A kínai kormányzat és az autóipar vezetői is élesen bírálták az Európai Bizottság kínai elektromos járműgyártókkal szemben elindított szubvencióellenes vizsgálatát. Protekcionistának minősítették a lépést, ami negatívan hathat a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokra. Megfigyelők szerint a vizsgálat kereskedelmi háborúba torkollhat a világ második legnagyobb gazdasága és az között.

EU Commission President Ursula von der Leyen is applauded after giving her annual State of the Union address during a plenary session at the European Parliament in Strasbourg, eastern France, on September 13, 2023. (Photo by FREDERICK FLORIN / AFP)
Ursula von der Leyen az évértékelőjében jelentette be a vizsgálat elindítását.
Fotó: Frederick Florin / AFP

Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke szerdai évértékelőjében jelentette be a vizsgálatot. „A globális piacokat mostanra elárasztották az olyan olcsó elektromos autók (EV), amelyek árát a kínai kormány hatalmas állami támogatásokkal mesterségesen alacsonyan tartja ” – mondta az Európai Parlamentben tartott éves beszédében. Ez komoly nyomást helyezett az uniós autógyártókra, akik egyre nehezebben tudnak versenyezni az olcsóbb, fogyasztóbarátabb modellek kifejlesztésében, és már a saját piacukron is elkezdtek teret veszíteni.

Jöhetnek a büntetővámok?

A vizsgálat eredménye a büntetőtarifák kivetése lehet, amire Peking és a kínai autóipar hasonlóképpen válaszol majd. Utóbbinak a képviselői szerint 

versenyképességük nem a kormányzati támogatásoknak, hanem a kiváló hazai ellátási láncnak köszönhető.

(230804) -- BEIJING, Aug. 4, 2023 (Xinhua) -- This photo taken on Feb. 15, 2023 shows a factory of Chinese electric vehicle (EV) maker Li Auto Inc. in Changzhou, east China's Jiangsu Province. (Xinhua/Li Bo) (Photo by Li Bo / XINHUA / Xinhua via AFP)
Brüsszel szerint a kínai EV-gyártók az állami támogatásoknak köszönhetően versenyképesek.
Fotó: AFP

Személy szerint határozottan elutasítom az Európai Unió tévedéseken alapuló helyzetértékelését

– írta WeChat-fiókján közzétett kommentárjában Kuj Tong-su, a személyautó-gyártók szövetségének főtitkára. Úgy véli, az EU-nak objektíven kellene szemlélnie a kínai elektromos járműipar fejlődését, ahelyett, hogy önkényesen egyoldalú gazdasági és kereskedelmi eszközöket alkalmazna a kínai elektromos járműipari termékek fejlesztésének korlátozására vagy a működési költségek növelésére Európában. 

Kína EV-exportja nem a hatalmas állami támogatások, hanem az erős belföldi piaci versenyből fakadó, rendkívül versenyképes kínai ipari beszállítói lánc miatt növekszik – ismertette Kuj Tong-su véleményét a CNBC.

A pekingi kereskedelmi minisztérium közleménye szerint pedig a vizsgálat „színtisztán protekcionista lépés, amely komoly fennakadásokat és torzulásokat okoz a globális autóiparban és ellátási láncban, az EU-ét is beleértve”. Megerősítik, hogy Kína fokozott figyelemmel követi az EU protekcionista trendjét és döntéseit, és határozottan védeni fogja a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit.

People look at a Wuling Hong Guang Mini EV during the 19th Shanghai International Automobile Industry Exhibition in Shanghai on April 20, 2021. (Photo by Hector RETAMAL / AFP)
A vizsgálat bejelentésére gyengült a kínai EV-gyártók részvényárfolyama a tőzsdéken.
Fotó: Hector Retemal / AFP

Komoly károkat okozhatnak az európai iparnak a kínai ellenlépések

Az Eurasia Group elemzői is arra figyelmeztettek, hogy ha Brüsszel a vizsgálat eredményeképpen büntetőtarifákkal sújtja a kínai EV-ket, akkor Peking olyan ellenlépésekkel reagál, amelyek komoly károkat okoznak az európai iparnak.

Más elemzők arra hívták fel a figyelmet, hogy a vizsgálat lassíthatja a kínai akkumulátor-beszállítók kapacitásának bővítését, bár ez komoly kockázatot nem jelenthet a kínai EV-gyártók számára, mert más növekvő piacok, például Délkelet-Ázsia felé fordulhatnak. 

Árthat azonban a megítélésüknek, mivel külföldön terjeszkednek, részben azért, mert a lassuló hazai kereslet otthon már túltermeléshez vezetett – emlékeztetett ügyfeleinek küldött jegyzetében a Bernstein.

