Az Európai Bizottság aláírta az Ita Airways-Lufthansa egyesülést, ezzel véglegesen zöld utat adva a németek és az olasz gazdasági minisztérium közötti megállapodásnak, amely a kontinens egén kialakult piaci helyzetet hivatott megváltoztatni. A német légitársaság tavaly jelentette be, hogy egy tőkeemelés keretében 325 millió euróért 41 százalékos részesedést tervez szerezni az állami tulajdonú olasz riválisban, azzal a lehetőséggel, hogy ezt 100%-ra növelje.
Az EB azonban vizsgálatot indított: az uniós testület szerint a két fél összeolvadása sértheti a tisztességes versenyt. A Lufthansa válaszul több kötelezettségvállallást is benyújtott. Az Alitalia megmentéséhez és az Italia Trasporto Aereo (ITA) létrehozásához az Európai Unió jóváhagyása is kellett, mivel csak állami mentőövvel sikerült a csődből kihúzni a fapadosokkal vívott versenyben alulmaradt légitársaságot.
Brüsszel csak azzal adta áldását a római mentőakcióra, hogy az állami tulajdont csökkenteni kell az ITA-ban. A veszteséges cégtől Róma is szabadulna, tavaly végül a Lufthansa lett a befutó. Azonban az uniós trösztellenes eljárás miatt késett az üzlet lezárása, ami kiváltotta az olasz kormány bírálatát. Róma többször sürgette a bizottságot, hogy minél előbb hozzon döntést a kérdésben. Az olasz kormány a közelmúltban jelentette be, hogy megállapodást kötött a Lufthansa Grouppal, amely lehetővé teszi, hogy megszerezze az ITA Airways, az olasz zászlóshajó légitársaság további 49%-os részesedését is. Az eladás várható értéke 325 millió euró lesz. Az EU pedig most jóváhagyta a Lufthansa ITA-ügyletéhez szükséges teljes jogorvoslati csomagot.
„Az Európai Bizottság jóváhagyta az easyJet, az Iag (a British Airways és az Iberia csoportja, a szerk. ), az Air France-Klm-et, mint alkalmas jogalanyokat figyelembe véve a Lufthansa és az olasz Gazdasági és Pénzügyminisztérium által vállalt kötelezettségek orvoslását az Ita Airways-szel közös vállalat irányításának megszerzése érdekében” – magyarázza Brüsszel. Emlékezetes, hogy az ügylet jóváhagyásának feltétele volt, hogy vállaljanak, illetve végrehajtsanak bizonyos feltételeket. A Lufthansának és az olasz Gazdasági és Pénzügyminisztériumnak kötelezettséget kellett vállalnia arra, hogy a versenytársak több rövid- és hosszú távú járatot vegyenek fel Olaszországból, valamint néhány fel- és leszállási résidőt áthelyezzenek a milánói linatei repülőtéren.
Ez valójában a Mef és a német óriáscég teljes működése szempontjából döntő lépés, amely nélkül nem lehetséges a tőkeemelés, a Lufthansa belépése és a légitársaság erősítési és terjeszkedési tervének megkezdése. A mostani jóváhagyás egyben az utolsó aktusa a jelenlegi Bizottságnak is, amelynek mandátuma hivatalosan november 30-án, szombaton jár le, így igazi vége néhány óra múlva lesz.
"Meg vagyunk elégedve ezzel az új szakaszsal, most meg kell tennünk az utolsó mérföldet” – kommentálta közleményében Giancarlo Giorgetti gazdasági és pénzügyminiszter a versenyhatósgi döntést a Corriera della Serra tájékoztatása szerin. „A Lufthansa csoport üdvözli a Bizottságtól kapott felhatalmazást, mivel ez fontos mérföldkövet jelent az ITA sikeres megszerzése szempontjából az M&A folyamatban. A megállapodás lezárását jelenleg 2025 elejére tervezik” – teszi hozzá a német óriás egy másik megjegyzésében.
A Bizottság végleges jóváhagyásának megszerzése után a Mef és a Lufthansa várhatóan 2025. január közepére zárja le az ügyletet. Addig az egyesülés további szakaszait kell végrehajtani: a közgyűlés összehívását, a társaságnak fenntartott tőkeemelést, a németek 325 millió eurót (41%-ért) fizetnek, a frankfurti csoport két tagjának belépését az Ita igazgatóságába, a szinergiák fokozatos beindítását. Az Ita „2033-ra” való belépéséig a Lufthansa csoportba, összesen 729 millió eurós beruházást hajtanak végre, plusz további 100 millió euróval támogatják a kítüzőtt célok elérése esetében.
A szakértők úgy vélik, hogy az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog válni: a Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta három nagy légitársasági csoportra, amelyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair, a Wizz Air és a Norwegian. Ez a folyamat az Egyesült Államokban már lejátszódott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.