A Tesla történetében még sosem volt olyanra példa korábban, hogy éves szinten csökkenjenek az eladások, egészen mostanáig. Az autógyártó által csütörtökön közzétett legfrissebb adatok szerint 2024-ben kevesebb Tesla kelt el, mint 2023-ban.
Elon Musk vállalatát nem segítette, hogy számos európai országban megszüntették az elektromos autók vásárlását ösztönző támogatásokat, miközben a verseny is egyre élesebbé vált a cég több piacán is. Musk korábban arról beszélt, hogy a Tesla idén enyhe növekedésre lesz képes, ám az utolsó negyedévben bevezetett kamatmentes finanszírozás és árcsökkentések sem tudták az eladásokat eléggé meglökni ahhoz, hogy éves szinten növekedés jöjjön ki.
A tavalyi év utolsó három hónapjában 495 570 Tesla talált gazdára, miközben az elemzők több mint 500 ezer eladásra számítottak – írja a Reuters. A vállalat részvényei ennek megfelelően óriásit zuhantak a csütörtöki kereskedés kezdetén, a zuhanás mértéke még az 5 százalékot is meghaladta. Az eladásokból 471 930-at tettek ki az olcsóbb Model 3 és Model Y típusok, míg 23 640 darabot a Model S és Model X, valamint Cybertruck típusok.
Mindez azt jelenti, hogy tavaly 1,79 millió Teslát adtak el, 1,1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korában, ami a Tesla növekedési sztorijának a végét is jelentheti. Nem véletlen, hogy Musk maga sem az eladások szaporodásától, hanem az önvezetés terjedésétől várja a cég további fejlődését, amit szabályozói oldalról segíthet is Donald Trump hatalomra kerülése, amit több száz millió dollárral maga Musk is segített.
A cég az elmúlt negyedévben 459 445 autót gyártott, raktárkészlete tehát csökkent.
A Tesla eladásainak csökkenésében az is szerepet játszik, hogy a Cybertruck kivételével a cég öregedő modellekkel van jelen a piacon, ráadásul már a Cybertrucknál is érezhető a kereslet lanyhulása. Az októberi európai adatok szerint a Tesla eladások 24 százalékot zuhantak a kontinensen, miközben a Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda Enyaq letaszította a trónjáról a Model Y-t. Az autógyártónak így már nemcsak Kínában a BYD-vel, de Európában is vannak erős versenytársai, miközben a tengerentúlon várhatóan kivezetik a villanyautó támogatásokat idén.
Az eladások felpörgetése érdekében lejjebb vitt árak pedig a Tesla haszonkulcsára is nyomást gyakoroltak tavaly.
Lemásolta a magyar keleti nyitást a világ: tízből hét eladott e-jármű kínai
A nyugati gyártók a maradékon marakodnak, a Kelet közelébe sem érnek. A nemzetközi EV-piacon az eladások túlnyomó része kínai márkáktól került ki és belföldön történt, megerősítve az ország szerepét a zöldátállásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.