Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics szerdán ismertetett, felülvizsgált prognózisában 0,1 százalékponttal 2,4 százalékra javította az idei év egészére szóló globális növekedési várakozását, és 2025-ben 2,6 százalékra gyorsuló növekedéssel számol a világgazdaságban. 

Giant gantry cranes and freighter in Alexandria container port, Egypt.
A vörös-tengeri válságnak mérsékelt inflációs hatásai lesznek az Oxford Economics szakértői szerint. Fotó: Jon Bower / Northfoto

A ház úgy fogalmaz tanulmányában, hogy ezek a növekedési teljesítmények a világgazdaság puha landolását jelentenék, és ez „nem akármilyen vívmány lenne” a 2022-ben és 2023-ban végrehajtott agresszív jegybanki kamatemelések után. 

Javulnak a világgazdasági kilátások

A cég szerint máris vannak tétova jelei annak, hogy a világgazdasági kondíciók javultak 2024 elején a 2023 végére feltételezhető lanyha teljesítményhez képest. 

A JPMorgan által vezetett globális kompozit beszerzésimenedzser-index hét hónapja nem mért csúcsra emelkedett januárban, ráadásul az átfogó mutatón belül a szolgáltatási és a feldolgozó ágazat aktivitási indexe egyaránt növekedett. Jóllehet az utóbbi éppen az élénkülés és a lassulás határát jelző 50-es szinten van, a javulás azonban azt jelenti, hogy a globális gyáripari aktivitási index több mint egy év után kikerült az 50 alatti, vagyis az aktivitás visszaesésére utaló tartományból – hangsúlyozza szerdai elemzésében az Oxford Economics. 

Az 50 feletti beszerzésimenedzser-indexek a vizsgált szektorok aktivitásának élénkülését, az 50-nél alacsonyabb értékek az aktivitás lanyhulását jelzik. 

Az Oxford Economics közgazdászai szerint ugyanakkor a költségvetési szakpolitikai irányvonal globális szinten várhatóan viszonylag kevéssé támogatja az idén a növekedést, így korlátozott a meredek ívű fellendülés esélye. 

A vörös-tengeri felfordulás mérsékelt inflációs hullámokat vethet

Az idei év eddig kulcsfontosságú fejleménye a jemeni húszi lázadók támadásai által okozott felfordulás a vörös-tengeri szállítmányozási forgalomban, és a fennakadások legalább 2024 közepéig eltartanak, magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit. 

A ház szerint az ebből eredő inflációs hatás egyelőre bizonytalan, de a sokk által az inflációra gyakorolt felhajtóerő várhatóan mérsékelt marad. 

A legnagyobb hatás Európában valószínűsíthető: itt a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják a maginfláció ütemét. 

A ház szerint az idei naptári év egészének átlagos inflációjára gyakorolt hatás várhatóan ennél kisebb lesz, mivel a tengeri szállítási költségekből eredő hatásokat mindenekelőtt az energiahordozók – különösen a földgáz – áremelkedési ütemének lassulása ellentételezi. 

Van, aki még óvatosságra int

Más nagy londoni házak ugyanakkor kevésbé derűlátóan ítélik meg az inflációs hatásokat. A Fitch Ratings legutóbbi helyzetértékelésében közölte: várakozása szerint a vörös-tengeri hajózási fennakadások egyelőre a jelenlegi megemelkedett szinteken tartják a geopolitikai árfolyamprémiumokat a globális nyersanyagpiacokon. 

A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások, vagy ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna.