A globális export értéke tavaly elérte a 23,8 ezermilliárd dollárt, ami 5 százalékos csökkenés 2022-höz képest. Ez azzal magyarázható, hogy a világ 30 legnagyobb exportőre közül húsz kevesebb terméket értékesített a különböző kereskedelmi korlátozások és vámok miatt. A Visual Capitalist szerint közel 3 ezer protekcionista intézkedést volt érvényben az előző évben, ami jelentős növekedés.
A terület éllovasának Kína számít, a távol-keleti óriás 3,4 ezermilliárd dollárnyi értékben exportált, a második az Egyesült Államok 2 ezermilliárddal, míg Németország a harmadik közel 1,7 ezermilliárddal. Európa legnagyobb gazdaságától jóval lemaradva Hollandia szerezte meg a negyedik helyet 935 milliárdos kivitellel.
A listán négy európai, négy ázsiai és kettő észak-amerikai ország található. Érdemes megemlíteni, hogy a 10. helyet a Kínához tartozó, de a statisztikában külön kezelt Hongkong foglalja el. Oroszországot hiába sújtották szankciókkal, 424 milliárd dollár értékben értékesített termékeket, így a világ 18. legnagyobb exportőrének számít.
Közép-Európában Lengyelország a legjelentősebb 382 milliárddal, ezzel a 21. helyet szerezte meg. Nagy kérdés, hogy mit hoz a jövő: az elemzők szerint az Egyesült Államokba irányuló német export akár 15 százalékkal is csökkenhet, ha a Donald Trump által beígért vámok életbe lépnek, ami főleg a német az autó- és a gyógyszeripart érintené kellemetlenül.
Sőt, Trump fogadkozott, hogy a hivatalba lépésének első napján 25 százalékos vámot vet ki minden Mexikóból és Kanadából érkező termékre, egyben politikus 10 százalékkal emelné a vámtarifát a kínai árucikkeknél. Viszont árnyalja a képet, hogy Trump meghívta Hszi Csin-pinget a beiktatására, ami a két szuperhatalom kiegyezésének első jele lehet, így talán a vámháborúra sem mérgesedik el.
Ez lehet Kína válasza Trump vámjaira, de nem árt az óvatosság Peking részéről
A túlságosan agresszív válasz miatt más országok is korlátozhatják a kereskedelmet. A jüan gyengítése azonban nemcsak a kínai exportálókat segítheti, de a deflációt is megállíthatja. Azonban sokak szerint itt az idő arra, hogy Kína végre a belső keresletre fókuszáljon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.