BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elektromos kompok hozhatják el a jövő tengeri közlekedését

A közutakon már évek óta halad az elektromos átállás, most a hajózásban is elterjedhet. Új-Zélandon hamarosan kezdődik az elektromos kompok sorozatgyártása.

Idén májusban kezdte meg tisztán elektromos tengeri kompjának tesztelését a Vessev nevű új-zélandi startup cég. A tenger Rivianjaként is emlegetett jármű biztató eredményeinek köszönhetően partnerséget kötöttek Új-Zéland legnagyobb komphajó-társaságával, és már a kereskedelmi engedélyt is megkapták a sorozatgyártásra – derült ki a New Atlas cikkéből.

Vessev elektromos hajó komp
A komphajók közlekedésébe is megérkezhet az elektromos átállás / Fotó: Vessev / Facebook

A Vessev közleménye kiemelte, hogy a legtöbb jelenleg már közlekedő elektromos szárnyashajót szabadidős célokra használják, és a nagy többség nem célozza meg a kereskedelmi üzemeltetést. Bár már korábban is nyilvánosságra kerültek hasonló tervek olyan cégektől, mint a francia SeaBubbles, a San Franciscó-i Navier, a belfasti Artemis Technologies, vagy akár a BMW, de eddig csak a Candela P-12-es hajója állt ténylegesen szolgálatba.

A új-zélandi hatóságok a közelmúltban engedélyezte a Vessev VS-9 hajójának kereskedelmi üzemeltetését.

„Egy dolog megépíteni egy hidroprofilos hajót, de teljesen más kihívás azt kereskedelmi szabványoknak megfelelően megtervezni és leszállítani. Nagyon örülünk, hogy megkaptuk a felmérési tanúsítványt az új-zélandi hatóságoktól, és várjuk, hogy a VS-9 hamarosan kereskedelmi forgalomba álljon” – jelentette ki Garry Joliffe, a Vessev operatív vezérigazgatója.

A Vessev a VS-9-es hajóinál az America’s Cup versenyjachtoknál is előszeretettel alkalmazott úgynevezett fóliázási technológiát alkalmazza, és a tesztek során bizonyították, hogy a járművek képesek akár egy méteres hullámokat is leküzdeni a tengeren. A prémium személyszállító 55 kilowatt teljesítményű motorral rendelkezik, amely 25 csomós (45 kilométer per óra) sebességgel képes haladni.

A hajó hossza 8,95 méter, súlya 4 tonna. A kompokat úgy tervezték, hogy a személyzeten kívül akár 10 utast is képes szállítani, de a tervek szerint nem fog teljes kapacitással üzemelni. A hajó hamarosan szolgálatba áll Fullers360-nál, amely ezzel a világ első olyan kompszolgáltatójává válik, amely tanúsított elektromos hajót épít be a flottájába. A Fullers360 már meg is hirdetett két lehetőséget a különleges hajózási élményre:

  • 40 perces körutazás az új-zélandi Hauraki-öbölben, fejenként 195 új-zélandi dollárért (mintegy 43 ezer forint),
  • maximum nyolc fős privát hajóbérlés egy hosszabb öböl-túrára 2000 új-zélandi dollárért (csaknem 450 ezer forint).

A jegyek már megvásárolhatók, de a szolgáltatás valójában csak január 29-én indul, szerdától vasárnapig közlekednek majd az aucklandi Viaduct Harbour Marina kikötőből a hajók.

A Vessev elnök-vezérigazgatója, Eric Laakmaan szerint ez lesz a jövő, tíz év múlva minden nagyobb vízfelületen elektromos hajtású hajók fognak közlekedni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.