A kínai vállalatok nyeresége 2024-ben már a harmadik egymást követő évben csökken, és a tendencia várhatóan idén is folytatódik, mivel a világ második legnagyobb gazdasága deflációs nyomás alatt áll.
A pekingi Nemzeti Statisztikai Hivatal (NBS) legfrissebb adatai szerint a 20 millió renmimbi (2,7 millió dollár) feletti bevétellel rendelkező vállalatok vállalati nyeresége Kínában átlagosan 4,7 százalékkal csökkent január és november között az előző év azonos időszakához képest. Ez nagyobb mértékű, mint a 2022-es év egészében tapasztalt 4 százalékos visszaesés, amikor az országot járványügyi zárlat sújtotta.
A bevétel 2024 januárja és novembere között mindössze 1,8 százalékkal nőtt éves szinten 2023 azonos időszakához képest. Ehhez képest 2022-ben 5,9 százalékos volt az év/év alapon számolt emelkedés. A képet tovább sötétíti, hogy
a vállalatok 25 százaléka 2024 januárja és novembere között veszteséges volt, szemben a pandémia előtti 2019-es teljes év 16 százalékával
– derült ki az NBS 500 ezer vállalatra kiterjedő adataiból.
A lassulás mögött álló legnagyobb ok a defláció
– mondta Financial Times című lapnak Laura Wang, a Morgan Stanley vezető kínai részvénystratégája.
E hét pénteken közlik a kínai statisztikusok a tavalyi negyedik negyedévre vonatkozó GDP-adatokat, ekkor derül ki, hogy Kína elérte az elmúlt évre hivatalos célként kitűzött 5 százalékos növekedést – a stagnáló gazdaság és az alacsony fogyasztói bizalom miatti aggodalmak közepette. Kína kétsebességes gazdasággal küzd, hiába cél hogy a növekedés motorja az export helyett-mellett a belföldi kereslet legyen, a mély ingatlanpiaci válság visszafogja a lakosság költekezési hajlandóságát.
Hétfőn közzétett adatok szerint decemberben a kínai külkereskedelem a vártnál aktívabb volt. Az export dollárban számolva 10,7 százalékkal nőtt decemberben éves szinten, míg az import 1 százalékkal emelkedett. A Reuters elemzői konszenzusa 7,3 százalékos exportnövekedésre, illetve az import 1,5 százalékos csökkenésére számított. Novemberben az export 6,7 százalékkal nőtt éves szinten, míg az import 3,9 százalékkal zsugorodott.
Donald Trump egy hét múlva hivatalba lép, a megválasztott elnök kampánya során a kínai árukra kivetett vámok erőteljes emelését ígérte. Kína kereskedelmi többlete az Egyesült Államokkal szemben 2024-ben 6,9 százalékkal 361,03 milliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbihoz képest – derült ki a kínai vámadatokból. Ez a növekvő kereskedelmi többlet azonban nem volt elég ahhoz, hogy ellensúlyozza a gyártók túlkínálatát - így intenzív versenyhez vezetett, ami csökkentette az árakat és rontotta a nyereséget.
A kínai statisztikusok szerint a termelői árak tavaly decemberben 28. hónapja csökkentek. Elemzők arra számítanak, hogy a trend folytatódik.
A vállalatok nyeresége a termelői árak csökkenése miatt apad. A lanyha kereslet és az erős verseny rontja a vállalati jövedelmezőséget, ami a magánbefektetésekre is nyomást gyakorolhat
– írja a Citi egy jegyzetében.
A vállalati szektoron belül a legnagyobbak szenvednek a legjobban – annak ellenére, hogy Hszi Csin-ping elnök kormánya erősen támogatja őket.
Az állami tulajdonú vállalatok – amelyeket a kormány gyakran kényszerít különböző társadalmi vagy geopolitikai szerepek betöltésére, a részvényvásárlástól kezdve a Hszi által indított Övezet és Út kezdeményezés nemzetközi infrastrukturális programjának támogatásáig – gyengülő teljesítménye megterheli a költségvetési forrásokat – mondták elemzők.
Ha a vállalatok nyeresége a jelenlegi ütemben folytatódik, nem tudják sokáig fenntartani ezt a gazdaságpolitikát
– kommentálta a helyzetet Lixin Colin Xu, a Világbank Fejlesztési Kutatócsoportjának korábbi vezető közgazdásza, a kínai vállalatok szakértője.
A China Association for Public Companies adatai azt mutatják, hogy a szárazföldi Kínában jegyzett 5368 vállalat 23 százaléka éves szinten nettó veszteséget jelentett 2024 első kilenc hónapjában, míg 40 százalékuk csökkenő nyereségről, 45 százalékuk pedig csökkenő bevételről számolt be.
A Morgan Stanley 2025-ben 5 százalékos profitnövekedést vár a nemzetközi befektetők által követett MSCI China indexben szereplő vállalatoktól, szemben az egy évvel korábbi 7 százalékkal.
A nyereségcsökkenés nyomán az amerikai befektetési bank arra számít, hogy a vállalatok az osztalékok növelésével, illetve részvény-visszavásárlási programokkal próbálják meg a befektetők érdeklődését fenntartani – az elmúlt 20-30 évben a növekedés, a piacszerzés volt a prioritás, ez most erősen változóban van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.