Amikor tavaly a jemeni húszik hadat üzentek a Vörös-tengeren át folyó kereskedelemnek, hogy ezzel támogassák a Hamászt Izrael ellen, az európai vezetők attól tartottak, hogy ismét veszélybe kerül a blokk energiaellátása. Három hónap elteltével azonban a válság az élelmiszer-kereskedelmet is elérte, a romlandó gyümölcs- és zöldségszállítmányok késése súlyos károkat okoz az exportőröknek és a gazdáknak – írta a Politico.

Rotten,Apples.,Fallen,Rotten,Apples.,Rotten,Apples,Like,Thrown,Garbage Vörös-tenger
A vörös-tengeri válság hatalmas csapást mért a romlandó élelmiszerek kereskedelmére.
Fotó: Shutterstock

Az izraeli–Hamász háború októberi kirobbanása óta több iszlamista csoport is a palesztin terrorszervezet mellé állt: közülük a legnagyobb nemzetközi hatást a jemeni húszik érték el, egyre intenzívebb támadásaik miatt a Vörös-tenger és ezáltal a Szuezi-csatorna hajózása túl kockázatossá vált sok fuvarozó számára.

A hajózási társaságok a veszélyek miatt inkább Afrika megkerülését választják a Jóreménység-fokon keresztül: ez az útvonal akár három hét késést is okozhat az Európába érkező és onnan kiinduló szállításokban, ami a konténerárak ötszörösére emelkedése mellett azt is jelenti, hogy 

a friss termékek nagyobb valószínűséggel romlanak meg útközben.

Erős a kockázat. Bár a húsfélék, a gabona és a kávé is érintett, a legnagyobb problémát a zöldségek és gyümölcsök okozzák, amelyekre hatalmas a kereslet, de romlandóságuk miatt szinte lehetetlen eljuttatni a szállítmányokat a célországokba

– figyelmeztetett Marco Forgione, az Institute of & International Trade főigazgatója, aki szerint az elhúzódó válság akár milliárdos károkat is okozhat az európai agrárszektorban.

Az exportőrök különösen a dél-európai tagállamokban, például Olaszországban, Görögországban és Cipruson érintettek, mivel a szállítmányaiknak most a Földközi-tengeren át nyugatra kell kerülniük, ami túl hosszú utazási időt jelent a közel-keleti és ázsiai vásárlók számára.

Drámaian visszaesett a forgalom a Szuezi-csatornán – Érik a konténerhiány, szenved Egyiptom

Három kulcsfontosságú globális kereskedelmi útvonalon zsugorodott a forgalom, ami az árak emelkedéséhez vezethet a jövőben.

A Coldiretti, Olaszország legnagyobb mezőgazdasági érdekképviselete szerint a friss termékek eltarthatósági ideje nem teszi lehetővé az út 15-20 nappal való meghosszabbítását, ami még a drága hűtési rendszerek mellett sem kivitelezhető. A szállítmányok nélkül pedig lehetséges, hogy Európa tetemes piaci részesedést fog elveszíteni a nemzetközi élelmiszer-kereskedelemben.

The largest source of foreign currency for the Egyptian economy: Suez CanalISMAILIA, EGYPT - DECEMBER 28: A cargo ship crosses the Suez Canal, one of the most critical human-made waterways, in Ismailia, Egypt on December 29, 2023. The Suez Canal remains important for both world trade and the Egyptian economy, even though 154 years have passed since it was put into service. The Suez Canal, which was opened on November 17, 1869, when Egypt was among the Ottoman lands, and is today located within the borders of Egypt, connects the Red Sea to the Mediterranean. The 193-kilometer-long canal, built by human hands, is among the most crowded water canals in the world. Simultaneously with Israel's attacks on Gaza, the Ben Gurion Canal Project, which was first proposed as an alternative to the Suez Canal in the 1960s, became the focus of discussions. Many companies temporarily removed the Red Sea from their itineraries after the Houthis in Yemen, who reacted to Israel's war in Gaza, 'make life unbearable for' the Red Sea to ships belonging to or going there. Fareed Kotb / Anadolu (Photo by Fareed Kotb / ANADOLU / Anadolu via AFP) Vörös-tenger
A Szuezi-csatorna kulcsfontosságú kereskedelmi útvonal Európa és Ázsia között.
Fotó:  AFP

Egyelőre a legérzékenyebb gyümölcsöket megkímélték, mivel a Vörös-tengeren a tél beköszöntével vált túl forróvá a helyzet. A 400 millió euró értékű olasz almaexportot azonban a szezon csúcspontján érte el a kereskedelmi útvonal lezárása, és hamarosan a körte, a káposzta, valamint a karfiol termelői is hasonló cipőben járhatnak.

Ez nemcsak az exportőröknek okozna károkat, hanem a teljes uniós piacnak is, mivel a ki nem szállított áruk így a blokkon belül maradnának – az ukrán gabona behozatalának ügye korábban már gazdatüntetéseket robbantott ki Közép- és Kelet-Európában, itt pedig annak a többszöröséről lehet szó.

Egyelőre még nincs vörös riasztás, de sürgősen terveket kell készítenünk arra az eshetőségre, ha a Szuezi-csatorna nem nyit újra az aratási szezonok kezdete előtt. Az európai gazdák most is nehéz helyzetben vannak, egy újabb válság pedig milliókat tehet tönkre

– mondta Giovanna Ferrara, az olasz üzleti szövetség, az Unimpresa elnöke.

A Maersk az exportőröknek felajánlott egy lehetséges alternatívát: a légi fuvarozást. Ez még a Vörös-tengeren keresztülhaladó szállítmányozásnál is rövidebb időt venne igénybe, ám a kapacitás és a költségek szempontjából sem ideális. Arra viszont elég lehet, hogy az EU ne veszítse el a jelenlétét az ázsiai piacokon.

Fitch: a vörös-tengeri válság magasan tartja a nyersanyagpiaci kockázati felárakat

A Fitch Ratings várakozása szerint a nyersolaj világpiacára 2024 egészében bőséges ellátási helyzet lesz jellemző, és ez védelmet nyújt az elhúzódó vagy eszkalálódó vörös-tengeri fennakadások hatásaival szemben.