Idén májusban kezdte meg tisztán elektromos tengeri kompjának tesztelését a Vessev nevű új-zélandi startup cég. A tenger Rivianjaként is emlegetett jármű biztató eredményeinek köszönhetően partnerséget kötöttek Új-Zéland legnagyobb komphajó-társaságával, és már a kereskedelmi engedélyt is megkapták a sorozatgyártásra – derült ki a New Atlas cikkéből.
A Vessev közleménye kiemelte, hogy a legtöbb jelenleg már közlekedő elektromos szárnyashajót szabadidős célokra használják, és a nagy többség nem célozza meg a kereskedelmi üzemeltetést. Bár már korábban is nyilvánosságra kerültek hasonló tervek olyan cégektől, mint a francia SeaBubbles, a San Franciscó-i Navier, a belfasti Artemis Technologies, vagy akár a BMW, de eddig csak a Candela P-12-es hajója állt ténylegesen szolgálatba.
A új-zélandi hatóságok a közelmúltban engedélyezte a Vessev VS-9 hajójának kereskedelmi üzemeltetését.
„Egy dolog megépíteni egy hidroprofilos hajót, de teljesen más kihívás azt kereskedelmi szabványoknak megfelelően megtervezni és leszállítani. Nagyon örülünk, hogy megkaptuk a felmérési tanúsítványt az új-zélandi hatóságoktól, és várjuk, hogy a VS-9 hamarosan kereskedelmi forgalomba álljon” – jelentette ki Garry Joliffe, a Vessev operatív vezérigazgatója.
A Vessev a VS-9-es hajóinál az America’s Cup versenyjachtoknál is előszeretettel alkalmazott úgynevezett fóliázási technológiát alkalmazza, és a tesztek során bizonyították, hogy a járművek képesek akár egy méteres hullámokat is leküzdeni a tengeren. A prémium személyszállító 55 kilowatt teljesítményű motorral rendelkezik, amely 25 csomós (45 kilométer per óra) sebességgel képes haladni.
A hajó hossza 8,95 méter, súlya 4 tonna. A kompokat úgy tervezték, hogy a személyzeten kívül akár 10 utast is képes szállítani, de a tervek szerint nem fog teljes kapacitással üzemelni. A hajó hamarosan szolgálatba áll Fullers360-nál, amely ezzel a világ első olyan kompszolgáltatójává válik, amely tanúsított elektromos hajót épít be a flottájába. A Fullers360 már meg is hirdetett két lehetőséget a különleges hajózási élményre:
A jegyek már megvásárolhatók, de a szolgáltatás valójában csak január 29-én indul, szerdától vasárnapig közlekednek majd az aucklandi Viaduct Harbour Marina kikötőből a hajók.
A Vessev elnök-vezérigazgatója, Eric Laakmaan szerint ez lesz a jövő, tíz év múlva minden nagyobb vízfelületen elektromos hajtású hajók fognak közlekedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.