BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az EU zöld jelzést adott: megszületett Európa legnagyobb légitársasága

Az Európai Bizottság végleges jóváhagyásának megszerzése után a Mef és a Lufthansa várhatóan 2025. január közepére zárja le az ügyletet.

Az Európai Bizottság aláírta az Ita Airways-Lufthansa egyesülést, ezzel véglegesen zöld utat adva a németek és az olasz gazdasági minisztérium közötti megállapodásnak, amely a kontinens egén kialakult piaci helyzetet hivatott megváltoztatni. A német légitársaság tavaly jelentette be, hogy egy tőkeemelés keretében 325 millió euróért 41 százalékos részesedést tervez szerezni az állami tulajdonú olasz riválisban, azzal a lehetőséggel, hogy ezt 100%-ra növelje.

A British Airways és a Lufthansa is sűrítette járatait Afganisztán felett, miután felértékelődött az afgán légtér relatív biztonsága.
An Airbus A321-231 from Lufthansa takes off from Barcelona airport in Barcelona, Spain, on January 9, 2024. (Photo by Joan Valls/Urbanandsport/NurPhoto) (Photo by Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Engedélyezte az Európai Bizottság az Ita Airways-Lufthansa egyesülést Fotó: AFP

Az EB azonban vizsgálatot indított: az uniós testület szerint a két fél összeolvadása sértheti a tisztességes versenyt. A Lufthansa válaszul több kötelezettségvállallást is benyújtott. Az Alitalia megmentéséhez és az Italia Trasporto Aereo (ITA) létrehozásához az Európai Unió jóváhagyása is kellett, mivel csak állami mentőövvel sikerült a csődből kihúzni a fapadosokkal vívott versenyben alulmaradt légitársaságot.

Brüsszel csak azzal adta áldását a római mentőakcióra, hogy az állami tulajdont csökkenteni kell az ITA-ban. A veszteséges cégtől Róma is szabadulna, tavaly végül a Lufthansa lett a befutó. Azonban az uniós trösztellenes eljárás miatt késett az üzlet lezárása, ami kiváltotta az olasz kormány bírálatát. Róma többször sürgette a bizottságot, hogy minél előbb hozzon döntést a kérdésben. Az olasz kormány a közelmúltban jelentette be, hogy megállapodást kötött a Lufthansa Grouppal, amely lehetővé teszi, hogy megszerezze az ITA Airways, az olasz zászlóshajó légitársaság további 49%-os részesedését is. Az eladás várható értéke 325 millió euró lesz. Az EU pedig most jóváhagyta a Lufthansa ITA-ügyletéhez szükséges teljes jogorvoslati csomagot.

„Az Európai Bizottság jóváhagyta az easyJet, az Iag (a British Airways és az Iberia csoportja, a szerk. ), az Air France-Klm-et, mint alkalmas jogalanyokat figyelembe véve a Lufthansa és az olasz Gazdasági és Pénzügyminisztérium által vállalt kötelezettségek orvoslását az Ita Airways-szel közös vállalat irányításának megszerzése érdekében” – magyarázza Brüsszel. Emlékezetes, hogy az ügylet jóváhagyásának feltétele volt, hogy vállaljanak, illetve végrehajtsanak bizonyos feltételeket. A Lufthansának és az olasz Gazdasági és Pénzügyminisztériumnak kötelezettséget kellett vállalnia arra, hogy a versenytársak több rövid- és hosszú távú járatot vegyenek fel Olaszországból, valamint néhány fel- és leszállási résidőt áthelyezzenek a milánói linatei repülőtéren.

Ez valójában a Mef és a német óriáscég teljes működése szempontjából döntő lépés, amely nélkül nem lehetséges a tőkeemelés, a Lufthansa belépése és a légitársaság erősítési és terjeszkedési tervének megkezdése. A mostani jóváhagyás egyben az utolsó aktusa a jelenlegi Bizottságnak is, amelynek mandátuma hivatalosan november 30-án, szombaton jár le, így igazi vége néhány óra múlva lesz.

"Meg vagyunk elégedve ezzel az új szakaszsal, most meg kell tennünk az utolsó mérföldet” – kommentálta közleményében Giancarlo Giorgetti gazdasági és pénzügyminiszter a versenyhatósgi döntést a Corriera della Serra tájékoztatása szerin. „A Lufthansa csoport üdvözli a Bizottságtól kapott felhatalmazást, mivel ez fontos mérföldkövet jelent az ITA sikeres megszerzése szempontjából az M&A folyamatban. A megállapodás lezárását jelenleg 2025 elejére tervezik” – teszi hozzá a német óriás egy másik megjegyzésében.

A Bizottság végleges jóváhagyásának megszerzése után a Mef és a Lufthansa várhatóan 2025. január közepére zárja le az ügyletet. Addig az egyesülés további szakaszait kell végrehajtani: a közgyűlés összehívását, a társaságnak fenntartott tőkeemelést, a németek 325 millió eurót (41%-ért) fizetnek, a frankfurti csoport két tagjának belépését az Ita igazgatóságába, a szinergiák fokozatos beindítását. Az Ita „2033-ra” való belépéséig a Lufthansa csoportba, összesen 729 millió eurós beruházást hajtanak végre, plusz további 100 millió euróval támogatják a kítüzőtt célok elérése esetében.

A szakértők úgy vélik, hogy az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog válni: a Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta három nagy légitársasági csoportra, amelyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair, a Wizz Air és a Norwegian. Ez a folyamat az Egyesült Államokban már lejátszódott.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.