BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
FRANCE-PARIS-2024-AUTOMOTIVE-SUMMIT-RENAULT
elektromos autó

Előretört a Renault, de a Volkswagen továbbra is uralja Európát

Az Európában eladott autók több mint egynegyede a Volkswagen csoport valamelyik márkájához tartozik – derül ki az ACEA éves összesítéséből. A második Stellantis mélyrepülése folytatódik, decemberben az egyre inkább magára találó Renault is megelőzte az értékesítésben – most először.

Egy markáns változás történt az autógyártók között versenyben az év végén: a friss decemberi statisztika szerint a Renault megelőzte a Stellantist az Európai Unióban értékesített személyautók darabszámában. Ez nem is csoda, a Stellantis ezer sebből vérzik, bár megpróbáltatásai többségét az észak-amerikai piacon szenvedi el, ahol próbál megszabadulni eladatlan raktárkészleteitől, miközben adós a piacütő új modellek fejlesztésével. 

Renault, Stellantis, Tavares
FRANCE-AUTO-FAIR-LEAPMOTOR
Carlos Tavares, a menesztett  Stellantis-vezér a Renault-nál tanulta ki a szakmát / Fotó: Hans Lucas via AFP

Európában az elektromos átállás ütemvesztésére nem tudott választ adni a december elején még Carlos Tavares által irányított konszern. A vezérigazgató akkor úgy összeveszett John Elkann elnökkel és a Stellantis igazgatótanácsával, hogy mennie kellett a cégtől. Pedig a 66 éves autóipari veterán érdemei elévülhetetlenek a Stellantis létrejöttében. 

A Renault rendezte sorait, a Stellantis még adós ezzel 

Mint ismert, a Peugeot-Citroen SA és a Fiat Chrysler 2021 januárjában egyenlő felek fúziójával jött létre, a csoport a névadók mellett olyan márkákkal rendelkezik, mint

  • a Dodge,
  • a Jeep
  • a Ram,
  • a Maserati,
  • az Alfa Romeo,
  • az Opel/Vauxhall,
  • a Lancia
  • és a DS.

A fúzióval a Stellantis azonnal feljött a második helyre az EU-piacán, s azóta minden hónapban verte a Renault-t, amely Luca de Meo irányításával már kezdte összeszedni magát. A Nissannal és a Mitsubishivel alkotott szövetség kötelékeinek fellazításával és az orosz piacról való kényszerű kivonulással, a Lada révén az ottani piacvezető szerep feladásával járó sok előny ma már a múlté. 

Az új fejlesztések is bejöttek, az új Renault 5 E-Tech electric például most nyerte el az idei Év Autójának járó, szakmai zsűri által adományozott címet „testvérével”, az Alpine A290-essel egyetemben.

FRANCE-PARIS-2024-AUTOMOTIVE-SUMMIT-RENAULT
Az elektromos Renault 5 lett a 2025-ös év autója / Fotó: Hans Lucas via AFP

A Renault az autószalonokban is nyert a Stellantisszal szemben, legalábbis a decembert elvitte, amikor is 130 097 járművet értékesített, szemben a riválisa által eladott 126 091 személygépkocsival.

A Bloomberg rávilágít arra, hogy portugál Tavares személye összekötötte a két francia autóipari konszernt, a topmenedzser évtizedeken át dolgozott a Renault-nál, s akkor kényszerült távozni, amikor 2013-ban nagy meglepetésre megpályázta Carlos Ghosn székét. 

A sikkasztásai miatt Japánban letartóztatott, majd egy gordonkatokban kalandos úton repülővel kicsempészett Ghosn azóta már Libanonban éli a (törvény elől) menekültek életét. Tavaresre viszont azonnal lecsapott a Peugeot-Citroen SA. 

Később 

felrótták Tavaresnek, hogy a Stellantis vezéreként is forszírozta a Renault csatlakozását, 

de ebben a Fiattól érkező Elkann-nal más véleményen voltak. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) kedden kiadott éves összesítése viszont még mindig a Stellantisnak kedvez, amely 48 százalékkal, 569 ezerrel több autót – összesen 1 742 073 darabot – adott el, mint a Renault csoport. 

A Volkswagen előnye egyre nő az uniós piacon

Azaz az igazi őrségváltásra még éveket kell várni, s nyilván a piacvesztést a Stellantis új vezetése sem fogja tétlenül szemlélni. Tavaly a Stellantis részesedése 17,8-ről 16,4 százalékra csökkent, míg a Renault-é 10,9-ről 11,0 százalékra nőtt az EU-piacán.

A Volkswagen viszont a magasból figyeli konkurensei erőlködését, a súlyos megszorítások előtt álló német konszern ráadásul erősíteni is tudta európai dominanciáját, méghozzá 26,2-ről 26,7 százalékosra. Ehhez 2 841 451 autó eladására volt szüksége, ez a tavalyelőttinél 3,2 százalékkal több.

A top 10 tavaly az eladott darabszám és a piaci részesedés szerint a következőképpen alakult:

  1. Volkswagen csoport 2 841 451 autó (26,7 százalék)
  2. Stellantis 1 742 073 autó (16,4 százalék)
  3. Renault csoport 1 173 762 autó (11,0 százalék)
  4. Toyota csoport 856 654 autó (8,1 százalék)
  5. Hyundai-Kia 834 301 autó (7,8 százalék)
  6. BMW csoport 718 451 autó (6,8 százalék)
  7. Mercedes-Benz 571 885 autó (5,4 százalék)
  8. Ford 309 441 autó (2,9 százalék)
  9. Volvo 282 087 autó (2,7 százalék)
  10. Tesla 242 945 autó (2,3 százalék)

Külön említést érdemel a listára még épp felférő, Grünheidében Gigafactoryt üzemeltető Elon Musk cége. A Tesla 13,1 százalékkal adott el kevesebb autót, mint 2023-ban. Rosszabb is lehetett volna a mérlege, de a negatív trendet író őszi hónapok után decemberben 32 ezer autót sikerült eladnia, közel kétezerrel többet, mint egy évvel korábban. 

Megtorpant a Tesla, de a kínaiak is lassítottak 

A cég Tesla Model Y ráncfelvarrott változatának idei piacra dobásától reméli sorsa jobbra fordulását. Hogy mennyire fogta vissza a EU által a kínai elektromos autókra tavaly júliustól kivetett, 35,3 százalékig terjedő büntetővám, az jól lemérhető az MG márkát birtokló kínai állami SAIC Motor uniós eladásain.

Tesla Model Y 2025
A Tesla Model Y felfrissített változatával tér vissza a porondra Elon Musk cége / Fotó: CNevpost

Offenzíváról aligha lehet beszélni a 6,7 százalékos bővülés láttán, amelyet összességében 157 340 autó eladásával tudtak elérni. Más kínai gyártót nem tüntet fel az ACEA részletes statisztikája. A kínai exportnál az utóbbi hónapokban irányváltás volt megfigyelhető, a cégek inkább a hibridjeiket küldik Európába, arra ugyanis csak a 10 százalékos alapvám vonatkozik.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.