Miközben a múlt hónapban a résztvevők elégedetten dőltek hátra, ugyanis a COP28 klímacsúcs zárónyilatkozatába bekerült a fosszilis energiahordozóktól való teljes függetlenedés igénye, nem messze onnan, Katarban munkások tömege dolgozott a világ legnagyobb LNG-termináljának építésén. 
Mindeközben az olajkereslet a csúcsához közelít, a szénfogyasztás pedig lassú csökkenésnek indulhat az idén, 

a globális energiaszektor több száz milliárd dollárt költ arra, hogy a fosszilis földgázt bent tartsa a világ energiamixében.

Az eredményesség alapvetően attól függ, hogy milyen mértékben tudják ellátni a zöldfordulatra még nem készen álló országokat cseppfolyós földgázzal.

YANTAI, CHINA - SEPTEMBER 11, 2023 - A large LNG tank deck ship loaded with liquefied natural gas imported from Malaysia is docked at the Longkou Port area of Yantai Port in Yantai, Shandong province, China, September 11, 2023. As the country's first oil and gas terminal, tank farm, pipeline integrated operation of the port, Yantai port from Malaysia, Russia, Brazil, Oman, the United Arab Emirates, Singapore and other countries along the "Belt and Road" the proportion of imported oil and gas increased year by year, the first eight months of 2023 reached 86%. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Sorra érkeznek az LNG-tankerek

 

A zöldítés a fosszilisfejlesztés násztánca

Nagyjából így lehet összefoglalni a globális energetikai folyamatokat. Tény, hogy a Bloomberg adatai szerint a következő öt évben több mint 200 millió tonna új földgázexport-kapacitás fordul termőre, míg 2030-ra további újabb 300 millió tonna új LNG-kapacitás állhat üzembe. Ez nagyjából 70 százalékos növekedés a mostanihoz képest. 

Pokolian sok LNG áll majd rendelkezésre Katarban és az USA-ban is

– mondta Anne-Sophie Corbeau, a Columbia Egyetem Energiapolitikai Központjának kutatója.

A robbanás a 60-as években következett be. Addig ugyanis a földgázszállítás egyetlen lehetősége a vezetékes transzport volt. Ekkor azonban rájöttek, hogy 

a tüzelőanyagot mínusz 160 Celsius-fokra hűtve mintegy hatszázszor sűrűbben is lehet tárolni folyékony formában. 

Így pedig már könnyebben hajóztathatóvá válik a gáz. Ellátásbőséget okozott az Egyesült Államokban a repesztéses technológia használata. Fogyasztói oldalról pedig a kínai energiaigény növekedése, a széntől való elfordulás, és a fukusimai katasztrófa utáni atomenergia-ellenesség egyaránt növelte a gázkeresletet.

Az igazi áttörés az ukrajnai háborúval jött el, amikor Európa elfordult az orosz gáztól – a gázpiac az érdeklődés középpontjába került, ellátási hiány fenyegetett, az árak az egekbe szöktek.

A gyors megoldást a sebtiben „összedobott” LNG-terminálok jelentették. Árulkodó adat, hogy az LNG-importja 2022-ben mintegy 60 százalékkal ugrott meg.

A Rystad Energy becslései szerint nagyjából 2019 és 2025 között globális összesen 290 milliárd dollárt fektetnek be a különböző LNG-fejlesztésekbe, ami hozzávetőlegesen Finnország GDP-jével egyezik meg.  Habár ma a globális energiaigény 3 százalékát fedezik LNG-vel, de egyes országok, például Banglades vagy éppen Pakisztán gazdasága teljes mértékben a cseppfolyós üzemanyagra épült, és azonnal megérzik, ha egy-egy szállítmány késik.

A globális LNG-kereslet alakulása
 

LNG, a híd üzemanyag

Sokan híd üzemanyagként emlegetik a folyékony gázt, ami megkönnyíti az olaj és a szén elhagyását. Ez  a híd most egyre hosszabbnak tűnik, és közben egyre elfogadottabb nézetté válik az is, hogy a gázra a megújulók használatakor is a biztonsági háló szerepe jut. 

Valóban jóval tisztább a gáz használata: a szénhez képest 50 százalékkal kevesebb káros anyag jut a levegőbe.

Ugyanakkor a Nemzetközi Energiaügynökség friss becslése szerint az LNG használatából adódó éghajlati hatás körülbelül évi 1,5 milliárd metrikus tonna szén-dioxid-egyenérték. Ha ezt a logikát használjuk, és a néhány éven belül rendelkezésre álló kapacitásokat is hozzászámoljuk, akkor további 1,2 millió tonna szén-dioxid-egyenértéket kapunk – ez már több mint Japán éves kibocsátása.

31 August 2023, Mecklenburg-Western Pomerania, Lubmin: The LNG processing vessel "Neptune" is moored at the LNG terminal in the industrial port. The "Neptune", which is more than 280 meters long, is an FSRU (Floating Storage and Regasification Unit, also known as an LNG terminal ship). These special ships can receive LNG, heat it and turn it into gas. Photo: Stefan Sauer/dpa (Photo by STEFAN SAUER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

 

Csak szól a vészharang

Közben persze környezetvédők egyre erőteljesebben kongatják a vészharangot, eddig nagyjából eredménytelenül, ugyanis már a befektetők sem zárkóznak el az LNG-projektek finanszírozásától, ellentétben a szenes alapú fejlesztésekkel. Pedig jelen pillanatban úgy tűnik, az LNG hosszabb távú használatát sokkal inkább a forrás hiánya, mintsem a környezetvédők zúgolódásai csökkenthetné. A pénzügyi szektor könnyedén meg tudja védeni az LNG-beruházások finanszírozását, ugyanis neves elemzők szerint is még hosszú évekig növekszik a cseppfolyós föld iránti gázigény. A Morgan Stanley szerint már jövőre is hiány várható, a Wood Mckenzie viszont azt közölte, hogy 2045-ben éri majd el a gázigény a csúcsát.

Mindenki azt próbálja kitalálni, hogy mi lesz 25 év múlva, miközben azt sem tudjuk, mivel számoljunk néhány éven belül

– hangsúlyozta Ogan Kose, az Accenture gázüzletágának igazgatója.  

Forr a víz a Perzsa (Arab)-öbölben

Az állami tulajdonú QatarEnergy és befektetői körülbelül 45 milliárd dollárt költenek az LNG-kapacitások növelésére. Ras Laffan iparvárosban 30 ezer munkás kemény körülmények között dolgozik, ennek ellenére előrejelzések szerint számuk az idén 45 ezer főre nőhet. A napközbeni akár 50 fokos hőség miatt sokszor éjszaka dolgoznak, és rendszeresen felhúzzák a fekete zászlót, ami a munka felfüggesztésére utal, a veszélyes körülmények miatt. 

Soha nem volt és valószínűleg nem is lesz még egy ekkora projekt

– mondta a Chiyoda-projekt tanácsadója.