Kína egyre növekvő dominanciája az elektromos autók (EV) ellátási láncában, valamint a hazai gyártóknak adott amerikai kormányzati támogatások azzal fenyegetik az Európai Uniót, hogy össze fog omlani az EV-ipara, ha nem épít ki egy saját stratégiát a külső nyomások ellen – olvasható az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) csütörtöki jelentésében.

Production of e-vehicles at VW in Zwickau elektromos autó
A Volkswagen elektromosautó-gyára a németországi Zwickauban. Fotó: AFP

Az elektromos járművek ellátási láncának kialakítása hatalmas kihívások elé állítja az EU-t, s miközben más gazdasági nagyhatalmak ambiciózus stratégiákkal haladnak előre a hazai iparágak fellendítése felé, az európai gyártás elveszíti a versenyképességét.

Ösztönzőverseny az elektromosautó-iparban

Kína rövid idő alatt be tudta hozni a több évtizedes lemaradását, mivel hatalmas támogatásokat ad az ellátási láncok minden szereplőjének: a bányászat, a finomítás, a töltőhálózatok kiépítése, az olcsó energia és a vásárlási ösztönzők is hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyártók még a gyengélkedő gazdaságukban se veszítsenek lendületet.

Ezzel párhuzamosan az Egyesült Államok, amely kiemelt célnak tekinti a csúcstechnológia hazai gyártását, szintén tetemes támogatásokat ad a termelőknek, miközben attól sem riad vissza, hogy más nyugati márkákat is elcsalogasson.

Az USA-val és Kínával szemben Európának nincs szilárd, közös ipari stratégiája az EV-gyártás megerősítésére. Ha meghatározó szereplők akarunk maradni a klímavédelmi technológiák területén, akkor ennek felvázolása elengedhetetlen lesz

– figyelmeztetett Sigrid de Vries, az ACEA főigazgatója.

Bár a jelentés kiemelte az európai akkumulátorgyártás fejlődését, amely az egyik leggyorsabban növekvő területe az ellátási láncnak, a termelés és a nyersanyagellátás még mindig nem tart lépést a kereslettel, emiatt továbbra is erős a Kínától való függés.

Szerencsére a blokk már megtette az első lépéseket a közös stratégia megteremtése felé, valamint az unió és az Egyesült Királyság közti megegyezések is a helyes irányt képviselik. Az ACEA szerint azonban ezeket a kezdeményezéseket tönkreteszik a folyamatosan bővülő szabályozások, amelyek lehetetlenné teszik, hogy a hazai ipar utolérje külföldi versenytársait.

Az elektromos autók több mint felét cégek vették Magyarországon

Többségében céges autók a magyar utakon futó elektromos járművek – derült ki az Allianz közleményéből. A biztosító azt is megírta, hogy nagyon sokan kötnek biztosítást az elektromos autókra, mivel ezeknek drágább a javítási költségük. Sokan a lopástól is félnek, ezért biztosítják a járműveket.