Remek hónapot zárt a brit autóipar szeptemberben, 88 200 gépjármű gördült le a gyártószalagokról – 39,8 százalékkal több mint egy éve. Ez volt a legnagyobb növekedési ütem az idén, és a legjobb szeptemberi eredmény három év óta.

Britain's Prime Minister Boris Johnson tours Japanese auto giant Nissan's production plant in Sunderland, north east England on July 1, 2021. Nissan today announced plans to build the UK's first car-battery "gigafactory", where it will build a new electric vehicle. (Photo by Jeff J Mitchell / POOL / AFP)
Nehéz évek után a szeptember jól sikerült a brit autógyártóknak.
Fotó: Jeff J Mitchell / POOL / AFP

A gyártók és kereskedők szövetsége (Society of Motor Manufacturers and Traders – SMMT) szerint a növekedés az 32 százalékos bővülésének köszönhető, és annak közel hatvan százaléka az Európai Unióba irányult. Az elektromos autók (EV) gyártása még nagyobb mértékben, 41,5 százalékkal emelkedett.

Az év első kilenc hónapjában a tavalyinál 16 százalékkal több, félmillió brit autó került a világpiacra, és ennek már több mint az egyharmada EV, amelynek az aránya 2022-ben csak 25 százalékot tett ki.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója „különösen erősnek” nevezte az eredményt, ami „jó hír az Egyesült Királyság számára, mivel több ezer munkahely és több milliárd fontnyi befektetés függ a szektortól”. Az ágazat azonban aggódik, mert januárban életbe lépnek az új eredetszabályozások az EU és az Egyesült Királyság között, amelyeket a brexit után határoztak meg.

A general view of the Land Rover site during a visit from Britain's Prime Minister Rishi Sunak to Land Rover on July 19, 2023 in Warwick, central England, for an announcement on an electric car battery factory. Indian conglomerate Tata Group on Wednesday said it would build a gigafactory in Britain making batteries for its Jaguar and Land Rover electrical vehicles. (Photo by Christopher Furlong / POOL / AFP)
A szeptemberi növekedés nagyrészt az export felpörgésének köszönhető.
Fotó: Christopher Furlong / POOL / AFP

Eszerint az EV-knek 45 százalékban a 27 tagállamból vagy az Egyesült Királyságból kell származniuk ahhoz, hogy ne vonatkozzon rájuk 10 százalékos vám. Ezt nehéz lesz elérni, mivel a gyártók többnyire Ázsiából szerzik be az akkumulátort, amely jelentős értéket tesz ki a késztermékből.

A 10 százalékos vám átlagosan 3600 fonttal növelné egy EU-ban eladott brit EV és 3400 fonttal az európai autó költségeit, figyelmeztetett a szervezet. (Egy font 439,9 forint.)

„Az EV-gyártás egyre jelentősebb, ezért az első és legfontosabb lépés, hogy az Egyesült Királyság és az EU megállapodjon a szigorúbb eredetszabályozás bevezetésének elhalasztásáról” – idézte a Sky News internetes oldala Hawest. Ezt sürgeti a Vauxhallt birtokló Stellantis is, és ezért lobbizik a brit és a német kormány.

A nyitrai gyárban is gyártani fogják a Jaguar Land Rover elektromos Defenderét.
Fotó: jaguarlandrover.com

Haladékot szeretne Barbara Bergmeier, a Jaguar Land Rover ipari termelésért felelő ügyvezető igazgatója is. „Üdvözölnénk egy pragmatikus lépést, ami esély adna nekünk a felkészülésre, főleg az akkumulátorok terén” – nyilatkozta 

Nyitrán, ahol az Egyesült Királyság mellett gyártani fogják majd a Defender elektromos változatát.

 A hírt megerősítette a cég szóvivője a Bloombergnek.

A JLR korábban bejelentette, hogy kilenc teljesen elektromos modellt gyárt majd az évtized végére, felkészülve a robbanómotoros autók betiltására. Bár a Defender és a Discovery robbanómotoros változatát 2018, a gyár megnyitása óta Nyitrán gyártották, a döntés az elektromos változatról csalódást okoz majd a brit kormány számára, amely remélte, hogy az ország legnagyobb autógyártója több EV-t szerel majd össze otthon.

A hírügynökség emlékeztetett, hogy évek óta tart a brit autóipar visszaesése, tavaly összesen 775 ezer gépjármű gurult le a gyártósorról, 10 százalékkal kevesebb, mint az előző évben.

A Defender a Jaguar Land Rover egyik legnépszerűbb modellje.
Fotó: jaguarlandrover.com

A Defender a hírességek körében is népszerű, volt ilyen autója II. Erzsébet királynőnek és Paul McCartney-nak is. Ez volt az elmúlt két évben a JLR legkelendőbb modellje, tízszer nagyobb bevételt hozott a klasszikus, 2015-ös változatnál. Az eredeti modellt 1948 óta gyártják, és az 1990-es években keresztelték át Defenderre.

A 10 százalékos vámok még rosszabb helyzetbe hoznák a gyártókat, amikor pedig az olcsóbb kínai EV-k európai megjelenése egyébként is egyre nagyobb aggodalmat okoz azzal kapcsolatban, hogy az európai gyártók képesek-e árban versenyezni velük. Az Európai Bizottság ezért is kezdett vizsgálatot a kínai gyártók törvénytelen állami támogatása ügyében, de csinálhat bármit, az európai vásárlók imádják a kínai autókat.

Thomas Müller termékfejlesztési igazgató szerint azonban felső kategóriás gyártóként azonban a JLR másoknál immúnisabb a a BYD-hez hasonló kínai piaci szereplők jelentette fenyegetéssel szemben. Ő egyébként 

nem aggódik az árháború nem, mert az hosszú távon fenntarthatatlan mindenki számára,

 ezért úgy véli, hogy a következő 12-24 hónapban néhány változást látunk majd ezen a téren.