Nagy csapásként élik meg az észak-amerikai autópiacon otthonosan mozgó európai gyártók, hogy Donald Trump frissen beiktatott amerikai elnök 25-25 százalékos vámot tervez kiróni februártól a Mexikóból és Kanadából származó autókra és alkatrészekre. És akkor az Európára vonatkozó, 10 százalékos belengetett vámmértéket még be sem árazták, mert Trump „azon még gondolkodik”.
A fentanilcsempészet és az illegális migráció ellen eredménytelenül fellépő szomszédaira kirótt vám azonban enélkül is igen fájdalmas, és ha marad, akkor amerikai üzleti stratégiájuk felülvizsgálatára készteti az érintett autógyártókat.
Közülük a Volkswagen ment a legmesszebbre, keddi közleményében súlyos gazdasági csapásnak nevezte a vámfenyegetést, ami a mexikói gyára miatt közvetlenül is érinti. Megjegyzi, hogy egy ilyen washingtoni döntés az autóipar mellett az amerikai fogyasztókat is hátrányosan érinti.
Épp ezért a Volkswagen az együttműködés és a nyílt párbeszéd elkötelezett híveként hosszú távú és konstruktív kapcsolatokra törekszik az új adminisztrációval is. A Volkswagen aggodalma érthető, a csoport egyik legnagyobb gyára a mexikói Pueblában üzemel, 2023-as adatok szerint 350 ezer autó készült ott, köztük a csak az amerikai exportra szánt
A Stiefel elemzői gyors számítást végeztek az új vámokkal, s megállapították, hogy a Volkswagen amerikai exportjának 65 százaléka emiatt versenyképtelenné, azaz eladhatatlanná válik. Amerikai elkötelezettségét bizonyítandó a Volkswagen jelezte, hogy eddig 10 milliárd dollár körüli beruházást hajtott végre az Egyesült Államokban, ez a Chattanoogai üzem és a Rivian elektromosautó-gyártóval közös vállalkozása között oszlik meg.
A VW egyébként tavaly az összeomlás széléről hozta vissza a Riviant, amely az elektromos átállás során a németek egyik bástyája lehet.
Az új amerikai elnökkel szemben a gazdasági erő érzékeltetése a legjobb fegyver
– mondta kedden a német autóipari szektor érdekképviseletét, a VDA-t vezető Hildegard Müller, utalva arra, hogy a régi-új elnök az erő szavából ért a legkönnyebben. Mindenesetre a Reuters forrásai szerint a Volkswagen esélyei nem rosszak, a cég képviselői szoros kapcsolatban állnak a Trump-kormányzattal a vámok ügyében.
A BMW hivatalosan nem látja annyira veszélyesnek a helyzetet, noha neki is van egy gyára Mexikóban, amely az amerikai piacra termel. A San Luis Potosíben lévő üzemet 2019-ben adták át, és napi 500 autó összeszerelésére képes, azaz évi 150 ezer gépkocsi gördülhet le a futószalagokról.
A BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse a múlt héten a cég amerikai bázisán, a dél-karolinai Spartanburgban a gazdasági kapcsolatok elmélyítéséért kitüntetést vehetett át az állam republikánus kormányzójától, ahol arra emlékeztetett, hogy
a BMW több járművet szerel össze az Egyesült Államokban, mint amennyit ott értékesít,
és több autót exportál onnan, mint amennyit máshonnan behoz oda. A bajorok 2023-ban több mint 396 ezer járművet adtak el az Egyesült Államokban.
Vámügyben az tűnik a legnyugodtabbnak, akinek már már lángok nyaldossák a házát. A Stellantis elnöke, John Elkann négy napot töltött Washingtonban, s részt vett Trump beavatási ceremóniáján is, mi több, vizitált is az elnöknél, és egyeztetett hivatali beosztottjaival. Erről a Stellantis konkrétumokat nem közölt.
A Kanadában és Mexikóban gyártókapacitásokkal rendelkező Stellantis állítása szerint jó helyzetben várja, és tud alkalmazkodni a Trump-féle, egyelőre nagy vonalaiban ismert, új gazdaságpolitika kihívásaihoz. Rendkívül pozitívnak nevezte Trumpnak a versenyképes amerikai gyártásra építő politikáját.
Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk vele az iparunk és a nemzetgazdaságunk megerősítését célzó, kulcsfontosságú célok érdekében
– fogalmaznak meleg hangú közleményükben. Februárig várhatnak, de ha 1-jétől belép a vám, akkortól új világ jön. A Stellantisnak két üzeme van Mexikóban: Saltillóban a Ram pickupokat és furgonokat gyártják, Tolucában pedig a Jeep Compass SUV-ket. Kanadában két gyáruk van: Windsorban a Chrysler modellek készülnek, Bramptonban pedig az új Jeepeket gyártják majd, miután végeznek a sorozatgyártáshoz szükséges átszerszámozással. Úgyhogy nem babra megy a játék.
Érzik ezt a befektetők is, az európai autógyártók részvényei alámerültek a kedd délelőtti kereskedésben. A legnagyobb európai autógyártó címét megerősítő
A vámintézkedés nyerteseinek oldalán a General Motors 2, a Ford 1 százalékos, a Tesla 2,1 százalékos pluszban várja a New York-i tőzsdenyitást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.