Egy markáns változás történt az autógyártók között versenyben az év végén: a friss decemberi statisztika szerint a Renault megelőzte a Stellantist az Európai Unióban értékesített személyautók darabszámában. Ez nem is csoda, a Stellantis ezer sebből vérzik, bár megpróbáltatásai többségét az észak-amerikai piacon szenvedi el, ahol próbál megszabadulni eladatlan raktárkészleteitől, miközben adós a piacütő új modellek fejlesztésével.
Európában az elektromos átállás ütemvesztésére nem tudott választ adni a december elején még Carlos Tavares által irányított konszern. A vezérigazgató akkor úgy összeveszett John Elkann elnökkel és a Stellantis igazgatótanácsával, hogy mennie kellett a cégtől. Pedig a 66 éves autóipari veterán érdemei elévülhetetlenek a Stellantis létrejöttében.
Mint ismert, a Peugeot-Citroen SA és a Fiat Chrysler 2021 januárjában egyenlő felek fúziójával jött létre, a csoport a névadók mellett olyan márkákkal rendelkezik, mint
A fúzióval a Stellantis azonnal feljött a második helyre az EU-piacán, s azóta minden hónapban verte a Renault-t, amely Luca de Meo irányításával már kezdte összeszedni magát. A Nissannal és a Mitsubishivel alkotott szövetség kötelékeinek fellazításával és az orosz piacról való kényszerű kivonulással, a Lada révén az ottani piacvezető szerep feladásával járó sok előny ma már a múlté.
Az új fejlesztések is bejöttek, az új Renault 5 E-Tech electric például most nyerte el az idei Év Autójának járó, szakmai zsűri által adományozott címet „testvérével”, az Alpine A290-essel egyetemben.
A Renault az autószalonokban is nyert a Stellantisszal szemben, legalábbis a decembert elvitte, amikor is 130 097 járművet értékesített, szemben a riválisa által eladott 126 091 személygépkocsival.
A Bloomberg rávilágít arra, hogy portugál Tavares személye összekötötte a két francia autóipari konszernt, a topmenedzser évtizedeken át dolgozott a Renault-nál, s akkor kényszerült távozni, amikor 2013-ban nagy meglepetésre megpályázta Carlos Ghosn székét.
A sikkasztásai miatt Japánban letartóztatott, majd egy gordonkatokban kalandos úton repülővel kicsempészett Ghosn azóta már Libanonban éli a (törvény elől) menekültek életét. Tavaresre viszont azonnal lecsapott a Peugeot-Citroen SA.
Később
felrótták Tavaresnek, hogy a Stellantis vezéreként is forszírozta a Renault csatlakozását,
de ebben a Fiattól érkező Elkann-nal más véleményen voltak. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) kedden kiadott éves összesítése viszont még mindig a Stellantisnak kedvez, amely 48 százalékkal, 569 ezerrel több autót – összesen 1 742 073 darabot – adott el, mint a Renault csoport.
Azaz az igazi őrségváltásra még éveket kell várni, s nyilván a piacvesztést a Stellantis új vezetése sem fogja tétlenül szemlélni. Tavaly a Stellantis részesedése 17,8-ről 16,4 százalékra csökkent, míg a Renault-é 10,9-ről 11,0 százalékra nőtt az EU-piacán.
A Volkswagen viszont a magasból figyeli konkurensei erőlködését, a súlyos megszorítások előtt álló német konszern ráadásul erősíteni is tudta európai dominanciáját, méghozzá 26,2-ről 26,7 százalékosra. Ehhez 2 841 451 autó eladására volt szüksége, ez a tavalyelőttinél 3,2 százalékkal több.
A top 10 tavaly az eladott darabszám és a piaci részesedés szerint a következőképpen alakult:
Külön említést érdemel a listára még épp felférő, Grünheidében Gigafactoryt üzemeltető Elon Musk cége. A Tesla 13,1 százalékkal adott el kevesebb autót, mint 2023-ban. Rosszabb is lehetett volna a mérlege, de a negatív trendet író őszi hónapok után decemberben 32 ezer autót sikerült eladnia, közel kétezerrel többet, mint egy évvel korábban.
A cég Tesla Model Y ráncfelvarrott változatának idei piacra dobásától reméli sorsa jobbra fordulását. Hogy mennyire fogta vissza a EU által a kínai elektromos autókra tavaly júliustól kivetett, 35,3 százalékig terjedő büntetővám, az jól lemérhető az MG márkát birtokló kínai állami SAIC Motor uniós eladásain.
Offenzíváról aligha lehet beszélni a 6,7 százalékos bővülés láttán, amelyet összességében 157 340 autó eladásával tudtak elérni. Más kínai gyártót nem tüntet fel az ACEA részletes statisztikája. A kínai exportnál az utóbbi hónapokban irányváltás volt megfigyelhető, a cégek inkább a hibridjeiket küldik Európába, arra ugyanis csak a 10 százalékos alapvám vonatkozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.