BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
gyémánt

Már nem kell az igazi gyémánt az amerikaiaknak, jó a gyári is

A jegygyűrűk többségébe már mesterséges drágakő kerül, a természetes gyémánt kezd kimenni a divatból. Kérdés, hogy meg tudják-e fordítani a trendet a gyémántbányászok.

Noha a koronavírus-járvány után a természetes gyémántok ára kilőtt, ma már 8 százalékkal olcsóbbak, mint 2020 első negyedévében, miközben a mesterségesen létrehozott drágakövek ára ennél sokkal nagyobb mértékben, 75 százalékkal esett Paul Zimnisky gyémántipari elemző adatai szerint.

gyémánt
A gyémánt sem tart örökké / Fotó: Northfoto

A mesterséges gyémántok előállítása egyre olcsóbb, ami a természetes ékkövek piacár is rányomja a bélyegét, ami nem is csoda, hiszen ugyanarról az anyagról van szó, a kettő típus közötti különbség szabad szemmel láthatatlan. Ráadásul a mesterséges gyémántokhoz jóval kisebb eséllyel is tapad vér. A The Wall Street Journal összefoglalója szerint a helyzet annyira rossz, hogy az Anglo American tulajdonában lévő De Beers, az egyik legnagyobb gyémántbányász a csiszolatlan drágakövek árát 10-15 százalékkal csökkentette decemberben.

Jó a mesterséges gyémánt is az emberek többségének

Botswana, az egyik legnagyobb gyémánttermelő ország pedig az ország gazdaságának 1,7 százalékos csökkenésére számít a gyenge kereslet miatt. A világ legnagyobb gyémántpiacán, az Egyesült Államokban a vásárlók ugyanis boldogan döntenek a mesterséges gyémántok mellett, így 

míg novemberben a természetes gyémántok forgalma 0,7 százalékot csökkent, a mesterséges kövekből 12,5 százalékkal több kelt el.

A Knot nevű online esküvőtervező platform felmérése szerint ma már a házasodók több mint a fele mesterséges gyémánt díszítette jegygyűrűt vesz, noha 2023-ban ez az arány még csak 46, 2019-ben pedig 12 százalék volt. A kereslet a természetes gyémántok iránt Kínában is gyenge, hasonlóan a luxustermékek más kategóriáihoz. Ráadásul a kínai ékszerboltokban is egyre inkább aranyat vesznek a vásárlók, és egyre kevésbé gyémántot.

A kereskedők is a mesterséges gyémánttal járnak jobban

A kereskedőknek pedig minden okuk megvan arra, hogy a mesterséges gyémántokat kínálják inkább, hiszen a gyártás költsége gyorsabban zuhan, mint a mesterséges köveket tartalmazó ékszereké. Az olcsóbb ékszerek pedig új vásárló kör számára is elérhetők. A mesterséges gyémántok előállításának piacára alacsonyak a belépési költségek és a legnagyobb gyártó India még támogatja is a termelőket, így a nagykereskedelmi árak folyamatosan esnek.

A bányavállalatok, mint a De Beers abban reménykednek, hogy az árkülönbség idővel akkorára tágul, hogy a mesterséges és természetes gyémánt teljesen különálló kategóriákká válnak. 

Egy másfél karátos mesterséges gyémánt már ma is 80 százalékkal olcsóbb, mint egy természetes, noha a különbség 2018-ban még csak 40 százalék volt.

A kereskedők a különbséget azzal próbálják eltüntetni, hogy nagyobb mesterséges gyémánttal kínálnak jegygyűrűt, ám ennek a folyamatnak is vannak határai. Így míg korábban egy 1-1,5 karátos gyémánt 2 karátos mesterségesre cserélése 1500 dollárral magasabb profitot hozott az eladónak, ma már az ugyanakkora profit eléréséhez is 3 karátos mesterséges gyémántot kell értékesíteni egy, a Boston Consulting Group és a De Beers által készített jelentés szerint.

Az eladók haszonkulcsa Zimnisky szerint a mesterséges gyémántokon már túl van a 90 százalékos csúcson, de még mindig jóval magasabb, mint a természetes gyémántokon elérhető 30-40 százalék. Ha a haszon azonos mértékűre süllyedne az előbbin is, úgy egy egy karátos mesterséges gyémánt 275 dollárba kerülne a kiskereskedelemben, szemben a természetes gyémánt 4200 dolláros árával.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a fiatal amerikaiak boldogan veszik a mesterséges változatot, és a természetes gyémánt értékállósága mellett is nehéz érvelni, miközben annak csökken az ára. A bányászok részéről ezért óriási munka lesz termékük becsületének és népszerűségének helyreállítása.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.