejelentette, hogy Brüsszel vizsgálatot indít az elektromos autók (EV) gyártásához nyújtott kínai támogatások ügyében. A bizottság szerint az olcsó kínai autók azért áraszthatják el az európai piacot, mert a szubvencióknak köszönhetően mesterségesen tartják alacsonyan az árakat.

A vizsgálat brüsszeli források szerint akár 13 hónapig is tarthat, majd legkésőbb kilenc hónapon belül életbe lépnek az első ideiglenes, a következő négy hónapon belül pedig a végleges intézkedések – ha megvan hozzájuk a jogi alap.

De addig is egyértelmű, hogy meg kell kettőznünk erőfeszítéseinket, hogy autóiparunk továbbra is versenyképes maradjon. Mindig is nagyon büszkék voltunk arra, hogy a legjobb, legbiztonságosabb és legtisztább autókat Európában gyártják

– hangsúlyozta az interjúban Sefcovic.

European Commission vice-President Maros Sefcovic speaks during a conference, in Belfast on September 11, 2023 ahead of an announcement of the creation of a peace funding  of more than €1bn (Ł858,000,000) for Northern Ireland. (Photo by PAUL FAITH / AFP)
Maros Sefkovic folyamatosan egyeztet az akkumulátor- és autógyártókkal.
Fotó: Paul Faith

A CNBC ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy a Kínában gyártott, Európában eladott elektromos autók aránya idén 8 százalékra emelkedett, előrejelzések szerint 2025-re pedig elérheti a 15 százalékot. Az áruk Brüsszel szerint mintegy 20 százalékkal alacsonyabb, mint az EU-ban gyártottaké. Az EU pedig egyre nagyobb figyelmet fordít az elektromos autók piacára, mivel 2035-re betiltja a belső égésű motorral szerelt járművek forgalmazását.

„Sokat dolgozunk az akkumulátor- és autógyártókkal, jelenleg is különböző ipari kerekasztal-beszélgetéseket szervezek, amelyeken még alaposabban meg akarom vitatni az európai autóipar képviselőivel, hogy mire van szükségük, miben tudunk segíteni, hogy több elektromos járműmodellt tudjunk bevezetni, és erősek legyünk, nemcsak az európai, hanem a globális piacokon is” – mondta a bizottság alelnöke.

Az Európai Unióban jelenleg 10 százalékos vám van érvényben az importautókon,

az Egyesült Államokban ennél jóval magasabb, 27,4 százalékos. A kínai kormányzat és az autóipar vezetői is élesen bírálták a szubvencióellenes vizsgálatot, megfigyelők szerint az kereskedelmi háborúba torkollhat a világ második legnagyobb gazdasága és az EU között. Különösen a német autógyártók aggódhatnak, ha Peking válaszképpen szintén megemelné a vámokat, vagy korlátozná a hozzáférésüket az olyan fontos akkumulátor-alapanyagokhoz, mint például a lítium.