BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxusillatok versenye: melyik parfümgyártó nyerte az évet?

Parfüm mindig kell, mindig elegáns ajándék, sokat elárul arról, mit akarunk mutatni magunkból, melyiket választjuk. A luxusillatszer-ipar egy válságálló, rendkívül innovatív, megújulásra kész és képes iparág, amely a kor kihívásaira is időben és eredményesen reagált – mondta Orbók Ilona, a BDO Magyarország egyik ügyvezető-tulajdonosa, luxusipari szakértő. Első rész.

A luxusipar általános nehézségei és stagnálása ellenére a luxusillatszerek piaca még mindig növekszik. A pandémiát követő évek két számjegyű növekedése már az illatszerpiacon is csak nosztalgikus emlék, de még idén is közel 3-4 százalékos növekedés várható – kezdte a 2024-es év elemzését Orbók Ilona. Hozzátette: ez a körülbelül 60 milliárd dolláros piac esetében nem lebecsülendő. Az előrejelzések szerint 2030-ra a piac mérete elérheti a 90 milliárd dollárt is.

A luxusillatok népszerűsége nem csökken, de a gyártók Kínában szeretnének áttörést elérni / Fotó: Shutterstock.

Egy jó parfüm meg egy rúzs mindenképpen kell

A szakértő elmagyarázta: a növekedés az ún. „lipstick effect”-nek tulajdonítható, ami arra utal, hogy amikor az aspirációs vásárlók az általános recesszió miatt kiszorulnak a drága, nagy értékű luxuscikkek piacáról, akkor általában a szépségipari luxus piacán kárpótolják magukat. Azt mondja, ez a hatás hajtja a szépségipar elérhető árú luxustermékeit, a testápoló és arckrémeket, a napszemüvegeket és az illatszereket is.

A 60 milliárd dolláros piac 36 százalékát a luxusillatszerek teszik ki. Ezen a piacon még mindig az európai luxusillatszer-gyártók dominálnak: 

  • az Armani 6 százalékot,
  • a Chanel 6 százalékot,
  • a Dior 6 százalékot,
  • az LVMH 9 százalékot képvisel. 
    Az amerikai Estée Lauder ugyancsak 6 százalékot birtokol, míg a feltörekvő japán Shiseido (olyan márkák képviselője, mint az Issey Miyake, Narciso Rodriguez) 3 százalékkal van jelen.
Orbók Ilona, BDO Magyarország
Orbók Ilona: Európa szerepe megkérdőjelezhetetlen a luxusillatszerek előállításában / Fotó: BDO

A parfümök királya még mindig Európa

Európa a luxusillatszerek előállításának koronázatlan királya, a globális piac 38 százalékát teszi ki – emelte ki Orbók Ilona. Az iparág domináns országa Franciaország, a legtöbb ikonikus márka hazája, mint a Chanel, a Dior, a Guerlain stb. Európa megkérőjelezhetetlen vezető szerepét a történelmi hagyományok mellett a magas minőségű termékek, az innováció és az erős exportképesség határozzák meg. Azt is hozzátette: a nem európai cégek, mint például az Estée Lauder vagy a Shiseido, különösen Észak-Amerikában és a gyorsan növekvő ázsiai és latin-amerikai piacon erősek. A Shiseido piacvezetőnek számít a természetes és innovatív illatok területén. 
Az éves teljesítményt vizsgálva kifejtette, hogy az LVMH mint a luxusillatszerek legnagyobb gyártója az idei év harmadik negyedében 3 százalékkal növekedett, ez megfelel az iparági átlagnak, de jócskán elmarad a tavalyi harmadik negyedév 11 százalékos teljesítményétől. Ez a többi iparági óriásra is igaz: a l’Oreal harmadik a negyedévben 3,4 százalékkal növelte az eladásait, de az Estée Lauder például a már második évben veszít folyamatosan piacot – ismertette a szakértő.

