Az Oscar-esélyes filmek már nem Hollywoodban készülnek, hanem például Magyarországon
Az idei Oscar-gála tele van olyan filmekkel, amelyek jelentős adókedvezmények révén készültek távol Hollywood stúdióitól. Egyre élesebb a verseny a filmipari adókedvezmények terén, ez viszont kritikákat váltott ki számos állami törvényhozó és állami pénzügyi felügyeleti szerv részéről, akik arra figyelmeztetnek, hogy ez a „fegyverkezési verseny” elpazarolja az egyébként szükséges adóbevételeket.

A adókedvezmények nagyban befolyásolják a filmipart
A Sehol se otthon, egy Bob Dylanról szóló életrajzi film, amelyet szinte teljes egészében New Jersey-ben forgattak, 28,7 millió dollárnyi adókedvezményt kapott az államtól – derül ki a New Jersey-i Gazdaságfejlesztési Hatóság adataiból. A Nickel Boys című film 5,4 millió dolláros ösztönzőt kapott Louisianától, hogy New Orleansban forgassák, míg A szer francia adókedvezményben részesült. A többi hét legjobb filmre jelölt alkotást sem Kaliforniában forgatták:
A brutalistát – Adrien Brody és Felicity Jones főszereplésével – pedig Magyarországon, ami 30 százalékos adókedvezménnyel készült.
A filmipar szerint ezek a támogatási csomagok elengedhetetlenek ahhoz, hogy a streaming korszakában kielégítsék a friss és igényesen elkészített tartalmak iránti keresletet. Néhány amerikai állam – köztük Kalifornia is – aktívan törekszik arra, hogy vonzóbbá tegye saját ösztönzőit. „A producerek azt fogják mondani, hogy az ösztönzők alapvetően meghatározzák, hol zajlik egy-egy produkció forgatása. Általános ökölszabályként először megvizsgáljuk a kreatív igényeket, majd azt, hogy pénzügyileg hol lehet ezeket a legjobban megvalósítani – idézte a Bloomberg Kathy Banuelost, az amerikai filmstúdiókat és streaming szolgáltatókat képviselő Motion Picture Association állami kormányzati ügyekért felelős alelnöke.
Hosszú távú befektetést keresnek a producerek
Az elmúlt években több legjobb film kategóriában jelölt alkotást olyan államokban és országokban forgattak, melyek növelték filmes adókedvezményeiket. A producereket különösen vonzzák azok a programok, amelyeknek nincs felső ösztönzési korlátja vagy lejárati határideje.
A producerek azt nézik, hol lehetnek biztosak abban, hogy ezek az állami programok hosszú távon is fennmaradnak
– tette hozzá Banuelos. Az Egyesült Királyságban azok a filmes és prémium televíziós produkciók, amelyek költségvetésük
- legalább 10 százalékát az országban költik el, 25,5 százalékos nettó adókedvezményt kaphatnak,
- de ez nem haladhatja meg az alapkiadások 80 százalékát.
Ez különösen előnyös volt a Universal Pictures Wicked című filmadaptációjának, amely a Broadway-musical alapján készült és londoni stúdiókban forgatták.
Adrian Wootton, a Brit Film Bizottság vezérigazgatója szerint az adókedvezményi programoknak nincs lejárati határidejük, ami biztosítja a stúdiók számára, hogy érdemes hosszú távon beruházniuk az infrastruktúrába és a szakembergárdába.
Ez a stabilitás kritikus fontosságú, és úgy gondolom, nagy szerepet játszott abban, hogy ekkora mértékű magánberuházásokat tudtunk vonzani
– mondta Wootton egy interjúban.
New Jersey éves szinten körülbelül 100 millió dollárt biztosít filmes adókedvezményekre, amely a minősített produkciós költségek 35 százalékát fedezi, és nincs projektalapú ösztönzési felső határa. A program 2039-ig érvényben marad, ami stabilitást nyújt a filmes és televíziós producerek számára – mondta Tim Sullivan, a New Jersey-i Gazdaságfejlesztési Hatóság vezérigazgatója.
A fogadóirodák szerint esélyes Jancsó Dávid az Oscar-díjra
Idén március 3-án, hétfő hajnali 1 órakor kezdődik a 97. Oscar-gála, amelyen nagy eséllyel olyan filmek fognak kitűnni, mint A brutalista, az Anora, a Dűne: Második rész, az Emilia Pérez és a Wicked. sorrendben 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén először itthoni fogadóirodánál is lehet fogadni a legfontosabb díjak nyerteseire, ráadásul hazai fimesért, Jancsó Dávidért, A brutalista című film vágójáért is lehet izgulni a díjátadón.


