Egyre népszerűbbek Magyarországon is az elektromos autók, de az adatok azt mutatják, hogy elsősorban nem a magánemberek, hanem a cégek vásárolják ezeket a járműveket – derült ki az Allianz közleményéből. A Belügyminisztérium adatai szerint jelenleg több mint 82 ezer zöld rendszámos autó közlekedik a magyar utakon.

 

A biztosító azt írta, hogy az adataik szerint a forgalomban lévő elektromos járművek 60 százaléka céges autó. 

Az elektromos autók térnyerését a magyar kormány már korábban is segítette, illetve novembertől egy újabb fejlesztési programmal támogatja. Ennek keretében 60 milliárd forintból bővítik a hazai töltőhálózatot, és ebből a pénzből a vásárlások támogatására is jut.

Bár gyorsan nő az elektromos autók száma az utakon, arányaiban még mindig eltörpül a többi meghajtásé mellett. A DataHouse adatai szerint a forgalomban lévő autók többsége továbbra is benzines vagy dízeles, 1,5 százalék a hibrid és 0,5 százalék a tisztán elektromos. Ezek az arányok folyamatosan át fognak billenni, amit az is bizonyít, hogy októberben majdnem 25 százalékkal több elektromos és plug-in hibridet helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban.

Az Egyesült Államokban sem fog teljesülni az elektromos autós cél – egyszerűen nem kell az embereknek

Noha az amerikai kormányzat azt szeretné, hogy 2030-ra az összes újonnan értékesített jármű fele akkumulátoros elektromos legyen, a cél elérése egyre nehezebbnek tűnik, mivel az áraktól a töltő-infrastruktúra hiányáig számos akadály fékezi az új technológia terjedését.

 

A technológia fejlődésével a biztosításkötés is egyszerűbb 

Néhány éve még nehézséget okozott a biztosítóknak, hogy megfelelően beárazzák az elektromos járműveket, és még ma is vannak olyan társaságok, amelyek nem adnak ajánlatot olyan modellekre, amelyek hivatalos javítását Magyarországon nem lehet elvégezni. Ám jellemzően már egyre kevésbé jelent gondot a biztosítóknak akár még a legújabb típusok beárazása is.

Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi kapcsolatrendszerünknek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt tapasztalatokat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, és ennek a tudásnak a birtokában az ismeretlen kockázat magas árazása helyett akár sokkal kedvezőbb díjakat is tudunk kínálni

– mondta az Allianz Hungária Zrt. gépjármű-biztosítási portfóliómenedzsment osztályának vezetője, Töreky Gábor.

A magas javítási költségek, az assistance és a lopások miatt kötünk biztosítást

Az Allianznál a casco biztosítások járműkárainak mintegy 15 százaléka már elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid járművekben keletkezik. A vállalat tapasztalatai szerint a villanyautósok közül

a legtöbben azért tartják fontosnak a biztosítást, mert a speciális szaktudást, felszerelést igénylő helyreállítási munkák magas költségeit a biztosító nagy részben átvállalja. 

A hagyományos meghajtású járművekkel szemben ugyanis ezeknek a járműveknek a helyreállítása átlagosan 30-40 százalékkal többe kerül az alkatrészárak és a speciális tudást igénylő javítási munkadíjak miatt.

Ezenkívül a műszaki meghibásodás esetén nyújtott assistance szolgáltatás és a lopáskártól való félelem motiválja legjobban az autótulajdonosokat. A vállalat szakértői emellett úgy látják, hogy rendkívüli mértékben felértékelődött az ügyfeleknél a biztosító által kínált magas javíthatósági határ és a komplex fedezeti kör, valamint az egyszerű, fix összegű önrész.