A legmodernebb virtuális technológia adta környezetben, a mesterséges intelligencia erejét kiaknázó platformok alkalmazásával kínálunk teljes digitális gyártási környezetet az előzetes vizualizációtól a forgatáson át az utómunkálatokig akár a legnagyobb hollywoodi produkcióknak is – mondta a fóti stúdió megnyitóján Simon Zoltán, a United Illusions igazgatója. A Világgazdaság a bemutató napján a helyszínen nézte meg, miért lesz hasznos a filmiparnak ez a régiós szinten egyedülálló stúdió, melyből egyelőre összesen csak tíz van a világon.
Ez az a stúdióhelyszín, amelyet szerte a világon keresnek a produkciók: multiverzumot nyitunk az alkotói kreativitás és a technika között – mondta bevezetőjében a Dudás Viktor filmes újságíró, a United Illusions tanácsadója. Ezzel arra utalt, hogy a fóti telephely nemcsak helyszínt ad a gyártóknak, hanem egy kiváló kreatív csapat is a rendelkezésükre áll.
„A cégcsoportnál mintegy kétszáz ember dolgozik, ebből tíz kollégánk van, aki dedikáltan a stúdióval foglalkozik” – mondta a lapunknak Botond Szabolcs, a Visual Europe Group vezérigazgatója. Hozzátette, az utóbbi szám produkciótól függően nagyon gyorsan tud bővülni.
Azt is elárulta, hogy a beruházás értéke több mint 7 milliárd forint.
Úgy véli, a United Illusions új korszakot nyithat a magyar filmgyártásban, mert bár a magyarországi filmipar a bérmunkák kiszolgálásában eddig is jó volt, de az ország újabb oldalát tudja megmutatni ezzel az új stúdióval, mely mostantól hivatalosan is Magyarország legnagyobb virtuális filmstúdiója.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a világon rohamosan nő a virtuális stúdiók száma. Amiben mi egyedülállóak vagyunk, az az, hogy ARRI-minősítéssel rendelkezünk, ami a legmagasabb filmipari sztenderdnek felel meg. Aki ezzel rendelkezik, arról a megrendelő tudni fogja, hogy a lehető legjobb színvonalú szolgáltatást kapja meg.
Összesen tíz ARRI-minősítésű stúdió van a világon, Európában csak pár darab, a régióban pedig csak Magyarország rendelkezik ilyennel.
A vezérigazgató elmondta azt is, hogy ez a technológia eddig nem volt elérhető itthon, az itt forgató produkciók – például a Szegény párák – külföldről hozták be, amikor használni szerették volna. Kérdésünkre, hogy milyen produkciók vehetik igénybe a stúdiót, elmondta, hogy nagyjátékfilmek, streamingplatformok sorozatai, videóklipek vagy akár reklámfilmek is készülhetnek náluk.
Elmesélte azt is, hogy a héten már egy nagy nemzetközi produkció forgat náluk, de több részletet nem árulhatott el.
A technológia még tízéves sincs, hiszen csak 2018 óta elérhető, A Mandalóri című Star Wars sorozatban használták először – mondta beszédében Simon Zoltán. Az új stúdiónak köszönhetően akár már Magyarországon is leforgathatnák a sorozat következő részeinek egyes jeleneteit, hiszen a 900 négyzetméteres alapterületű óriási csarnokban megvan hozzá a technika, amelyet úgy kell elképzelni, mint a blue box és a green box kiegészítése: egy speciális LED-falon megjelenik a kért háttér, amely előtt egy gyorsan elkészíthető vagy elszállítható díszlet látható.
Ma Magyarországon egyedülálló és sokszínű épített környezet, filmgyártásbarát adminisztráció, jó közbiztonság, világszínvonalú stúdiók és szakemberek várják az alkotókat, és a legfontosabb a filmipari adókedvezmény, melyet elsőként vezettünk be a régióban, éppen húsz évvel ezelőtt – mondta Káel Csaba a Világgazdaságnak 2024 végi évértékelő interjújában. Arról is beszélt, hogy az Európai Bizottság jóváhagyását követően újabb hat évre, 2030 végéig biztosítva van a magyar filmtámogatási rendszer, mely a dinamikusan fejlődő, nemzetgazdasági szinten is jelentős bevételt hozó filmiparunk alapja. Felidézte, hogy csak az elmúlt két évben hazánkban forogtak olyan nagy hollywoodi mozifilm-produkciók, mint például
Emellett több élvonalbeli sorozat is magyar szakemberekkel készült, köztük a Dűne: Profécia, a hazánkban kevésbé ismert, de a tengerentúlon kiemelkedő sikerű FBI International vagy A sakál napja. Továbbá olyan nagy szerelemprojekteknek is Magyarország adott otthont, mint az Oscar-díjak legnagyobb esélyeseként számon tartott Brutalista, a Modi vagy a Kate Winslet főszereplésével készült Lee.
„Mivel valóban egyre több nagyszabású nemzetközi produkciót forgatnak hazánkban, olyan művészeti ágak, mint a díszlet-, látvány- és jelmeztervezés, nagyobb szerepet kaphatnak a filmiparban. Egyetemünk igyekszik azzal a felelősséggel változtatni és kiegészíteni oktatási programját, hogy minél nagyobb karrieresélyt adjon végzett hallgatóinknak, ezzel pedig a hazai film- és mozgóképipart is támogatja” – mondta a Világgazdaságnak Lelkes László, a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektorhelyettese. Ezt a potenciális lehetőséget érzékelve döntött úgy az egyetem, hogy
új, a filmipart célzó tudást és gyakorlatot integrál a hagyományos képzési struktúrába.
„A látványtervezés, amely egyetemünkön mindeddig kizárólag a színház iránt volt elkötelezett, ma már a mozgókép világában rejlő alkalmazott alkotói lehetőségeket is kihasználja. Bár a két terület sokszor átfedésben van, de a film mégis speciális tudást és gyakorlatot követel. Ennek a területnek a sajátosságaival, jellemző technikai és gondolkodásbeli elvárásaival ismerkednek meg a filmes specializációt választó hallgatók, megszerezve mindazt a tudást, amelyet a film világa megkövetel” – hívta fel a figyelmet a rektorhelyettes.
Káel Csaba: az igazolt filmipari költés megközelítette az egymilliárd dollártA nemzetközi filmgyártást illetően Magyarország versenyképessége továbbra is kiemelkedő – mondta a filmügyi kormánybiztos. Káel Csaba a Világgazdaságnak adott interjújában arról is beszámolt, hogy mely nagy nemzetközi szuperprodukciók választották hazánkat, miért szeretnek itt forgatni, és melyek voltak a filmintézet által támogatott legnézettebb magyar filmek. Kiderült az is, meddig biztosított a magyar filmtámogatási rendszer. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.