
Itt a válság: már a szerelmesek sem költenek
A kínai Csihszi fesztivál az angolszász Valentin-naphoz hasonlóan a szerelmesek ünnepe, amelynek során megszokott, hogy a szerelmes a közösségi médiában hencegnek a párjuktól kapott legújabb luxuscikkekkel. Az idei évet azonban nem a Louis Vuitton táskák, óriási rózsacsokrok, elegáns vacsorák vagy vadiúj iPhone-ok képei uralták, hanem a panaszok az ajándékok elmaradásáról, ami a kínai gazdaság előtt álló problémákra is rávilágít.

Az idén egy augusztusi szombatra eső Csihszi fesztivál idején az egyik legnagyobb kínai közösségi oldalon, a Weibon a legnépszerűbb témává vált a „bezuhant a fogyasztás a kínai Valentin-napon. A fiatalok már nem hajlandók fizetni a szerelem adót?”. A hashtag mintegy 200 millió megtekintést hozott.
A virágárusok sem kaszáltak idén
Egy másik népszerű platformon pedig a virágárusok panaszkodnak a vásárlók hiányáról, eladatlan rózsák tömegeiről közölve képeket. A kínai gazdaság számos problémával néz szembe, ami különösen érzékenyen érinti a fiatalokat is, hiszen körükben valószínűleg továbbra is magas a munkanélküliség. Peking tavaly meg is szüntette a fiatalok munkanélküliségéről szóló adatok közlését.
Az ingatlanpiac lejtmenete sem akar a végére érni az országban, miközben a lakossági fogyasztás is elmarad a várttól,
miközben az adósság szintje is túl magasra szökött több fontos területen.
Szakértők szerint a szerelmesek napján elmaradó költések a gyenge fogyasztói hangulatról árulkodnak, ami egy hosszabb ideje tartó trend része, nem csupán egyetlen fesztivált érintenek a problémák – derül ki a CNN összefoglalójából. Bár a júliusi kiskereskedelmi forgalom a vártnál némileg erősebb lett, az éves szinten 2,7 százalékos bővülés összességében gyengének számít, miközben az ingatlanárak a múlt hónapban 9 éves mélypontra süllyedtek az országban, zsinórban 13. hónapja tartó esésüknek köszönhetően. Ez azért is különösen nagy gond, mert a kínai háztartások vagyonának mintegy 70 százaléka ingatlanban áll.
Válságban a kínai fogyasztók
A vagyonhatás miatt elpárolgó fogyasztói bizalom pedig számos világcéget is érzékenyen érint, különösen azokat, melyek eladásainak jelentős része származik Kínából, mint amilyen L’Oreal, az LVMH, a Volkswagen vagy a Gucci-tulajdonos Kering.
A pesszimista hangulat a kínai kormány házasságösztönző törekvéseit is hátráltatja, melytől a hatóságok a zuhanó születésszámot és a társadalom elöregedésének orvoslását várják.
A lakosság csökkenése tovább fékezheti a gazdaság növekedését.
Az évfordulós vagy épp a Csihszi fesztiválon adott ajándékok számát pedig a házasságkötések számának apadása is csökkenti, hiszen 2024 első felében 3,43 millióan mondták ki Kínában a boldogító igent, ami fele a 10 évvel korábbinak. A fesztivál napján az állami CCTV egy ritka videót is közzétett a fiatal Hszi Csin-pingről és feleségéről Peng Li-jüanról.
A közösségi médiában panaszkodókat azonban nem tudta meggyőzni az ország vezetőiről készült felvétel, hiszen mint írják, a családalapítást az adósságuk is hátráltatja. Az általános pesszimizmus a kereskedelmi és más adatokban is. A CNN számításai szerint az ékszer minőségű gyémánt importja az első félévben 28 százalékkal csökkent 2023-hoz képest.
A második negyedév során a közvetlen tőkebefektetések közel 15 milliárd dollárral apadtak az országban, ami 1998 óta mindössze másodjára fordult elő.
Ajánlott videók





