Augusztusban, az idén már a hatodik alkalommal csökkent a német ipari termelés az előző havihoz képest, elsősorban az energiatermelés visszaesése miatt – jelentette hétfőn a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis. 

Construction site Terminal 3 Frankfurt Airport27 September 2023, Hesse, Frankfurt/Main: Workers install glass panes in Pier G of Terminal 3 at Frankfurt Airport. The new terminal is scheduled to go into operation in 2026 at the latest. Photo: Boris Roessler/dpa (Photo by BORIS ROESSLER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

A német ipari termelés augusztusban naptári és szezonális kiigazítással 0,2 százalékkal csökkent az előző havihoz képest a várt 0,1 százalékos csökkenés helyett. Az előző hónapban, júliusban 0,6 százalékos volt a havi csökkenés. Az egy évvel korábbitól 2,0 százalékkal maradt el az augusztusi német ipari termelés naptári kiigazítással. Júliusban 1,7 százalékos volt az éves elmaradás. 

Az építőipari termelés szezonális és naptári hatással kiigazítva 2,4 százalékkal csökkent az előző hónaphoz képest. Az energiatermelés 6,6 százalékkal esett vissza és a legnagyobb negatív hatást fejtette ki az augusztusi összesített eredményre. A gépgyártás termelése 2,3 százalékkal csökkent az előző havihoz képest. Ezzel szemben az autóipar termelése 7,6 százalékkal nőtt, ami a legnagyobb pozitív hatást fejtette ki az összesített ipari termelésre. Igaz, az autóipar alacsony bázisról korrigált felfelé, mert az előző hónapban, júliusban 9,4 százalékos volt a termelés havi visszaesése. 

Az építőipar és az energiaipar nélkül az ipari termelés 0,5 százalékkal nőtt augusztusban szezonális és naptári kiigazítással a júliusihoz képest. A beruházási javak termelése 1,3 százalékkal nőtt, a fogyasztási cikkek termelése 1,4 százalékkal csökkent. 

Óriási bajban a német gazdaság, Magyarország azonban kibújhat az árnyékából

Hosszú távon akár a nyertese is lehet Magyarország a német gazdaság sokasodó problémáinak, miután egyre több jel utal arra, hogy Európa gazdasági motorja igencsak megszenvedi a következő éveket, ha nem képes kezelni az orosz gázról való leválás és a zöldátállás okozta kihívásokat. Elemzők egyetértenek abban, hogy Európa egyértelműen lemaradt az elektromosautó-ipari forradalomban.