A vásárlók viszont Amerikában vannak

A vásárlásokat tekintve elmondta, az illatszerek legnagyobb piacai:

  1. Az Amerikai Egyesült Államok az első, ahol 8,8 milliárd dollárért vásárolnak illatszereket.
  2. Brazília a második a maga 5,5 milliárd dolláros piacával. 
  3. Franciaország a harmadik a piaci részesedést illetően, évente 2,7 milliárd dollárért vásárolnak illatszereket a franciák. 

Ettől alig maradnak el a britek a 2,2 milliárd dolláros piacukkal. Őket érdekes módon Oroszország követi, ez a piac 2023-ban még mindig 2 milliárd dollárt hozott. A nagy meglepetés Kína, a méretéhez képest kifejezetten szerény, 1,3 milliárdos piacával – fűzte hozzá.

De a remény meg Kínában van

A valóban meglepő tényhez, hogy Kínában nem fogynak olyan mennyiségben a parfümük, mint a luxustáskák, rögtön jelezte a szakértő, hogy Kína az illatszergyártók nagy reménysége. Úgy fogalmazott: ez egy gyorsan növekvő, feltörekvő piac, ahol a két számjegyű éves emelkedés várható. 

Kínában hagyományosan a tinta, a fa és a füstölő illatjegyei népszerűek, de az új generációban – talán japán hatásra – előtérbe kerültek a virágos és gyümölcsös illatjegyek. Meglepő módon a kínai piacon a nagy világmárkák, mint az LVMH, a Sephora, Shiseido, Estée Lauder, gyengén teljesítenek. 

Utalt arra is, hogy a most feltörekvő brit luxusillatszer-gyártó, a H, dinamikusan terjeszkedik Kínában, most nyit Sanghajban egy négyemeletes zászlóshajó áruházat a város legelegánsabb üzleti negyedében, a Supreme áruházának tőszomszédságában. Azt mondja Orbók Ilona: a cég sikerét a szakértők szerint annak köszönheti, hogy nagyon eltalálta a Kínában trendinek számító illatkombinációkat. A H termékei annak ellenére nagyon népszerűek, hogy kifejezetten drágák, általánosságban 190 dolláros kiszerelésben árusítják őket.

A legdrágább parfüm jobban fogy

Az illatszerpiacra is jellemző a premiumizáció, ami általános tendencia most a luxusiparban. A luxusillatszerek eladásai sokkal jobban növekedtek, átlagosan 12 százalékkal, míg a nem luxusmárkák illatszereinek piaca ezzel szemben csak 3-4 százalékkal bővült.
Arra is felhívta a figyelmet Orbók Ilona, hogy érdekesen alakul a nagy tradicionális brandek és az új felemelkedő márkák közötti verseny. Ezek a kisebb, független illatszergyártók a piaci „niche” illatokra, a piaci résre, a természetes összetevőkre és a személyre szabhatóságra összpontosítanak. Az új feltörekvő márkák egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra és az egyedi fogyasztói élményekre. A niche brandek közül említést érdemel a természetes alapanyagokat használó és exkluzív illatkombinációkat kínáló Byredo, az Atelier Cologne vagy a Le Labo márka. Ezek gyakran limitált darabszámú, különleges termékekkel jelentkeznek a piacon, amelyekkel kifejezetten a kategóriás fogyasztókat célozzák meg.
Természetesen ezeknek a feltörekvő markáknak a piaci részesedése még elenyésző a nagy brandekhez képest, de dinamikusan növekednek. Marketingstratégiájuk erősen épít az online eladásokra, és a termékek népszerűsítésében nagy szerep jut az influenszereknek is. Ezeket az új, feltörekvő márkákat a környezettudatosság jellemzi, termékeik többsége vegán, a csomagolás újrahasznosítható vagy eleve újrahasznosított anyagokból készül – foglalta össze a szakértő. 

Cikkünk második részében azt elemezzük, melyik generációt hogyan szólítják meg a parfümgyártók. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.