A klímaváltozás az olajkereskedelmet is felforgathatja
Az olajszektor erőfeszítései a klímaváltozás valóságának elkendőzésére vagy épp a szükséges lépések megtételének lassítására jól dokumentáltak, ám egy friss jelentés szerint a felmelegedés hatására megemelkedő tengervízszint az olajipart is felboríthatja.

A China Water Risk (CWR) agytröszt értékelése szerint a klímaváltozás hatására emelkedő tengervízszint megzavarhatja az olajkereskedelmet és a part menti olajfinomítókat és más petrokémiai üzemeket is eláraszthatja – írja a Reuters, felidézve, hogy az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testülete (IPCC) 2021-ben 1 méteres tengervízszint emelkedést jósolt az évszázad végére, de nem zárta ki a 2 méteres emelkedést sem.
Az olajkereskedelem legfontosabb kikötői is bajba kerülhetnek
A CWR úgy véli, hogy a világ 15 legnagyobb olajtanker termináljából 12-t érintene az emelkedő vízszint, köztük ötöt Ázsiában.
A szaúdi, orosz, amerikai és Egyesült Arab Emírségekből származó olajexport 42 százaléka lehet érintett, míg az importoldalon a kínai, amerikai, dél-koreai és holland behozatal 45 százaléka lehetetlenülhet el.
A jelentés szerint mivel az ázsiai országok lehetnek a leginkább érintettek, nekik kellene a legtöbbet tenniük az olajfelhasználás leváltásáért, de a kikötők ellenállóképességének a javításáért is. A jelentésben szereplő infrastrukturális kockázatok ugyanakkor befektetési lehetőségeket is jelentenek, amit érdemes kihasználni, de még fontosabb az olajfogyasztás visszafogása, az ugyanis nem az energiabiztonság biztosítása helyett a jövőt süllyesztheti el.
Japán és Dél-Korea például olajimportjának háromnegyedét fedezi olyan kikötőkön keresztül, melyek sérülékenyek az egy méteres vízszintemelkedés esetén is.



