BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Volkswagen

Trump belecsap a lecsóba a vámokkal: cidriznek az európai autógyártók

A Mexikóra és Kanadára kivetendő, 25 százalékos extravám súlyosan érinti az amerikai piacot modelljeikkel e két országból ellátó európai gyártókat. Vérmérséklettől függően fogalmazták meg kritikájukat, de egyöntetűen jelezték, hogy bíznak Trump konstruktív hozzáállásában és józanságában. A befektetők eközben már menekülnek az autóipari részvényektől.

Nagy csapásként élik meg az észak-amerikai autópiacon otthonosan mozgó európai gyártók, hogy Donald Trump frissen beiktatott amerikai elnök 25-25 százalékos vámot tervez kiróni februártól a Mexikóból és Kanadából származó autókra és alkatrészekre. És akkor az Európára vonatkozó, 10 százalékos belengetett vámmértéket még be sem árazták, mert Trump „azon még gondolkodik”. 

Trump kegyelem
Trump rendeletet ír alá. A mexikói és kanadai vámemeléshez még nem ért el a tolla / Fotó: AFP

A fentanilcsempészet és az illegális migráció ellen eredménytelenül fellépő szomszédaira kirótt vám azonban enélkül is igen fájdalmas, és ha marad, akkor amerikai üzleti stratégiájuk felülvizsgálatára készteti az érintett autógyártókat. 

A Volkswagent súlyosan érintik Trump vámjai

Közülük a Volkswagen ment a legmesszebbre, keddi közleményében súlyos gazdasági csapásnak nevezte a vámfenyegetést, ami a mexikói gyára miatt közvetlenül is érinti. Megjegyzi, hogy egy ilyen washingtoni döntés az autóipar mellett az amerikai fogyasztókat is hátrányosan érinti. 

Épp ezért a Volkswagen az együttműködés és a nyílt párbeszéd elkötelezett híveként hosszú távú és konstruktív kapcsolatokra törekszik az új adminisztrációval is. A Volkswagen aggodalma érthető, a csoport egyik legnagyobb gyára a mexikói Pueblában üzemel, 2023-as adatok szerint 350 ezer autó készült ott, köztük a csak az amerikai exportra szánt

  • Jetta szedán,
  • a Tiguan SUV
  • és a Taos kompakt SUV.

A Stiefel elemzői gyors számítást végeztek az új vámokkal, s megállapították, hogy a Volkswagen amerikai exportjának 65 százaléka emiatt versenyképtelenné, azaz eladhatatlanná válik. Amerikai elkötelezettségét bizonyítandó a Volkswagen jelezte, hogy eddig 10 milliárd dollár körüli beruházást hajtott végre az Egyesült Államokban, ez a Chattanoogai üzem és a Rivian elektromosautó-gyártóval közös vállalkozása között oszlik meg. 

rivian
A Volkswagen több mint ötmilliárd dollárt fektet amerikai partnerébe, a Rivianba / Fotó: AFP

A VW egyébként tavaly az összeomlás széléről hozta vissza a Riviant, amely az elektromos átállás során a németek egyik bástyája lehet. 

Az új amerikai elnökkel szemben a gazdasági erő érzékeltetése a legjobb fegyver

– mondta kedden a német autóipari szektor érdekképviseletét, a VDA-t vezető Hildegard Müller, utalva arra, hogy a régi-új elnök az erő szavából ért a legkönnyebben. Mindenesetre a Reuters forrásai szerint a Volkswagen esélyei nem rosszak, a cég képviselői szoros kapcsolatban állnak a Trump-kormányzattal a vámok ügyében.

Zipsét kitüntetik, a BMW-t megbüntetik Amerikában?  

A BMW hivatalosan nem látja annyira veszélyesnek a helyzetet, noha neki is van egy gyára Mexikóban, amely az amerikai piacra termel. A San Luis Potosíben lévő üzemet 2019-ben adták át, és napi 500 autó összeszerelésére képes, azaz évi 150 ezer gépkocsi gördülhet le a futószalagokról. 

A BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse a múlt héten a cég amerikai bázisán, a dél-karolinai Spartanburgban a gazdasági kapcsolatok elmélyítéséért kitüntetést vehetett át az állam republikánus kormányzójától, ahol arra emlékeztetett, hogy 

a BMW több járművet szerel össze az Egyesült Államokban, mint amennyit ott értékesít,

és több autót exportál onnan, mint amennyit máshonnan behoz oda. A bajorok 2023-ban több mint 396 ezer járművet adtak el az Egyesült Államokban.

A legrosszabb helyzetben lévő Stellantisnál a legoptimistábbak

Vámügyben az tűnik a legnyugodtabbnak, akinek már már lángok nyaldossák a házát. A Stellantis elnöke, John Elkann négy napot töltött Washingtonban, s részt vett Trump beavatási ceremóniáján is, mi több, vizitált is az elnöknél, és egyeztetett hivatali beosztottjaival. Erről a Stellantis konkrétumokat nem közölt. 

Trump-hívő Stellantis-dolgozó a cég detroiti gyára előtt pózol. Könnyen lábon lőhetik magukat / Fotó: AFP

A Kanadában és Mexikóban gyártókapacitásokkal rendelkező Stellantis állítása szerint jó helyzetben várja, és tud alkalmazkodni a Trump-féle, egyelőre nagy vonalaiban ismert, új gazdaságpolitika kihívásaihoz. Rendkívül pozitívnak nevezte Trumpnak a versenyképes amerikai gyártásra építő politikáját.

Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk vele az iparunk és a nemzetgazdaságunk megerősítését célzó, kulcsfontosságú célok érdekében

– fogalmaznak meleg hangú közleményükben. Februárig várhatnak, de ha 1-jétől belép a vám, akkortól új világ jön. A Stellantisnak két üzeme van Mexikóban: Saltillóban a Ram pickupokat és furgonokat gyártják, Tolucában pedig a Jeep Compass SUV-ket. Kanadában két gyáruk van: Windsorban a Chrysler modellek készülnek, Bramptonban pedig az új Jeepeket gyártják majd, miután végeznek a sorozatgyártáshoz szükséges átszerszámozással. Úgyhogy nem babra megy a játék.

Érzik ezt a befektetők is, az európai autógyártók részvényei alámerültek a kedd délelőtti kereskedésben. A legnagyobb európai autógyártó címét megerősítő

  • Volkswagen részvénye 1,3 százalékkal,
  • a Mercedes-Benzé 1,2 százalékkal,
  • a Stellantisé 1,5 százalékkal,
  • a Renaulté 0,2 százalékkal,
  • a BMW-é 1,8 százalékkal értékelődött le.

A vámintézkedés nyerteseinek oldalán a General Motors 2, a Ford 1 százalékos, a Tesla 2,1 százalékos pluszban várja a New York-i tőzsdenyitást.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.