
Nem vásárolnak az emberek, ha rossz az idő
A vártnál nagyobb mértékben esett vissza a brit kiskereskedelmi forgalom júniusban, mert a szokatlanul hűvös időjárás elriasztotta a vásárlókat, derült ki a pénteken közzétett hivatalos adatokból.

A Nemzeti Statisztikai Hivatal (ONS) jelentése szerint az értékesítési volumen az előző hónaphoz képest 1,2 százalékkal csökkent júniusban a májusi 2,9 százalékos ugrás után. A Reuters felmérése átlagosan 0,4 százalékos visszaesést prognosztizált.
Éves bázison 0,2 százalékos a csökkenés a májusi 1,7 százalékos növekedés után; elemzők 0,5 százalékos emelkedést vártak.
A kiskereskedelmi forgalom volumene még mindig 1,3 százalékkal alacsonyabb a koronavírus-járvány előttinél.
Nem érzik még, hogy lassul az infláció
Bár a bérek most gyorsabban emelkednek, mint az infláció, a brit vásárlók az elmúlt két évben megszorították a nadrágszíjat a magas árak miatt, és egyelőre nem érzik, hogy a fogyasztói árak növekedésének üteme elérte végre a jegybank 2 százalékos célértékét.

Lisa Hooker, a PWC fogyasztói piacokért felelős ágazati vezetője szerint a britek még mindig vonakodnak költeni. „Úgy tűnik, hogy a tavaszi és kora nyári hűvösebb, csapadékosabb időjárás, valamint a választások előtti tartós bizonytalanság visszatartotta a fogyasztókat mind a szezonális termékek, mind a nagy értékű cikkek vásárlásától” – mondta a Reutersnek.
Ezt igazolja, hogy júniusban több mint három éve először a kártyás fizetések is visszaestek az Egyesült Királyságban.
A rossz idő hatása
„Borúsan indult a nyári költekezési időszak” – ismerte el Kris Hamer, a kiskereskedelmi szövetség (British Retail Consortium) kutatási igazgatója is, aki szerint a szokatlan júniusi hideg miatt az időjárásra érzékeny kategóriák, például a ruházati cikkek különösen rosszul teljesítettek.
Pozitívumot csak az elektronika jelentett, mert
a sportrajongók felfrissítették otthoni szórakoztató rendszereiket,
hogy jobban átélhessék a labdarúgó-Európa-bajnokság, Wimbledon és a közelgő olimpia izgalmait.

Az Eb hatása majd júliusban látszik meg
Az Eb azonban júniusban még nem volt jelentős hatással az eladásokra, a júliusira azonban várhatóan igen, mert Anglia ekkor jutott be a labdarúgótorna döntőjébe. Azzal egyértelműen jól jártak a pubok is.
Összességében a legtöbb ágazatban csökkent júniusban az értékesítési volumen, kivéve az üzemanyagokat.
A jövő azonban fényesebbnek tűnik, mert egy másik, szintén pénteken közzétett külön felmérés eredménye szerint majdnem hároméves csúcsra ugrott a fogyasztói hangulat Nagy-Britanniában – igaz, még így is mínusz 13 ponton áll a júniusi mínusz 14 után.





