BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
repülőgép, katasztrófa

Repülőgép-baleset Dél-Koreában: megszólalt a magyar Boeing-kapitány: Fura ez az egész

Fekete napjait éli a globális légi közlekedés. Az azeri gép lezuhanása után a Dél-Koreában most bekövetkező repülőgép-baleset példátlan számú áldozatot követelt. Az okok tisztázatlanok, de számos figyelemreméltó szakértői vélemény már napvilágot látott. Köztük a magyar Boeing-kapitány, Szüle Zsolt is hosszabban elemezte a történteket. Nagyon súlyos kérdéseket vetett fel.

Túlzás nélkül sokkolta a világ közvéleményét a helyi idő szerint vasárnap reggel bekövetkezett repülőgép-baleset Dél-Koreában. A globális légi közlekedés egyébként is sötét napokat él: december 25-én zuhant le kazah földön az Azerbaijan Airlines járata, amely 38 ember halálát okozta. Most pedig 179-en vesztek oda, ami példátlan légi katasztrófa a távol-keleti ország repüléstörténetében.

repülőgép-baleset
Repülőgép-baleset Dél-Koreában: megszólalt a magyar Boeing-kapitány: Fura ez az egész / Fotó: Yonhap News

Dél-Koreai repülőgép-baleset: ezt tudjuk eddig

A The Guardian összefoglalója szerint jelenleg a következőket lehet tudni a dél-koreai repülőgép-balesetről:

  • a koreai Jeju Air (fapados légitársaság) Bangkokból induló járata kényszerleszállását hajtott végre a Muan nemzetközi repülőtéren,
  • futómű nélkül, menetiránnyal szemben ért földet, letért a futópályáról, fékezés nélkül a falnak ütközött, majd berobbant,
  • egy Boeing 737-800 típusú repülőgép járt szerencsétlenül, ami kifejezetten megbízható modellként ismert,
  • a személyzet négy tagja és mind a 175 utas, köztük öt tíz év alatti gyermek meghalt,
  • a legfiatalabb áldozat mindössze 3 éves, a legidősebb 78 éves, 
  • a roncsok közül mindössze két embert – mindketten a személyzet tagjait – sikerült kimenteni, őket kórházba szállították. A hatóságok szerint közepes, illetve súlyos sérüléseket szenvedtek,
  • az utasok zöme dél-koreai volt, azonban két thai állampolgár, egy 22 és 45 éves is szerepelt az utaslistán,
  • a repülőgép-baleset okai egyelőre nem tisztázottak, a nyomozók egy esetleges madárrajjal való ütközést és az időjárási körülményeket is vizsgálják,
  • az elsődleges szakértői vélemények szerint mindkét hajtómű leállhatott,
  • a Jeju Air bocsánatot kért, vezető tisztségviselői meghajoltak a szöuli sajtótájékoztatójukon,
  • Dél-Korea megbízott elnöke, Csoj Szang-mok közölte, hogy a kormány minden erőforrását megmozgat a helyzet kezelésére fordítja,
  • akár egy hónapig is eltarthat a repülési adatok dekódolása, a fekete doboz kielemzése,
  • Dél-Koreában hétnapos nemzeti gyászt hirdettek vasárnaptól.

Repülőgép-baleset Dél-Koreában: megszólalt a magyar pilóta

A dél-koreai repülőgép-baleset valódi okainak megállapítására tehát még várni kell, azonban már mostanra is számos figyelemreméltó szakértői észrevétel született. Ezek között ráadásul van magyar is, méghozzá az egyik legismertebb magyar pilótától, Szüle Zsolttól.

Szüle Zsolt Boeing 747-400/8F kapitány, 737 oktatókapitány, oktatópilóta. Több mint 15 ezer repült órával rendelkezik a közforgalmú és kisgépes repülés területén. Korábban légiforgalmi irányítóként dolgozott, így a szakma mindkét oldalát ismeri.

Most a közösségi médiában osztotta meg a gondolatait a történtekről és elsősorban súlyos kérdéseket fogalmazott meg. „Mi okozta azt, hogy egy bevált 737-800 típuson  nem tudták a futóművet még alternate üzemmódban sem kiengedni. Mi okozta, hogy a mechanizációt (fékszárnyak) nem tudták kibocsátani?

Miért értek későn földet, miért oda szállt le, amikor a környéken és korábban is voltak repülőterek nagyobbak, hosszabb pályával?

– sorolta. Rámutatott, hogy a B737-3 hidraulika rendszerrel van felszerelve. A futóművet ki lehet engedni gravitáció alapján és csak akkor nem jön ki, ha valaki beragasztotta a kereket, átvágta a kiengedő kábelt vagy ha valami nagyon durva hiba támad. A fékszárnyakat szintén ki lehet engedni, ezzel lecsökkenthető a leszálló sebesség 190 csomóról 140-150 csomóra.

„Ezek után látom, hogy hosszúra jövök, de leszállok és végignézem, hogy nekimegyek a falnak. Szóval van itt pár kérdés, inkább a döntéseket illetően. A B737 nem ilyen rossz repülőgép. Ilyen hibakombót pont a tervezés időszakában szűrnek ki. Érdemes megnézni a sokkal nagyobb hasra szállását a LOT-nak vagy tíz éve. 

 

Lassan, elegánsan leszállt hasra, csúszott 1500 métert és megállt. Ez meg mint a mérgezett egér ment a pálya végén. A másik, csak a laikusoknak: olyan nincs, hogy jövök leszállni és nem jön ki a futómű, majd megyek tovább leszállni és felrobbanok. Ha valami leszállás közben, megközelítés közben fordul elő, akkor megszakítom a folyamatot, átstartolok, megoldom a problémát és úgy jövök vissza leszállni” – magyarázta.

A Szüle Zsolt által leírtakra százával érkeztek a reakciók, egy kérdésre pedig később hosszabban is reagált. „Nem áll össze a kép. (...) Valami itt hiányzik a puzzle-ből, fura ez az egész. Nem mondom, hogy nincs olyan dolog, amibe ne halnánk bele, de ez így furi, na. Olyan nincsen, hogy elfelejtünk ezen a gépen kapkodásból futót nyitni. Ez nem erről szól.”

Végezetül arra hívta fel a figyelmet, hogy nem szabad kapkodni. Nagyon sokszor a hibák elkezdődnek tolulni és ebben a felfokozott állapotban a pilóták elvesztik a kontrollt, pedig a jó megoldás ott van előttünk. A dél-koreai sajtó szerint egyébként a szerencsétlenül járt Boeing pilótája veterán, jól képzett szakember volt.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.