Több mint 3 ezer amerikai autókereskedő kérte a héten a Fehér Házat, hogy lépjen a fékre az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV) vonatkozó célkitűzésével, azaz azzal kapcsolatban, hogy 2030-ra az összes újonnan értékesített jármű fele ilyen legyen. Ezek az autók ugyanis sokkal lassabban fogynak, mint ahogy megérkeznek a márkakereskedésekbe, s ezen még a nagyvonalú árcsökkentések és egyéb gyártói kedvezmények, sőt még a bőkezű kormányzati ösztönzők sem segítenek – fejtették ki.
Az interneten közölt levél szerint a fogyasztók többsége egyszerűen nem áll készen a váltásra.
Az amerikaiak aggódnak az égbe szökő árak miatt
„Az emberek aggódnak, hogy az akkus járművek megfizethetetlenek. Sokaknak nincs alkalmas garázsuk az otthoni töltéshez, vagy nincs könnyű hozzáférésük a nyilvános töltőállomásokhoz. Az autósok attól is félnek, hogy nagy hidegben vagy melegben az egy töltéssel elérhető hatótávolság csökkenhet” – írták a Fehér Háznak.
Hozzátették:
a jelenlegi technológia nem felel meg a többség igényeinek.
A nyílt levélre adott válaszában az elnöki adminisztráció a tavaly elfogadott inflációcsökkentő törvényre (IRA) hivatkozik, amely a villanyautók bevezetését 7500 dolláros adókedvezménnyel ösztönzi.
Az IRA megfizethetőbbé teszi az elektromos autókat, ráadásul további megtakarításokra is lehetőséget teremt a használatuk során – emelte ki a Fehér Ház szóvivője, aki közleményében azt is megjegyezte, hogy a Környezetvédelmi Hivatal (EPA) javaslatai nem kényszerítenek senkit arra, hogy bizonyos járműveket gyártson, eladjon vagy vásároljon. A gyártók választhatnak, hogy a számukra legcélszerűbb módon tegyenek eleget a követelményeknek.
A szakértők és a gyártók is az árakat teszik felelőssé
A legnagyobb kihívást a BEV-ek elterjedése szempontjából a rendkívül magas árak jelentik, csak a lakosság felső 10 százaléka engedheti meg magának, hogy akkumulátoros autókat vásároljon
– mondta a Yahoo Finance-nak Ramanan Krishnamoorti, a Houstoni Egyetem energetikáért és innovációért felelős alelnöke.
Mivel az amerikai jegybank, vagyis a Fed az elleni küzdelem során az egekbe emelte a kamatokat, a növekvő hitelköltségek megnehezítik az akkus kocsik vásárlását, sőt még a gyártást is lassítják. A két évvel ezelőtt rendelkezésre áll olcsó pénznek ma már bottal üthetjük a nyomát – tette hozzá Krishnamoorti.
Mindezért az elektromos autók gyártásával kapcsolatos ráfordítások – a munkaerőtől az akkumulátorokig – jócskán megemelkedtek, miközben a kereslet lanyhult, és a hagyományos autókat gyártó vállalatok arra kényszerültek, hogy csökkentsék több milliárd dolláros átalakulási terveik költségkeretét.
„Még az elektromos autók vásárlására nyitott amerikaiak sem hajlandók felárat fizetni értük a benzines vagy hibrid járművekkel szemben, ami erőteljesen leszorítja a BEV-árakat és a termelés nyereségtartalmát” – közölte a Ford nemrégiben.
Erről beszélt a közelmúltban az iparág titánja is.
Nem tudom eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos a költség. ... megfizethetőbbé kell tennünk a termékeinket, hogy az emberek meg tudják vásárolni őket
– mondta a Tesla vezérigazgatója a vállalat harmadik negyedéves eredménybeszámolóján.