Csődvédelmet kért a Spirit Airlines légitársaság
A Spirit Airlines hétfőn csődvédelmet kért, miután légitársaság, amely a fapados légi közlekedés egyik úttörője volt az Amerikai Egyesült Államokban, a negyedéves jelentése szerint jelentős veszteségekkel és hatalmas adóssággal küzd. Ennek fő okai a légitársaság nehézségei, valamint a JetBlue Airwaysszel történt fúzió meghiúsulása. Szintén komoly problémákat okozott az, hogy több gépének meghibásodott a hajtóműve, s emiatt ideiglenesen ki kellett vonnia őket a forgalomból – írta a Reuters.

Az élénksárga festéséről ismert Spirit annak ellenére is veszteséges volt, hogy az utazási kedv bővül a tengerentúlon. A Spirit most olyan megállapodást kötött kötvénytulajdonosaival, amely várhatóan csökkenti a teljes adósságállományt és nagyobb pénzügyi rugalmasságot biztosít a vállalatnak. A légitársaság az előre egyeztetett a csődvédelem részeként 350 millió dolláros tőkebefektetésre kapott kötelezettségvállalást a meglévő kötvénytulajdonosoktól.
A Spirit elemzők szerint arra kényszerülhet, hogy a közeljövőben kivezetik a részvényeit a New York-i tőzsdéről. A cég papírjai idén elég gyengén muzsikáltak. Az évet még 16 dollár körüli árfolyamon kezdték, azonban a sikertelen fúzió után zuhanórepülés kezdődött, és a csökkenő tendencia szinte végig folyamatos volt. Jelenleg alig jegyzik 1 dollár fölött a Spirit-részvényeket.
Sikerektől a csődvédelemig
A vállalat 1964-ben kezdte meg működését távolsági teherfuvarozási vállalatként, majd 1983 körül tért át a légi közlekedésre, Charter One Airlines néven. Kezdetben turistautakat kínált népszerű célállomásokra. 1992-ben nevezték át Spirit Airlinesra. A diszkont-légitársaság hamar népszerűvé vált a költségtudatos ügyfelek körében, akik hajlandók voltak lemondani az olyan kényelmi szolgáltatásokról, mint a feladott poggyászok és az üléskiosztás.
A Spirit ezzel az egyik úttörőjévé vált a mai fapados légitársaságoknak. Kitűnt versenytársai közül azzal, hogy alacsonyan tudta tartani a költségeit, és megfizethető, sallangmentes utazást kínált. A Covid-világjárvány óta azonban több fapados is nehézségekkel küzd, mivel az utasok az élmények keresése közben inkább fizetnek többet a kényelmesebb utazásért, mint korábban.


