BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az autók egyre nagyobbra híznak, de ez senkinek sem jó

Az óriási autóktól tartva mindenki más is egyre nagyobb járgányt vesz. Az autógyártók örülnek a trendnek, hiszen ezeken a kocsikon a legnagyobb a haszon, viszont ezek az autók a legveszélyesebbek azokra, akik nem bennük ülnek.

Világszerte egyre nagyobbra nőnek az autók, a kisebb szedánok, kupék vagy egyterűek már szinte nincsenek is az autógyártók kínálatában. Tavaly már az autóeladások közel felét az SUV-k és a pick-upok tették ki, szemben a 15 évvel ezelőtti, 20 százalékos szintről.

Budva, Montenegro - 25 december 2022: White SUV stands in the parking lot under a street lamp. Logo: Land Rover
suv
Az indokolatlanul nagy autók már Európát is meghódították / Fotó: Northfoto

Az óriási autók terjedése az Egyesült Államokból indult útjára, ám nemcsak az eleve nagyobb autófajták térnyerését jelenti, hanem ezeknek a monstrumoknak a további növekedését is. A tengerentúlon különösen népszerű F-150 1991 óta közel 400 kilóval nehezebb, több mint 15 centivel magasabb és több mint 30 centivel hosszabb lett – derül ki a Slate írásából.

Egy SUV-val ütközve a gyalogosoknak esélyük sincs

Ez számos problémát okoz hiszen a magasabb autók nagyobb vakfolttal rendelkeznek, és nagyobb eséllyel a lábuk helyett a törzsükbél vagy a fejüknél ütköznek össze egy gyalogossal, ha balesetet szenvednek. Más autókra is egyre veszélyesebbek, így az ilyen autók szaporodása másokat is arra sarkall, hogy ők is nagyobb autót vegyenek. 

Az autómonstrumok többet fogyasztanak, így szennyezőbbek is, de az utakat is gyorsabban elkoptatják, növelve azok karbantartásának költségét is.

Az óriási autók nem véletlenül Amerikát hódították meg először, hiszen a sűrűbben lakott európai városokban nem tudnak könnyen navigálni az óriásra duzzadt autók. Ma már az autószörnyek az amerikai eladások négy ötödét adják, noha a múlt század hetvenes éveiben még csak a terepen közlekedők és az építkezéseken dolgozók számára hirdették azokat. Azonban az autógyártók felismerték ezen járművek szélesebb körű kommercializálásában rejlő lehetőségeket, amit a politika is támogatott, főként az ezen járművekre vonatkozó enyhébb üzemanyag-fogyasztási szabályokkal és a kisvállalkozóknak adott, ilyen járműveket ösztönző adókedvezményekkel.

Már nem csak Amerikát jellemzik az autószörnyek

Egészen a közelmúltig a jelenség kifejezetten Észak-Amerikát jellemezte, de újabban az SUV-k elkezdték meghódítani az egész világot. Míg 2010-ben a városi terepjárók az európai piac 10, a kínaiaknak pedig a 15 százalékát adták csupán, mára már ezeket a térségeket is meghódították. Ma már Európában is kétévente 1 centivel nő az autók szélessége. 

Noha 3-ból 5 brit szerint az autók már túl nagyra nőttek, az eladások 60 százaléka városi terepjáró a szigetországban.

Bár a változás mögött részben valóban a fogyasztói igények változása áll, például Kínában, ahol az óriás autók a vagyont és a státuszt szimbolizálják, az autógyártók felelőssége sem kerülhető meg, ahogyan a szabályozóké sem. Például az európai emissziós szabályok gyakran a nagyobb járművek gyártását teszik célszerűvé, a koronavírus-járványt követő alkatrészhiány idején pedig a cégek igyekeztek a legnagyobb haszonnal kecsegtető monstrumokat kínálatukban tartani. A fogyasztói igényeket pedig az autógyártók jelentős hirdetési kiadásai is alakították.

Azonban az óriásira dagadt autók nemcsak a közlekedés többi szereplőjét veszélyeztetik méretük és holtterük révén, de a bolygónak sem tesznek jót és maguk is hozzájárulnak az üzemanyagárak emelkedéséhez magasabb fogyasztásukkal. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint az autómonstrumok terjedése napi 500 ezer hordóval növelte tavaly a globális olajigényt és az ember okozta széndioxid-kibocsátás növekedésének az ötödét adta. 

Ha a SUV-ok önálló ország lennének, az lenne a világ ötödik legjobban szennyező országa.

Több ország ma már igyekszik is fellépni az autóóriások ellen, például Norvégia és Franciaország az autó súlyához és szennyezéséhez kötött díjakkal teszi azokat drágábbá, beépítve azok árába az externáliákat. De az ilyen autók után fizetett magasabb parkolási díjak vagy azok hirdetésének a tiltása is felmerült lehetséges megoldásként.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.