A Disney is követi a Meta és a McDonald’s példáját: megszüntette a sokszínűséget és befogadást (diversity and inclusion, röviden DEI) mint önálló mérőszámot a vezetői fizetések meghatározásában. A cégóriást is több támadás érte főleg amerikai konzervatív politikusoktól, miszerint „az egyre több woke-tartalom háttérbe szorítja a kreativitást”. A kedden kiküldött belső emlékeztető szerint a vállalat frissíti vezetői javadalmazási programját: az új mérőszám a „tehetségstratégia” lesz – ez váltja fel a korábbi „sokszínűség és befogadás” kategóriát.
Más teljesítménymutatók, mint a „történetmesélés és kreativitás” valamint a „szinergia”, változatlanok maradtak. A Disney emellett eltávolítja azokat a figyelmeztetéseket is, amelyeket egyes régebbi filmjei előtt – például a Dumbo és a Pán Péter esetében – játszott le. Ezek arra hívták fel a nézők figyelmét, hogy az adott film „negatív ábrázolásokat és/vagy népek vagy kultúrák bántalmazását tartalmazhatják” – számolt be róla a Financial Times.
A Disney nincs egyedül, a bevezetett lépések egy nagyobb trend részei, több nagyvállalat is visszavonta a DEI-programokat Donald Trump elnökválasztási győzelme óta. A Goldman Sachs is bejelentette, hogy elhagyja a tőzsdei bevezetésekre vonatkozó sokszínűségi szabályait. A Disney igen nagyszámú és LMBTQ+ munkavállalói közösséget épített ki az elmúlt években, ezért a vezetőség hangsúlyozta, hogy
a mostani változtatás nem teljes szakítás a DEI-jel, hanem finomhangolás.
A Disney 2022 óta éles kritikák kereszttüzében tengődött, melynek központja Florida és Ron DeSantis kormányzó volt. Bob Iger vezérigazgató is ebben az évben került vissza a Disney élére, és próbálta helyén kezelni a LMBTQ+ alkalmazottakat és woke-nak titulált tartalmakat érő kritikákat, problémákat. Iger célja az volt, hogy rácáfoljon arra a közvélekedésre, hogy a cég politikai vagy társadalmi nyomások hatására hoz döntéseket.
Amit igazán próbáltam elérni, az az, hogy visszatérjünk a gyökereinkhez: emlékeznünk kell arra, hogy először is szórakoztatnunk kell. Nem az üzenetekről szól a dolog
– nyilatkozta a vezérigazgató. Iger szerint a Disney „elfelejtette, hogy mi a legfontosabb célja: ha pozitív üzenetekkel fűszerezhetjük meg a tartalmat, és ezzel jó hatást gyakorolhatunk a világra, az fantasztikus. De ennek nem szabad az elsődleges célnak lennie.”
A Disney keddi döntése azt is mutatja, milyen óvatosan kell egyensúlyoznia a munkavállalói elvárások és a politikai nyomás között. Ennek jegyében a vállalat egy dolgozói csoport nevét is megváltoztatta, hogy befogadóbbnak tűnjön: az egykori Business Employee Resource Groups (Üzleti Dolgozói Erőforráscsoportok) nevű kezdeményezésben a „B” betű jelentése mostantól Belonging (Hovatartozás).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.