BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Repülőgép-balesetek: 2018 óta a leghalálosabb év volt az idei

Míg a 2023-as a valaha volt legbiztonságosabb év volt a kereskedelmi repülés történetében, az idei esztendő nem alakult ilyen szerencsésen. Az év első és utolsó napjaira is kijutott a repülőgép-balesetekből.

A kereskedelmi repülés 2018 óta leghalálosabb éve volt a mostani, a múlt héten, két egymást követő napon történt repülőgép-szerencsétlenség, a Jeju Air Co. dél-koreai katasztrófája és az Azerbaijan Airlines gépének múlt vasárnapi lezuhanása után – írja a Bloomberg.

airplane, repülőgép-balesetek
Repülőgép-balesetek sora kísérte az idei évet / Fotó: Bloomberg

A 2024-es a repülőgép-balesetek éve

A lap a világ legmegbízhatóbb légiközlekedés-elemzési forrása, a Cirium által összeállított adatokra hivatkozva azt írja, a közelmúltban bekövetkezett két balesettel idén 318-ra nőtt az utasszállító repülőgépek halálos áldozatainak száma. 

Ezzel 2024 messze a legmagasabb számú halálos áldozatokat követelő évvé lépett elő azt követően, hogy 2018-ban több mint 500 ember halt meg.

Emlékeztetőül, abban az évben történt a Boeing Co. 737 Max két légi balesete közül az első.

Tragédiával kezdődött és zárult a 2024-es év

Az idei év tragédiákkal kezdődött és ért véget Japánban és Dél-Koreában, mindkettő a leszálláskor, a repülés legveszélyesebb szakaszában történt. A Bloomberg szerint, mivel a halálos kimenetelű légi közlekedési balesetek továbbra is nagyon ritkák, így akár egyetlen, komoly számú halálesettel járó esemény hirtelen a legrosszabb évek egyikévé változtathatja az adott esztendőt.

Mint írják, a vizsgálatot végző szakembereknek még nem sikerült megállapítaniuk, hogy a Jeju Air Boeing 737-800-asa – a Max elődje – miért száguldott végig a Muan Nemzetközi Repülőtér kifutóján vasárnap hajnalban futómű nélkül, és miért csapódott betonfalnak. A fedélzeten tartózkodó 181 ember közül kettő kivételével mindenki meghalt, amikor az összetört repülőgép tűzgolyóvá vált, és felrobbant.

Miután egy másik Jeju repülőgépnél is futóműhibát tapasztaltak, a koreai hatóságok hétfőn elrendelték a helyi légitársaságok további 101, 737-800-as típusú gépének ellenőrzését. Mint a Bloomberg beszámolt, a hírre a Boeing részvényei esni kezdtek az amerikai kereskedés elejére.

A szélesebb körű vizsgálatok ezután következnek, amikor a nyomozók elkezdik elemezni a pilótafülke hangrögzítőjét és a megsérült repülési adateszközt, amelyek döntő támpontokat tartalmaznak a sugárhajtású repülőgép mozgására, valamint a pilóták tevékenységére és állapotára vonatkozóan.

Passenger Aircraft Fatalities at Highest Level Since 2018 | Accidents and deaths onboard commercial passenger aircraft
Fotó: Bloomberg

Már az év eleje is rosszul indult

Számos katasztrófa kísérte az idei évet:

  • januárban a Japan Airlines Co. hatalmas repülőgépe ütközött egy parti őrség gépével a tokiói Haneda repülőtéren. A kereskedelmi sugárhajtású repülőgép fedélzetén mindenki túlélte a balesetet, de a kisebb repülőgépen öten meghaltak
  • az évet egy végzetes súlyos turbulencia is súlyosbította májusban, amikor a Singapore Airlines Ltd. repülőgépe Mianmar felett repült
  • júliusban a nepáli Saurya Airlines zuhant le, miután felszállt Katmanduból, 18-an haltak meg 
  • augusztusban a brazil VoePass légitársaság repülőgépéről készült drámai felvételek rögzítették a „turbólégcsavaros szabadesést” az égből, miután jeges időjárási körülményekbe keveredett a gép. A balesetben 62 ember halt meg
  • az Azerbaijan Airlines Embraer SA 190-es gépe december 25-én Azerbajdzsán fővárosából, Bakuból Groznijba tartott, de kénytelen volt átrepülni a Kaszpi-tenger felett, mert sem a csecsen regionális fővárosban, sem más orosz repülőtereken nem engedték landolni, amikor valami történt. A megsérült repülőgép a célállomásától, a kazahsztáni Aktautól mintegy 3 kilométerre zuhant le. Azerbajdzsán elnöke szerint a gépet véletlenül lőtte le Oroszország
  • a helyi idő szerint múlt vasárnap reggel újabb szerencsétlenség következett, amikor az említett egy Boeing 737-800 típusú repülőgép zuhant le Dél-Koreában, 181 ember halálát okozva.
Fatal Passenger Aircraft Accidents in 2024
Fotó: Bloomberg

A Jeju Air első halálos balesete a Bloomberg szerint a valaha volt legsúlyosabb polgári légi baleset volt Dél-Koreában. A repülőgép szinte teljesen megsemmisült, így az orosz, azeri és kazah szakértőkből felállított vizsgálóbizottsága tagjainak várhatóan nem kevés időbe telik majd rekonstruálni az eseményeket. Szakértők úgy vélik, a sérült repülési adateszköz, a feketedoboz elemzése tovább tarthat, mint a pilótafülke hangrögzítőjének vizsgálata.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.