Továbbra sem tolonganak a vásárlók az európai autókereskedésekben, a negatív szériát felváltó októberi meglepő, 1,1 százalékos bővülés nem tudott trenddé érni. Novemberben az egy évvel korábbinál 1,9 százalékkal kevesebb, összesen 869 816 új autóra szereltek rendszámot az EU-ban. A négy kiemelt autópiac közül egyedül a spanyoloknál mutattak ki növekedést, a németek ismét apátiába zuhantak, lekövetve a gazdaságuk jelen állapotát.
Számokban kifejezve novemberben
új személygépkocsit értékesítettek. A „száraz novembernek” is köszönhetően az első tizenegy hónap összesített forgalma 9 726 049 új autó volt, ez mindössze 0,4 százalékkal haladja meg a tavalyi azonos időszak teljesítményét.
A nagy piacok közül egyedül a spanyolok vannak még pluszban (plusz 5,1 százalék), a franciáknál megy legrosszabbul a bolt (mínusz 3,7 százalék) az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) csütörtökön közzétett statisztikája szerint.
A magyar autókereskedők novemberben pezsgő bonthattak, az egy évvel korábbinál 28,6 százalékkal több, 10 647 autótól szabadultak meg. A tizenegy havi mérlegük 109 732 darab volt, ami kereken 10 százalékos bővülést jelent. Az már teljesen már kérdés, hogy a reexport révén ezeknek a kocsiknak egy jelentős hányada már külföldön furikázza utasait.
A magyar piac egy erős decemberrel fel is férhetne a 2024-e dobogóra, ha a piac növekedési dinamikáját vesszük alapul. Bulgária (plusz 16,2 százalék), Lengyelország (plusz 14,5 százalék) és Horvátország (plusz 13,0 százalék) azonban még előttünk jár.
Ami a hajtás szerinti forgalmat illeti, az elektromos átállás továbbra is takaréklángon van, a villanyautók piaci részesedése novemberi forgalomban 15 százalékra csökkent a tavalyi 16,3 százalékról. A múlt hónapban 9,5 százalékkal csökkent a forgalmuk, s minden hetedik eladott járművet hajtotta villanymotor – összesen 130 757 darabot értékesítettek belőlük.
A markáns csökkenésért elsősorban a francia és a német piac 24, illetve 22 százalékos zsugorodása felelős. A tizenegy havi statisztika 5,4 százalékos visszaesést takar.
A tölthető hibrideknél (PHEV) még rosszabb a helyzet, az idei visszaesés 8 százaléknál jár. A múlt hónapban 8,8 százalékos volt a mínusz. A sima hibridek diadalsorozata viszont folytatódott. Novemberben 18,5 százalékos éves pluszt mértek (288 776 darab), a tizenegy havi növekedési dinamika pedig 19,7 százalékos volt.
A teljes piacon a hibridek részesedése a tavaly novemberi 27,5 százalékról mostanra 33,2 százalékra emelkedett,
s immár sorozatban harmadik hónapban adnak el belőlük többet, mint a benzinesekből.
Az autógyártók versenyében minden problémája ellenére toronymagasan vezet a Volkswagen csoport, bármilyen furcsa, de piaci részesedése novemberben már 27,8 százalékosra nőtt, a konszern modelljeiből 4,1 százalékkal adtak el többet, mind egy évvel ezelőtt.
Mögötte a sorrend nem változott, a Stellantis 14,3 százalék, és a Renault csoport 11,7 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. A megújulásra képtelen, ráncfelvarrott modellekkel operáló Tesla vesszőfutása novemberben is folytatódott, a cég villanyautóiból mindössze 18 786 darabot adtak el, ez 40,9 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.
Ebben benne lehet az is, hogy a Kínában gyártott elektromos autók importjára júliusban kivetett, majd november elején öt évre fixált büntetővámok alól Elon Musk cége sem mentesül, jóllehet a rá vonatkozó 7,8 százalékos pluszteher apróságnak tűnhet az MG márkával Európát megcélzó SAIC autóira kirótt 35,3 százalékhoz képest.
Az MG a büntetővámra válaszul a benzines és a hibrid változatokra helyezte át a fókuszt, de forgalma így is 7,8 százalékkal, 12 009-re csökkent novemberben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.