Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán bejelentette, hogy vámokat vetnének ki az állami támogatásban részesülő kínai elektromos autókra, hogy megvédjék az európai gyártókat és a piacot.

2023 Shanghai Auto Show BYD
SHANGHAI, CHINA - APRIL 21, 2023 - A crowd gathers at the stand of Chinese brand BYD at the 2023 Shanghai Auto Show in Shanghai, China, April 21, 2023. In addition to the much-watched YANGWANG U8 and U9, BYD also showcased new cars such as the Destroyer 07, Seagulls and the Song L concept car. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: AFP

A globális piacokat mostanra elárasztották az olyan olcsó elektromos autók (EV), amelyek árát a kínai kormány hatalmas állami támogatásokkal tartja mesterségesen alacsonyan

– mondta Von der Leyen az Európai Parlamentben tartott éves beszédében. Ez komoly nyomást helyezett az uniós autógyártókra, akik egyre nehezebben tudnak versenyezni az olcsóbb, fogyasztóbarátabb modellek kifejlesztésében, és már a saját piacukron is elkezdtek teret veszíteni.

A kínai EV-gyártók az elmúlt években jelentős erőfeszítéseket tettek azért, hogy a hazai mellett a nemzetközi autópiacokat is leuralják. A Kínai Személyautó-szövetség (CPCA) adatai szerint 

a kínai autóexport 31 százalékkal nőtt augusztusban, igaz, a júliusi 63 százalékos ugrás után,

ám az ország gazdasági problémái az autóipart egyelőre még nem borították fel.

Az Inovev tanácsadó cég adatai alapján idén az Európában eladott új elektromos autók 8 százalékát kínai márkák gyártották, szemben a tavalyi 6, valamint a 2021-es 4 százalékkal.

Az ázsiai autóipar súlyos fenyegetés a hazai ágazatainkra, ezért a bizottság szubvencióellenes vizsgálatot indít a Kínából érkező EV-kel kapcsolatban. Európa nyitott a versenyre, nem pedig a verseny aláásására

– jelentette be a bizottság elnöke. Von der Leyen továbbra is kiáll amellett, hogy az elektromos járművek kulcsfontosságúak a blokk környezetvédelmi célkitűzéseihez, amiben a hazai autóiparnak központi szerepet kell kapnia.

Kína állami közbenjárása egyáltalán nem titok: áprilisban 

a Nio alapítója, William Li úgy becsülte, hogy a cége és más autógyártók mintegy 20 százalékos költségelőnnyel rendelkeznek 

az olyan riválisokkal szemben, mint a Tesla, köszönhetően annak, hogy az állami támogatások mellett az ország az ellátási láncokat és a nyersanyagokat és a kezében tartja.

Li szerint emiatt a kínai EV-gyártóknak fel kell készülniük arra, hogy a külföldi kormányok protekcionista lépéseket fognak ellenük hozni, mivel szerinte túl agresszívan törtek be ezekre a piacokra.

Két fronton támad a kínai autóipar

A kínai vállalatok alacsony árai sarokba szorítják a nyugati autógyártókat, akiknek sürgősen át kell alakítaniuk az ázsiai stratégiájukat, miközben a hazai piacot elözönlik az olcsó elektromos járművek.