--FILE--People visit the stand of BYD during the 15th China (Guangzhou) International Automobile Exhibition, also known as Auto Guangzhou 2017, in Guangzhou city, south China's Guangdong province, 21 November 2017. Morocco and Chinese BYD electric vehicle maker signed on Saturday (9 December 2017) an agreement to open a factory in Morocco to build battery-powered cars, official MAP news agency reported. The agreement was inked in Casablanca by BYD Chairman Wang Chuanfu, Morocco's Minister for Industry and Investment Moulay Hafid El Alamy, and Financial Minister Mohamed Boussaid. The factory will be built in the new Mohamed VI Tangier Tech City, as part of a project between China and Morocco to create a large-scale industrial hub in the northern city of Tangier. The plant will cover an area of 50 hectares, and is expected to employ 2,500 people. Also on Saturday, King Mohammed VI of Morocco received Wang Chuanfu at Royal Palace in Casablanca. The king also chaired the presentation ceremony of BYD's electric transportation system project in Morocco, the report said. (Photo by Gan jun / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
A kínai elektromos autókat a hazai ár duplájáért exportálják Európába.
Fotó: Gan Jun / AFP

Esésnek indult a kínai autógyártók részvényárfolyama 

Az aggodalom a tőzsdén is megmutatkozott, a nagy kínai gyártók közül a BYD részvényeinek árfolyama majdnem három százalékkal esett csütörtökön, a Geely 0,6, a Nio két százalékkal gyengült a hongkongi kereskedésben. 

A sanghaji tőzsdén az állami tulajdonban lévő SAIC részvényeinek árfolyama 3,4 százalékkal, Sencsenben a Debrecenben építkező CATL akkumulátorgyártóé több mint egy százalékkal esett. A vállalatok közül egyik sem kommentálta az uniós vizsgálat bejelentését a Bloombergnek. A hírügynökség fontosnak tartotta kiemelni, hogy 

a vizsgálatot a Bizottság, nem pedig ágazati panasz kezdeményezte, és tovább ronthatja a már egyébként is feszült kétoldalú kapcsolatokat, és nyilvánvalóan beárnyékolja majd az év végére tervezett EU-Kína csúcstalálkozót.

Az uniós tisztviselők szerint a kínai EV-gyártók árban mintegy 20 százalékkal kínálnak alá a helyi gyártású modelleknek az európai piacon, ami nyomást gyakorol az európai autógyártókra, hogy olcsóbban gyártsák a saját elektromos járműveiket.  Kuj Tong-su viszont állítja, hogy az Európába exportált járművek ára általában majdnem duplája a hazainak.

Elárasztják a kínai EV-k az európai piacot

A Bizottság szerint Kína részesedése az Európában értékesített elektromos járművekből nyolc százalékra emelkedett, és 2025-re elérheti a 15 százalékot. Tavaly az összes exportált elektromos autó 35 százaléka Kínából származott, ami 10 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest az amerikai Center for Strategic and Internal Studies (CSIS) szerint.

A CSIS adatai alapján ugyanakkor a legnagyobb „kínai” exportőr az amerikai Tesla, amely a Kínából származó globális EV-export 40,25 százalékát tette ki 2023 januárja és áprilisa között, szemben a 2022-es 36,5 százalékkal.

A worker walks on a road next to the new Tesla factory built in Shanghai on November 8, 2019. (Photo by HECTOR RETAMAL / AFP)
A Tesla exportálja a legtöbb elektromos autót Kínából Európába.
Fotó: Hector Retamal / AFP

A kínai reakciókkal ellentétben az európaiak pozitívan fogadták a brüsszeli döntést. Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter üdvözölte a lépést, mondván, hogy „ha a kínai állami támogatások nem felelnek meg a nemzetközi szabályainak, Európának képesnek kell lennie válaszlépésekre, hogy versenyképes maradjon és megvédje gazdasági érdekeit”.

Matteo Salvini olasz közlekedési miniszter emlékeztetett, hogy pártja, a Liga „évek óta figyelmeztet a kockázatokra, de Európa csak most ébred fel: mással foglalkozott, inkompetens vagy cinkos?” 

A VDA német autóipari szövetség pedig azt hangsúlyozta, hogy „elkötelezett a szabad, tisztességes és szabályokon alapuló kereskedelem mellett, mind az mind a harmadik országokból származó esetében. Figyelembe kell venni a közösségi érdeket, de tekintettel kell lenni a Kínából érkező esetleges reakciókra is” – írják, hangsúlyozva az arányosság elvének szem előtt tartását is.